تاریخ : جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

9

سازمان بورس با دانشگاه صنعتی شریف تفاهم نامه امضا کرد

  • کد خبر : 1059
  • 27 تیر 1400 - 10:19
تفاهم‌نامه همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار با دانشگاه صنعتی شریف از هم‌افزایی بالایی برخوردار است.

به گزارش سرویس بورس واوراق بهادار افق سرمایه،  دکتر محمدعلی دهقان دهنوی در مراسم تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی، فناوری، آموزشی و انتشاراتی سازمان بورس و اوراق بهادار و دانشگاه صنعتی شریف که امروز ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد، گفت: بازار سرمایه در میان بازارهای مالی و همچنین در کل سیستم اقتصاد کشور و در زمینه‌های نوآوری و موضوعات مرتبط با مباحث علمی از جایگاه والایی برخوردار است و نهادهای مالی موجود در بازار سرمایه بر لبه تکنولوژی قرار دارند.

وی افزود: ابزارها و نهادهای مالی که در دنیا وجود دارد به سرعت شناسایی و  بررسی می‌شوند و بومی کردن نمونه های داخی این ابزارها یکی از رسالت های سازمان بورس است و در این خصوص دست به ابتکاراتی زده شده است. و هم اکنون ارتباط میان دانشگاه شریف و سازمان بورس رخدادی مبارک است که زمینه هم افزایی قابل توجهی بین دانشگاه و صنعت مالی را ایجاد می کند.

دکتر دهقان دهنوی با اشاره به تجربه موفق این نوع همکاری‌ها طی سال های گذشته، گفت: سازمان بورس پیشتر با دانشگاه تهران تفاهم نامه مشترکی را به امضا رسانده بود که طی آن سامانه بومی برای معاملات بازار سرمایه طراحی شد. فاز طراحی این سامانه اکنون به انتها رسیده است و نتایج تست‌های اولیه آن غافلگیرکننده بوده است.

وی با اشاره به نقش موثر بازار سرمایه در تامین مالی نوآورانه بیان کرد: طی نمایشگاه اخیری که در حوزه تامین مالی نوآورانه برگزار شد، دستاوردهای نوظهور و استارتاپ هایی که مورد حمایت صندوق‌های جسورانه قرار گرفته بودند، بررسی شدند.

دکتر دهقان دهنوی ادامه داد: صندوق های جسورانه طی دو سال اخیر رونق خوبی داشته اند و توانسته اند از منابع مالی مازادی برخوردار شوند. اما این شرکت ها به دلیل نداشتن ایده ها و طرح های سرمایه گذاری هنوز موفق به سرمایه گذاری این منابع مالی در بازار سرمایه نشده اند. دانشگاه شریف و همکاری با این دانشگاه، بستر و منبعی است که می تواند این طرح ها را شناسایی و تولید کند و به منصه ظهور برساند.

وی خاطرنشان کرد: چنین پیوندی، کمک شایانی به سرمایه‌گذاری و تولید در کشور می‌کند و نفع همگانی را در پی دارد. از این جهت، بازار سرمایه آمادگی دارد از دانشگاه شریف کمک فکری، مشورتی و راهنمایی بگیرد. همچنین سازمان بورس مسایلی دارد که لازم است اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی روی آن کار کنند و پاسخ‌های علمی ارائه دهند.

دکتر مصطفی بهشتی سرشت، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، در این آیین اظهار داشت: این تفاهم نامه همکاری، در راستای توسعه بازار سرمایه، از لحاظ توسعه ابزارها و نهادهای مالی و فناوری و تکنولوژی و بهره بردن از  توانمندی‌های علمی و ظرفیت‌های دانشگاهی کشور است.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس با اشاره به ظرفیت های دانشگاه شریف اذعان داشت: دانشگاه شریف به عنوان دانشگاه مادر در حوزه فناوری و پژوهشی و همچنین فناوری‌های علوم رایانه ای و مرتبط با اطلاعات و ارتباطات، سرآمد دانشگاه‌های کشور است. از این روی، سازمان بورس در نظر دارد در حوزه توسعه زیرساخت‌های فناورانه بازار سرمایه از ظرفیت این دانشگاه بهره ببرد.

دکتر محمدحسن ابراهیمی سروعلیا، معاون نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، دو مجموعه دانشگاه شریف و سازمان بورس را دو مجموعه بزرگ خواند و اظهار امیدواری کرد این تفاهم نامه منشاء اقدامات عملیاتی در بازار سرمایه شود.

به گفته عضو هیات مدیره سازمان بورس، بزرگ ترین امتیاز دانشگاه شریف، برخورداری این دانشگاه از فناوری به واسطه رشته‌های مهندسی، دانشکده اقتصاد و افراد نخبه است که امید می رود با استفاده از این فضا برنامه‌های عملیاتی برای فعالان بازار سرمایه فراهم شود.

محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، نیز با ضرورت تمرکز بر هوش مصنوعی گفت: پیشنهاد می شود سازمان بورس در حوزه توسعه کسب و کار بیشتر به سمت علوم جدید حرکت کند و با ایجاد اپلیکیشن‌هایی به مدیریت ریسک پرداخته شود.

دکتر محمود فتوحی، رییس دانشگاه شریف نیز در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان بورس و دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به فعالیت‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه شریف  ۱۳ دانشکده  و ۱۲ هزار دانشجو دارد. که تقریبا ۵۰ درصد از دانشجویان دانشگاه در مقاطع ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند. این موضوع نشان از پتانسیل بالای دانشگاه شریف در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی دارد.

وی در خصوص حوزه آموزش دانشگاه اظهار داشت: اکنون تمرکز اصلی دانشگاه در این حوزه، بر زمینه‌های میان رشته ای است. در همین مورد نیز اخیراً انیستتوی فناوری‌های هم‌گرا ایجاد شده است. یکی از اقداماتی که بی تردید با سازمان امکان همکاری آن وجود دارد، مرکز “نوآوری سیستم‌های اطلاعاتی و امور داده” است که در همین انیستتوی هم‌گرا در دست تاسیس است.

رییس دانشگاه شریف در زمینه پژوهش و فناوری به برنامه‌های راهبردی دانشگاه در زمینه اثربخشی اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه در تلاش است ارتباط بیشتری با جامعه و صنعت برقرار کند؛ زیرا رسالت وجودی دانشگاه حل کردن مشکلات کشور و گسترش ارتباط صنعت و جامعه است.

وی ایجاد منطقه نوآوری شریف در اطراف دانشگاه را یکی دیگر از اقدامات پژوهشی این دانشگاه خواند و افزود: در این طرح، شرکت های دانش بنیان که می توانند از اساتید یا فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نیز باشند، حضور دارند. در حال حاضر ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در این منطقه مستقر شده است که عمده فعالیت بسیاری از آنها در حوزه آی تی است.

دکتر فتوحی با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های همکاری در این تفاهم نامه حوزه آی تی است، گفت: موارد مختلفی که امکان همکاری آن چه در حوزه آموزش و چه حوزه پژوهش وجود دارد، موضوع کاربرد فناوری‌های نوآوری آی تی است. در میان دانشکده‌های دانشگاه شریف، دانشکده مهندسی کامپیوتر و دانشکده مدیریت اقتصاد بیشترین همخوانی را با اقدام پیش‌رو دارند.

در ادامه این نشست، هرمزی‌نژاد، مدیر کل پژوهشی دانشگاه شریف به تأسیس مرکز نوآوری هوش مصنوعی اشاره کرد و بیان کرد: در این مرکز افراد مختلفی از آی تی، مهندسی برق، ریاضی به ویژه علوم داده و اقتصاد مستقر خواهند شد که از سازمان بورس نیز برای حضور در این مرکز دعوت به عمل می آید تا با سهولت بیشتری با دانشگاه و اساتید آن در ارتباط قرار گیرند.

وی با بیان اینکه این مرکز خدمات متفاوتی در حوزه سلامت و در ارتباط با تشخیص کووید ۱۹ بااستفاده از هوش مصنوعی ارائه کرده است، گفت: از هوش مصنوعی می‌توان برای عملیاتی کردن این تفاهم‌نامه بهره برد.

بنا بر این این گزارش حوزه های همکاری این تفاهم‌نامه مشتمل بر آموزش و فرهنگ‌سازی، مشاوره و پژوهش، انتشارات، توسعه فناوری و اقتصادی است.

راه‌اندازی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با استفاده از ظرفیت‌های علمی و اجرایی طرفین؛ همکاری در طراحی، تدوین و بازنگری سرفصل‌های دوره‌های MBA بازار سرمایه؛ همکاری در برگزاری سمینارها، همایش ها و دوره‌های تخصصی مرتبط با بازار سرمایه و اقتصاد هوشمند؛ برنامه‌ریزی و مشاوره جهت تولید محتواهای فرهنگ‌سازی و عمومی به منظور ارتقای سواد مالی در حوزه بازار سرمایه و  همکاری و مشارکت در زمینۀ ترویج فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در بورس از جمله حوزه‌های همکاری در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی این تفاهم‌نامه است.

همچنین، در زمینه توسعه فناوری، می‌توان به همکاری در توسعه فناوری‌های پیشرفته نظارت بر بازار سرمایه؛ همکاری در راه‌اندازی و توسعه آزمایشگاه تخصصی علوم مالی؛ استفاده از ظرفیت‌های آزمایشگاهی و فناوری دانشگاه جهت توسعه فناوری های تنظیم گری و حاکمیتی و همکاری در توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات بازار سرمایه اشاره داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=1059
  • منبع : سنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی