تاریخ : پنج شنبه, 7 مهر , 1401 4 ربيع أول 1444 Thursday, 29 September , 2022

اخبار داغ

رتبه دوم بانک تجارت در پرداخت وام بدون ضامن عسکری به‌عنوان سرپرست جدید بانک مسکن معرفی شد مهدی منتظری به عنوان سرپرست مدیریت شعب بانک توسعه تعاون کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد اعلام ساعت کاری جدید شعب فارس ارزیابی عملکرد شش ماهه سه شرکت گروه مالی دی با حضور مدیرعامل بانک دی تغییر نشانی شعبه مشهد بانک خاورمیانه محمدعلی محترم به عنوان سرپرست مدیریت شعب بانک توسعه تعاون استان اصفهان معرفی شد اختلال در ارائه خدمات بانکی اطلاعیه بانک سرمایه در خصوص تغییر ساعت کار شعب استان های کرمان و اصفهان ساعت کاری شعب یزد تغییر کرد دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط به شعب پست بانک ایران ابلاغ شد تا 24 مهرماه تمدید شد؛ آخرین مهلت افتتاح و یا تکمیل موجودی سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک‌ پارسیان افزایش همکاری های مشترک میان بانک شهر و فروشگاه های زنجیره ای شهروند امضای تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن ملی صنایع پلیمر ایران مشارکت بانک پارسیان در تأمین 30 هزار واحد مسکونی در پایتخت / ظرفیت‌های بانک پارسیان در جهت رفاه و آرامش شهروندی پیام سرپرست بانک توسعه تعاون به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس جابه‌جایی موقت شعبه بلوار وحید بانک اقتصادنوین در اصفهان پیام تبریک مدیر عامل پست بانک ایران به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس تسلیت به مناسبت درگذشت جناب آقای محمد تقی جمالیان تداوم محبوبیت بانک شهر در میان شهروندان و مشتریان شبکه بانکی تاکید مدیرعامل بانک تجارت بر حمایت از صنایع کوچک و بزرگ

2

زیان ۴۵ میلیون تومانی تولید هر خودرو پژو۲۰۶ تیپ دو

  • کد خبر : 16155
  • 19 مرداد 1401 - 17:48
زیان ۴۵ میلیون تومانی تولید هر خودرو پژو۲۰۶ تیپ دو
مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) گفت: قیمت دستوری موجب شده تا ایران‌خودرو برای تولید هر دستگاه خودرو ٢٠۶ تیپ دو دست کم ۴۵ میلیون تومان زیان متحمل شود.

به گزارش سرویس صنعت افق سرمایه، عادل پیرمحمدی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و گرامی‌داشت روز خبرنگار، درخصوص وضعیت تولید خودروهای اقتصادی در کشورمان گفت: اکنون بهترین خودرو اقتصادی کشور پژو ٢٠۶ است، چرا که این خودرو با قیمت تمام شده پایین کاملا رقابتی است و می‌تواند استانداردهای تعیین شده را پاس کند.

وی افزود: در سال ١۴٠٠ قیمت تمام شده پژو ٢٠۶ تیپ دو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سود، ١۶٩ میلیون تومان بوده است که ١٢ برابر قیمت مصوب سال ٩٠، اما قیمت بازار این خودرو ٢۴٠ میلیون تومان و ١٩ برابر سال ٩٠ بوده است.

پیرمحمدی افزود: در شهریور سال ٩٠ پژو ٢٠۶ تیپ دو حدود ١٣ میلیون و ٧٠٠ هزارتومان قیمت داشت که به صورت اقساطی هم به فروش می رسید و در این زمان قیمت دلار ١١٠٠ تومان بوده است، این در حالی است که در شهریور سال قبل نرخ دلار ٢۶ هزار تومان بوده است.

وی با بیان این که قیمت مواد اولیه پتروشیمی و فلزات مورد نیاز صنعت خودرو در بورس بر مبنای قیمت بورس فلزات لندن تعیین می شود و قیمت هر کیلوگرم ورق فولادی از ۵٠٠ تا ٧٠٠  تومان در سال ۱۳۹۰ با رشد ۳۰ برابری در سال ١۴٠٠  مواجه بوده، گفت: برای تولید چهار عدد رینگ آلومینیومی خودرو حدود ۴۴ کیلوگرم آلومینیوم نیاز است که قیمت آن از هر کیلوگرم  ٨۵ هزار تومان به  سه میلیون و ٧۴٠ هزار تومان افزایش یافته و با احتساب هزینه های ذوب و ریخته گری و … این قیمت به حدود پنج میلیون تومان افزایش می یابد و با در نظر گرفتن قیمت چهار حلقه لاستیک، قیمت تمام شده چهار چرخ این خودرو به حدود ٨ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان می رسد.

وی با بیان این که تاثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود ٧٠ درصد است، گفت: کدام صنعت را می‌توان سراغ گرفت که قیمت نهاده‌های تولید آن ٣٠ برابر افزایش داشته، اما قیمت مصوب محصول نهایی ١٢ برابر شده باشد این در حالی است که همین خودرو ٢٠۶ تیپ دو نسبت به سال ٩٠، ارتقا ایمنی و امکانات داشته است.

مدیر عامل ساپکو در پاسخ به ملموس نبودن رشد کیفی محصولات ایران خودرو گفت: برنامه های کیفی کاملا در جریان است، اما تا برای مردم ملموس شود قدری طول می کشد و باید مردم در این خصوص قضاوت کنند.

وی تصریح کرد: ملاک سنجش کیفیت محصولات ایران خودرو  شاخص های کیفی اعلام شده توسط موسسات غیر دولتی مانند ISQI است.

مدیرعامل ساپکو در خصوص رتبه بندی کیفی سازندگان قطعات نیز افزود: قبلا قطعات در رتبه A-B-C-D تولید می شد که اکنون رتبه D قطعات را حذف کرده و در نظر داریم تا قطعات تنها در گرید A  و B  تامین شود.

وی تصریح کرد: در شرایطی که در تولید برخی خودروها تا ۷۰ میلیون تومان زیان می دهیم مباحث ارتقای کیفیت و بهره وری را نیز در دستورکار داریم، در بهمن ماه گذشته ایران خودرو بیش از ۸۰ هزار خودرو ناقص داشت، اما با تلاش شبانه روزی کارکنان و یاری تامین کنندگان، امروز در حال صفر کردن خودروهای ناقص در سایت های سراسر کشور هستیم.

مدیرعامل ساپکو با اشاره به تولید خودرو به صورت کامل و عبور مستقیم از ابتدای خردادماه، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد خودروهای ناقص در تمامی سایت‌های تولیدی ایران خودرو به ۱۱ هزار دستگاه رسیده و تا پایان مردادماه نیز به پایان خواهد رسید.

پیرمحمدی در خصوص بحران قطعات الکترونیکی نیز گفت: در صنعت قطعات الکترونیکی عقب هستیم و اگر بین چین و تایوان بحرانی به وجود آید، همه صنایع در جهان دچار مشکلات بسیاری می شوند، زیرا این دو کشور تامین کنندگان بزرگ قطعات الکترونیکی هستند و در شرایطی که تحریم های اخیر غرب علیه صنعت خودرو روسیه این کشور را زمین‌گیر کرده ما در شرایط تحریم و با تلاش صنعتگران کشور به تولید ادامه دادیم.

وی با بیان این که تحریم ها موجب رشد و بالندگی صنعت خودرو در زمینه طراحی و توسعه محصول شده، افزود: این در حالی است که تا زمانی که خودمان طراح خودرو نباشیم، نمی توانیم عیوب کیفی آن را مرتفع کنیم، اما یکی از دردهای صنعت خودرو در گذشته آن بوده که توسعه محصول نداشته است.

پیرمحمدی افزود: ایجاد ارزش افزوده در صنعت خودرو با توسعه محصول و نه مونتاژکاری محقق می شود و با توسعه محصولی که در دور دوم تحریم ها اتفاق افتاده طرح های بهبود کیفیت در خودروهایی مانند تارا و ری‌را به ثمر نشسته است.

پیرمحمدی با بیان این که مخالف همکاری با شرکای خارجی نیستیم، بلکه نمی خواهیم مونتاژکار صرف محصولات آن‌ها باشیم، افزود: توقف تولید خودروهای ناقص موجب کاهش زیان‌دهی ایران خودرو شده و تولید روزانه ایران خودرو در حالی افزایش یافته که برای تامین برخی قطعات الکترونیکی و بازسازی خطوط تولید با مشکلات تحریم و تامین قطعه مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: تا زمانی که در کشور از محصول نهایی حمایت نشود و خام فروشی در اولویت باشد شرایط تولید بهبود نمی یابد، مثلا مواد اولیه با قیمت جهانی در بورس عرضه می شود به جای این که با قیمت مناسب و آسان به دست تولیدکننده برسد تا محصول نهایی با هزینه کم تر و قیمت پایین تر تولید شود، اما گاهی قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو در بورس کالا حتی از قیمت جهانی هم بالاتر است.

مدیرعامل ساپکو با اشاره به نقش پراهمیت قطعه سازان در تحقق تولید کامل و اهداف تولید امسال ایران خودرو، به اقدامات ساپکو در زمینه داخلی سازی و کاهش ارزبری تولید اشاره کرد و گفت: ۱۰۵ میلیون یورو کاهش ارزبری در سال گذشته رقم خورده است.

وی تنها تامین یک سوم از مجموعه و قطعات وارداتی خودرو را مرتبط با صنعت خودرو دانست و گفت: ۳۳ درصد از ارزبری هر خودرو مربوط به قطعه ساز و خودروساز، ۳۰ درصد در حوزه تولیدکننده قطعات الکترونیکی و بخش اصلی آن شامل ۳۷ درصد نیز در حوزه تامین مواد اولیه است.

گفتنی است، در پایان این نشست از بزرگ ترین انبار مکانیزه کشور در شرکت ساپکو بازدید به عمل آمد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=16155

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی