تاریخ : پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

3

صنعت خودرو، عامل رشد و ارتقای تولید کشور است

  • کد خبر : 12427
  • 28 اردیبهشت 1401 - 20:53
صنعت خودرو، عامل رشد و ارتقای تولید کشور است
مدير عامل ساپكو بیان کرد: صنعت خودرو، ويترين توسعه صنعتي و عامل رشد و ارتقاي زنجيره تامين و توليد كشور است

به گزارش سرویس صنعت افق سرمایه، مهندس پیرمحمدی مدیر عامل ساپکو در نشست خبری اختتامیه موتورهای درون‌سوز اظهار داشت: صنعت خودرو ایران به عنوان ویترین توسعه صنعتی و لوکوموتیو صنایع کشور در کشاکش تحریم های ظالمانه بیگانگان، جزو نخستین صنایعی بود که در معرض تحریم قرار گرفت و به رغم افزایش تمامی نهاده‌های تولید اعم از فولاد ، مواد پلیمری، مس ، آلومینیم و … از حق افزایش قیمت منطقی با قیمت‌گذاری دستوری محروم مانده و حاشیه سود به دست آمده به جیب دلالان و صرف نیاز غیرواقعی بازار شده است و در شرایط دشوار تحریم در سال‌های جاری با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، تولید خودرو با زیان همراه بوده است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 1200 قطعه‌ساز در صنعت خودرو اظهار داشت: صنعت خودرو در این شرایط دشوار به حیات پرافتخار خود ادامه داده و باعث رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید بوده است و امر تولید در صنعت خودرو در شرایط محدودیت با دستاوردهای ارزنده خودکفایی نظیر 90درصد خودکفایی دی سی موتورها و بسیاری از قطعات قابل صادرات همراه بوده اما محدودیت‌های تحریم‌ها مانع صادرات بسیاری از قطعه‌سازان ما بوده است .

مهندس پیرمحمدی صنعت خودرو را لوکوموتیو صنایعی نظیر فولاد و پتروشیمی دانست و گفت: صنعت خودرو به عنوان بزرگترین خریدار فولاد، آلومینیم و مواد اولیه ، 92 درصد ورق‌های فولادی با استحکام کششی بالا را از صنعت فولاد داخلی تامین کرده است. وی خام فروشی را مانع رشد صنعتی و عامل حذف فرصت های شغلی برای مردم کشور دانست و گفت: صنعت خودرو با رشد و توسعه خود، رشد سایر صنایع را نیز به همراه داشته و صنایعی نظیر فولاد ، الکترونیک و پتروشیمی همراه با صنعت خودرو رشد یافته‌اند .

مهندس پیرمحمدی با اشاره به حمایت بسیاری از کشورهای پیشرفته از صنعت خودرو با وام ‌های کم بهره و پرداخت‌های بلند مدت ، صنعت خودروی کشور را مایه افتخار دانست و گفت: دغدغه اجتماعی نمایندگان مجلس و سایر منتقدین، محترم و قابل بررسی است و ما در صنعت خودروسازی به هیچ عنوان مخالف واردات خودرو نیستیم چرا که معنقدیم واردات خودرو در کاهش قیمت خودروهای اقتصادی تاثیری ندارد و صرفا در کاهش قیمت خودروهای لوکس نقش خواهد داشت.

وی یکی از عوامل ایجاد تورم در کشورهای کمتر توسعه یافته را عدم اهتمام به امر تولید دانست و گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب در ده سال گذشته بر امر تولید، نشاندهنده اهمیت امر تولید در رشد و توسعه کشور است و مفتخریم که در سال گذشته در گروه صنعتی ایران خودرو روند افزایش تولید ادامه یافته و برنامه‌ریزی تولید 750 هزار خودرو در سال جاری در گروهصنعتی ایران خودرو ، تدوام این مسیر پرافتخار خواهد بود.

مدیر عامل ساپکو با تاکید بر ضرورت تصویب قانون خودرو اظهار داشت: تمام کشورهای صنعتی و توسعه یافته با محصولات خود بخصوص صنعت خودرو به دنیا معرفی شده اند. ژاپن با تویوتا، هوندا و … کره با هیوندا، کیا، ال جی و سامسونگ، آلمان با بنز، بی ام و، فولکس و …فرانسه با پژو، رنو و ایرباس، ایتالیا با فیات و … بنابراین صنعت خودرو ویترین صنعتی هر کشور توسعه یافته است که در تمام این کشورها، قوانین محکم در رابطه با رشد و توسعه صنعتی و بخصوص صنعت خودرو وجود دارد. به عنوان مثال قانون توسعه صنعت خودرو یک طرح مصوب در کره جنوبی است که مرحله اول آن یک طرح ۲۶ ساله بود(ازحدود سال های ۱۹۶۴ الی ۱۹۹۰) که باعث رشد و شکوفایی صنعت کره جنوبی شد. آیا در کشور ما طرح های بلند مدت برای توسعه صنعتی به تصویب رسیده است. صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک، قالب سازی و …است. بنابراین تا زمانی که طرح بلند مدت برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت را نداشته باشیم توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات مواجه خواهد شد و مقایسه صنعت خودروی ایران و صنعت خودروی کره امری اشتباه است. وی رشد صنعت خودرو را وابسته به تصویب قانون خودرو دانست و گفت: سیاست‌گذای‌های متناقض و دخالت‌های فاقد تخصص، ‌آفت جان صنعت خودرو به عنوان یک سرمایه عظیم ملی خواهد بود.

مهندس پیرمحمدی رقم واردات را در هر خودرو 2 هزار دلار عنوان کرد که 35 درصد آن مواد اولیه ، 30 درصد قطعات الکترونیک و 35 درصد باقیمانده را قطعات های تک تشکیل می‌دهند و نقش عدم رشد سایر صنایع ار در این امر قابل بررسی دانست و اظهار داشت: مواد اولیه مصرفی خودرو قیمتهای 7 تا 11 برابری را طی این 5 سال تجربه نموده است به عنوان مثال ورق فولادی از قیمت کیلیویی 2400 تومان در سال 95 به قیمت کیلویی 27300 تومان در میانگین سال 1400 رسیده است و این در حالی است که سرکوب قیمتی خودرو باعث شده مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشود و این فاصله اجباری ایجاد شده عملا باعث ایجاد زیان‌های انباشته متعدد برای خودروساز گشته و محدودیت منابع مالی جهت سرمایه گذاری مطلوب در توسعه محصول داشته باشد.

مهندس پیرمحمدی همچنین به نقد غیرمنصفانه برخی‌ها به صنعت خودرو اشاره و اظهار داشت: پیکان سال 57 با تعداد کمی سازنده تولید می شد و حتی در تولید آرم آن هم خودکفا نبودیم اما در حال حاضر محصول دنا پلاس گروه صنعتی ایران خودرو با همت جوانان این مرز و بوم و با 75 درصد ساخت داخل تولید می‌شود.

مدیر عامل ساپکو تاکید کرد: تمام تلاش صنعت خودرو و قطعه سازی کشور بر این است تا با حداکثر بهره برداری از توان علمی و صنعتی کشور، بالاترین و بروز ترین محصول قابل ارائه را تقدیم مشتریان خود در بازار کرده و مشتری نهایی ضمن بهره مندی از امکانات روز رضایت کاملی از امنیت و کیفیت محصول خریداری شده داشته باشد که نتایج بررسی های انجام شده بالاخص در خصوص محصولات جدید تولیدی خودروسازان، موید این موضوع می باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=12427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی