تاریخ : جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

3

نقش واحدهای صنعتی کوچک در تامین اشتغال

  • کد خبر : 16117
  • 19 مرداد 1401 - 10:46
نقش واحدهای صنعتی کوچک در تامین اشتغال
رییس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران بیان کرد: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در تمامی کشورها نقشی اساسی در تامين اشتغال، افزايش توليد ملی، توسعه صادرات و حضور در بازارهاي جهاني دارند.

به گزارش سرویس اجتماعی افق سرمایه، علی نقیب با اشاره به سخن مقام معظم رهبری و تاکیده ایشان بر نقش و جایگاه صنایع کوچک در رشد و توسعه اقتصادی کشور افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از ۹۰ درصد از بنگاه‌های تولیدی کشور را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. از این رو هرگونه برنامه ریزی برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، اشتغالزایی، توسعه صادرات غیرنفتی و نوآوری، بدون حمایت و پشتیبانی از صنایع کوچک و متوسط میسر نخواهد شد.

وی با اشاره به آمار وزارت صمت به بازگشت ۲۰۶۷ واحد صنعتی راکد در سال گذشته و ساخت ۱۴۳۳ کارگاه کوچک با الویت به دانش بنیان ها تصریح کرد: هنوز ۲ هزار واحد صنعتی غیر فعال در داخل و خارج شهرک ها و نواحی صنعتی وجود دارد که وزارت صمت می تواند با دادن تسهیلات ویژه به کارافرینان در راه اندازی این واحدهای صنعتی راکد و اشتغالزایی کمک شایانی کند.

این کارافرین موفق گفت: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در تمامی کشورها نقشی اساسی در تامین اشتغال، افزایش تولید ملی، توسعه صادرات و حضور در بازارهای جهانی دارند. این صنایع نسبت بسیار بزرگی را از تعداد بنگاه های تولیدی و نسبت قابل ملاحظه ای از اشتغال صنعتی و محصولات صنعتی را به خود اختصاص داده اند و زمینه های مناسب لازم را برای برقراری ارتباط موثر بین تولیدات صنعتی و کشاورزی، جلب سرمایه های بخش خصوصی و امکان تنوع و انعطاف در تولیدات صنعتی را فراهم می کنند.

وی افزود بسیاری از کشورها با آگاهی از نقش و تاثیر صنایع کوچک و متوسط و اتخاذ سیاست‌های حمایتی و برنامه‌ریزی مناسب به گسترش و رونق این نوع صنایع کمک کرده و تحولات مثبتی را در صنعت خود به وجود آورده اند.

نقیب با توجه به اینکه بخش عمده صنایع کوچک توسط بخش خصوصی اداره می شودو سهم اندکی در مجموعه های تصمیم گیری دارند خاطر نشان کرد: دسترسی بیشتر این صنایع به قدرت و ارکان تصمیم­ گیری به راحتی می توانند مشکلات آنها را مرتفع سازد.

وی با تاکید بر ویژگی‌های بسیار با اهمیت بنگاه‌های کوچک و نقش مکمل بودن آن‌ها با هم گفت: به این معنی که به جای سرمایه‌گذاری هنگفت در یک واحد تولیدی، مجموعه‌ای از بنگاه‌های کوچک می‌توانند یک زنجیره تولید را تشکیل داده و هر کدام بخشی از تولید را بر عهده بگیرند و همین امر خود باعث افزایش رونق صنعتی خواهد شد.

از سویی دیگر بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند در کنار واحدهای بزرگ راه‌اندازی شوند و بخشی از تولید را انجام دهند که در این مسئله با تخصص‌گرایی که صورت می‌گیرد باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید می‌شود.

علی رغم تمام ظرفیت‌ها و ویژگی‌های صنایع کوچک، اما تاکنون در ایران آن گونه که باید از این ظرفیت استفاده نشده و حمایت‌های لازم از این صنایع صورت نگرفته است؛ این درحالی است که تمرکز حمایت‌های ویژه به سمت صنایع بزرگی است که سالیان دراز از آن بهره‌مند بوده‌اند و نتیجه مثبتی در برنداشته است.با توجه به عملکرد منفی صنایع بزرگ و توانایی‌های صنایع کوچک و نقش آن‌ها در ایجاد اشتغال و افزایش تولید لازم است در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها توجه ویژه‌ای به صنایع کوچک شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=16117

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی