تاریخ : پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

6

فسادزایی طرح قیر رایگان

  • کد خبر : 11859
  • 05 اردیبهشت 1401 - 17:26
فسادزایی طرح قیر رایگان
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت طرح قیر رایگان را فسادزا خواند.

به گزارش سرویس بورس و اوراق بهادار افق سرمایه، ناصر عاشوری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نامه ای به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در خصوص بند (ز) تبصره یک لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و تکلیف وزارت نفت به تحویل ۱۹۰ هزار میلیارد ریال وکیوم باتوم به دستگاه‌های اجرایی توضیحاتی ارائه کرد.

در این نامه آمده است: این انجمن به‌عنوان نماینده صنفی بخش غیردولتی صنعت پالایش کشور نکات زیر را در خصوص بند (ز) تبصره (۱) لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و تکلیف وزارت نفت به تحویل ۱۹۰ هزار میلیارد ریال وکیوم باتوم به دستگاه‌های اجرایی، قابل توجه می‌داند و خواهشمند است دستور رسیدگی داده شود؛

۱٫ تجربه سنوات گذشته نشان می‌دهد قیر و وکیوم باتوم تهاتری زمینه بروز فساد را فراهم می‌کند و گزارش‌های متعدد در این خصوص توسط دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و مرکز پژوهش‌های مجلس صادر شده است.

۲٫ تأمین قیر دستگاه‌های اجرایی با این روش موجب ایجاد شرایط غیررقابتی و غیرشفاف در معاملات دولتی می‌شود.

۳٫ تعداد ۸ پالایشگاه از ۱۰ پالایشگاه کشور به‌موجب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش غیردولتی واگذار شده‌اند، لذا وزارت نفت فاقد وکیوم باتوم و قیر به‌منظور اجرای این بند است و باید از شرکتهای پالایش خصوصی تأمین کند.

۴٫ ۸ پالایشگاه واگذارشده به بخش خصوصی شامل پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس، تبریز، تهران، ستاره خلیج فارس، شیراز، کرمانشاه و لاوان مجموعاً مسئولیت تصفیه روزانه ۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی و تأمین سوخت مورد نیاز کشور را بر عهده دارند و الزام آنها به تحویل وکیوم باتوم بدون دریافت وجه و در مقابل نفت خام، عملیات مالی آنها را دچار اختلال کرده و احتمال به مخاطره افتادن استمرار تولید فرآورده‌های نفتی استراتژیک مانند بنزین و نفت و گاز وجود دارد.

۵٫ تحویل وکیوم باتوم با این روش به‌ناچار خارج از فرآیند و سازوکار بورس انجام می‌شود و مغایر با اهداف کلی نظام و عدم تقویت بورس و شفافیت در معاملات می‌شود.

۶٫ در حال حاضر بعضی از پالایشگاه‌های کشور به‌علت فزونی فرآورده‌های تحویلی نسبت به خوراک دریافتی از شرکت مالی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران طلبکار می‌باشند و آن شرکت به‌علت کمبود نقدینگی قادر به تسویه بدهی خود با شرکتهای پالایشی نیست، لذا تحویل وکیوم باتوم با این روش موجب افزایش مطالبات پالایشگاه‌ها از شرکت ملی پالایش و پخش شده و مشکلات مالی را مضاعف می‌کند.

۷٫ اعمال این روش موجب حداقل خروج ۱۹۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی از پالایشگاه‌ها و کاهش سرمایه در گردش آنها شده و موجب می‌شود که پالایشگاه‌ها قادر به انجام تعهدات خود در قبال کارکنان (حقوق و دستمزد)، پیمانکاران، سازمان امور مالیاتی، بیمه و سایر ذی‌نفعان نباشند.

۸٫ با توجه به اینکه سهام پالایشگاه‌ها در بازار بورس اوراق بهادار معامله می‌شود احتمال کاهش قیمت سهام آنها و اختلال در بازار سهام وجود دارد.

۹٫ اعمال این روش موجب کاهش سودآوری پالایشگاه‌ها می‌شود. سهامداران عمده پالایشگاه‌ها سازمان تأمین اجتماعی، سهام عدالت و سایر صندوق‌های بازنشستگی هستند.

۱۰٫ از طرفی تجربه سال‌های قبل نشان داده حواله‌های مذکور در بازار آزاد داخلی حتی در دبی زیر قیمت خرید و فروش می‌شود و عامل خراب کردن بازار قیر ایران شده است.

۱۱٫ از طرف دیگر به‌موجب طرحی که تا تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده مهلت تحویل وکیوم باتوم موضوع بند (ز) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز تا پایان شهریور ۱۴۰۱ تمدید شده که در صورت تأیید شورای نگهبان اثرات نامطلوب اقتصادی بسیاری برای پالایشگاه‌ها خواهد داشت و تولید فرآورده‌های استراتژیک بنزین و نفت و گاز را با خطرات جدی مواجه می‌کند.

در ادامه این نامه آمده است: ”لذا با توجه به موارد فوق استدعا دارد دستور فرمایید موضوع مجدداً مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و روش مناسب با منافع ملی تعیین و ابلاغ شود. در صورت لزوم نیز این انجمن آماده هرگونه همکاری کارشناسی و ارائه مدارک و مستندات لازم است.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=11859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی