تاریخ : جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

6

با حذف ارز ترجیحی اتفاق خاصی نمی‌افتد

  • کد خبر : 12278
  • 24 اردیبهشت 1401 - 14:38
با حذف ارز ترجیحی اتفاق خاصی نمی‌افتد
رئیس مجمع عالی واردات بیان کرد: برای واردکنندگان قانونی و قانونمند با حذف ارز ترجیحی اتفاق خاصی نمی‌افتد چون اکثر واردکنندگان قانونی از ارز ترجیحی استفاده نمی‌کردند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق سرمایه، علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی واردات درباره حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن بر روند واردات کشور گفت:  از یک دیدگاه اگر درست این کار انجام می‌شد، قطعا خیلی خوب بود ولی به دلیل زمان نامناسب و عدم دوراندیشی با این مشکل جامعه مواجه شده است. در حالیکه یکسان شدن ارز و تجارت در کل کشور می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد.رئیس مجمع عالی واردات در ادامه افزود: برای واردکنندگان قانونی و قانونمند با حذف ارز ترجیحی اتفاق خاصی نمی‌افتد چون اکثر واردکنندگان قانونی از ارز ترجیحی استفاده نمی‌کردند و عده خاصی از ارز ترجیحی و دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای خاص استفاده می‌کردند.

وی افزود: قطعا با این کار جلوی بسیاری از رانت‌ها در حوزه واردات گرفته می‌شود فقط اجرا و عملکرد آن باعث شد که جامعه با مشکل مواجه شود.

مناقبی با تاکید بر اینکه باید قبل از حذف ارز ترجیحی، زیرساخت‌های این کار و شرایط اجتماعی را درست می‌کردیم که این پول مستقیم به جیب مردم رود نه اینکه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یارانه بدهیم، ادامه داد: چون دادن یارانه خودش عامل این می‌شود که اثر بد و مخرب روی قیمت‌ها بگذارد که به خودی خود ما در همین روزها هم آن را می‌بینیم. البته هنوز روزهای اول اجرای آن است و یک جو احساسی نسبت به این قضیه وجود دارد اما قطعا اثر نامطلوب آن وجود دارد. تا آرام  آرام این قضیه جا بیافتد و تعادل ایجاد شود.

وی تصریح کرد: با مردم  نمی‌توان با شعار رفتار کرد، در مورد واقعیت‌های جامعه مردم را نباید عصبانی کرد. به این دلیل اگر بیاییم چیزهایی که مردم با پوست و گوشت استخوان خود آن‌ها را لمس می‌کنند و بعضی مسئولان کشور با وعده‌های بی ربط یا گزارش‌های غلط یا با چیزی که مردم آن را حس می‌کنند را طور دیگری جلوه می‌دهند، این موضوع بیشتر مردم را در مقابل این کار قرار می‌دهد تا اینکه مردم  را در مسیری ببریم که با واقعیت‌ها برخورد واقعی داشته باشند نه برخورد احساسی.

رئیس مجمع عالی واردات ادامه داد: شرایطی که اکنون پیش آورده‌اند، این است که حرف‌هایی که در مورد این قضیه زده می‌شود، مردم را بالطبع ناراحت اراحت می‌کند.

مناقبی درباره تاثیر بالارفتن قیمت ارز بر واردات گفت: ما در تمام دوران این موضوع را دیده ایم که با بالارفتن قیمت ارز درخواست مردم برای واردات کم نمی‌شود. ممکن است سفره مردم کوچک‌تر شود ولی در واقع نیازهای مردم سر جایش هست و و تاکنون شاهد بوده‌ایم که ایران جزو کشورهایی است که مردم با هر شرایطی خود را وفق می‌دهند.

رئیس مجمع عالی واردات درباره حمایت این مجمع از واردکنندگان کشور خاطرنشان کرد: در حال پیگیری این موضوع در مجمع هستیم که با وضع حقوق و عوارض گمرکی که از اول سال محاسبه می‌شود، عده‌ای از افراد متضرر می‌شوند چون کالاهایی که وارد کرده‌اند با همان قیمت‌های تمام شده سازمان حمایت از مصرف کننده بود. از همین روی، پیگیر این موضوع هستیم که حداقل آنهایی که کالای آنها ترخیص و پرداختی آنها انجام شده و کالای آنها فروش رفته از این مسیر متضرر نشوند. چون آن افراد واردکننده هم جزو این جامعه هستند و اگر این افراد متضرر شوند فرقی با افراد دیگر جامعه نمی‌کند که ممکن است بعدا متضرر شوند.

علیرضا مناقبی درباره پیش بینی نرخ ارز در آینده گفت: چون شرایط پایداری در نرخ ارز کشور نداریم و بحث نرخ ارز ما بیشتر در ارتباط مسایل سیاسی است، پیش‌بینی آن برای آینده بسیار سخت است البته بسیاری از افراد با روندی که وجود دارد، معتقدند ارز بالا خواهد رفت ولی چون ارز ما بستگی به مسائل سیاسی دارد احتمالا نرخ ارز بالا نرود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=12278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی