تاریخ : جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

6

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۷ بهمن

  • کد خبر : 23745
  • 16 بهمن 1401 - 18:57
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۷ بهمن
بورس امروز بار دیگر با چاشنی شورای رقابت، روز سرخی را پشت سر گذاشت و نماگرهای بازار با کاهش بیش از یک درصدی همراه شدند.

به گزارش سرویس بورس و اوراق بهادار افق سرمایه؛ برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز بار دیگر به دلیل حواشی بی‌پایان عرضه خودرو در بورس کالا، یکی از روزهای سخت خود را پشت سر گذاشت و شاهد نقشه‌ای یکدست سرخ‌رنگ برای تمامی صنایع بودیم. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با کاهش ۱.۰۹ درصدی همراه شد و در محدوده ۱.۵۴ میلیون واحدی قرار گرفت.

در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که شرایط سخت‌تری را دنبال می‌کرد، ۱.۵۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات در بازار امروز با ثبت عدد ۵۷۳۲ میلیارد تومانی همراه شد و شاهد خروج پول ۱۱۴۱ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم تا تمامی متغیرها از یک روز پر عرضه خبر دهند.

بحث عرضه خودرو در بورس کالا طی چند وقت اخیر، مهم‌ترین دغدغه بورس تهران و سهامداران بوده است که امروز با انتشار رسمی دستورالعمل شورای رقابت وارد مرحله جدیدی از مشکلات خود شد و رنگ قرمزی را بر کل نقشه بورس تهران پاشید.

این موضوع که طی چند وقت اخیر بازار سهام را در یک رالی نزولی قدرتمند وارد کرده بود، پس از یک تنفس کوتاه بار دیگر بازگشت تا ضربه نهایی خود را نیز به بورس تهران وارد کند.

در ادامه تلاش خواهیم کرد تا با بررسی شرایط مختلف، به پیش‌ بینی بورس فردا بپردازیم.

ضربه کاری شورای رقابت به بورس

امروز حوالی ساعت ۱۱ و در میانه معاملات بورس تهران، دستورالعمل جدید شورای رقابت برای صنعت خودرو پس از کش و قوس‌های فراوان منتشر شد و هیچگونه نشانی از بورس کالا در بندهای آن دیده نمی‌شود و این درحالیست که که در خبرهای غیررسمی منتشر شده در اواخر هفته گذشته، اعلام شده بود که قرار است با اضافه شدن چند تبصره جدید، عرضه خودرو در بورس کالا ادامه داشته باشد.

در خبرهای قبلی بندهای دیگری نیز دیده می‌شد که اکنون در دستورالعمل رسمی منتشر شده از سمت شورای رقابت، نشانی از این بندها وجود ندارد.

این دستورالعمل دارای چندین ماده و بند مختلف است که در هیچکدام از آن‌ها نامی از بورس کالا دیده نمی‌شود.

در ماده ۲ این دستورالعمل ذکر شده است که: بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند.

این درحالی است که شورای رقابت بایستی برای حذف انحصار ایجاد شده از راه‌های دیگری همچون افزایش واردات خودرو و نه با قیمتگذاری دستوری این انحصار را از بین ببرد. اما در بند ۵ ماده ۵ که یکی از مهم‌ترین موضوعات این روزهای صنعت خودرو و بورس تهران است، شورای رقابت اعلام کرده است که از این پس، خودروسازان موظفند محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، ثبت‌نام و به فروش برسانند.

بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که با این بند، عرضه خودرو در بورس کالا به پایان کار خود رسیده و همه‌چیز دوباره به روال قبل بازگشته است.

این موضوع که با واکنش شدید سهامداران در بورس مواجه بود، می‌تواند برای مدتی دیگر نیز ادامه یابد زیرا ماهیت و بطن این داستان، خبرهای ناخوشایندی را برای دو ویژگی اصلی بورس یعنی اقتصاد آزاد و شفافیت دارد.

روی سرخ بازارهای جهانی

آخر هفته گذشته برای بازارهای جهانی پر از داده‌ها و آمار مختلف که هرکدام تاثیر متفاوتی بر روند قیمتی کامودیتی‌ها داشتند اما در نهایت به نظر می‌رسد که وضعیت آمار بیکاری کشور آمریکا، اثرگذارترین این آمارها بود.

روز پنجشنبه نرخ بیکاری ایالات متحده برای ماه ژانویه (اولین ماه سال ۲۰۲۳ میلادی) منتشر شد و این نرخ بار دیگر در کاهش خود رکوردشکنی کرد و به عدد ۳.۴ درصد رسید که کمترین مقدار از سال ۱۹۶۹ به حساب می‌آید و به نوعی یک کف‌شکنی ۵۴ ساله در این زمینه اتفاق افتاده است. این موضوع نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین متغیرهای احتمال ایجاد رکود در اقتصاد آمریکا فعلا در وضعیت مناسبی قرار دارد و از داغ بودن بازار کار خبر می‌دهد.

کاهش نرخ بیکاری باعث می‌شود که فدرال رزرو با خیالی آسوده‌تر به اقدامات و سیاست‌های انقباضی خود بپردازد و ممکن است او را برای افزایش‌های بیشتر نرخ بهره در نشست‌های بعدی مجاب کند.

این اتفاق باعث شد که روند قیمتی کامودیتی‌ها که از شروع سال ۲۰۲۳، صعودی بود، معکوس شده و قیمت‌ها با عقب‌نشینی نسبتا زیادی همراه شوند.

نفت برنت در این میان با از دست دادن کانال ۸۰ دلاری، به زیر این قیمت نفوذ کرد، طلا بار دیگر به زیر مرز ۱۹۰۰ دلار رسید و مس نیز کانال ۹هزار دلاری خود را از دست داد.

این موضوع باعث شده است که فشار فروش مضاعفی بر گروه‌های بزرگ و کامودیتی‌محور بازار ایجاد شود. بازارهای جهانی فردا بار دیگر کار خود را از سر می‌گیرند و روند آن‌ها می‌تواند تا حدی بر بورس تهران نیز اثرگذار باشد.

خطر تکنیکالی برای شاخص بورس

همانطور که در تصویر زیر پیداست و بارها در گزارش‌های قبلی نیز اشاره شده بود، شاخص کل بورس در محدوده ۱.۵۴ میلیون واحدی از حمایت مناسبی برخوردار است که امروز بار دیگر در این مرز قرار گرفت و شرایط سخت پیش آمده، احتمال شکست این حمایت را افزایش داده است.

در صورتی که بورس تهران روز آینده را نیز با کندل منفی پشت سر بگذارد، احتمالا این مسیر نزولی تا محدوده ۱.۴۸ تا ۱.۵ میلیون واحد ادامه داشته باشد که شاید در آن نقطه بار دیگر شاهد افزایش تقاضا باشیم.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
 تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

بنابراین پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز در صورتی که اتفاق و خبر مهمی در زمینه شورای رقابت و عرضه خودرو در بورس کالا منتشر نشود، روندی نزولی را طی کند و همچنان در شوک منفی اتفاق امروز باقی بماند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=23745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی