تاریخ : جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

2

پیش‌بینی بازار مسکن در سال جدید

  • کد خبر : 25350
  • 25 اسفند 1401 - 17:57
پیش‌بینی بازار مسکن در سال جدید
سال ۱۴۰۱ خودرو در رتبه چهارم و مسکن قبل از بورس در رتبه پنجم قرار داشت. اما روند بازار مسکن در سال آینده چگونه خواهد بود.

به گزارش سرویس اقتصادی افق سرمایه، کارشناسان اقتصادی بسیاری می‌گویند سال آینده بهترین بازار، بازار ملک و زمین است و احتمالا بیشترین بازدهی مربوط به این دو بازار باشد.

از آن جمله پیمان مولوی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگویی تاکید کرد: «اگر فردی سرمایه برای خرید مسکن دارد بهتر است اولین خانه‌ای را که هر جا دید بخرد. چون با روند فعلی قیمت مسکن مدام در حال رشد است و ما هر روز از خانه‌دار شدن فاصله می‌گیریم.»

این کارشناس روند بازار مسکن را با سال ۹۷ مقایسه کرد و گفت: زمانی که نرخ بهره حقیقی منفی باشد، رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه دارد. در حال حاضر، نرخ بهره حقیقی منفی ۲۰ درصد است و این امر نشان می‌دهد که رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه‌دار است.

به گفته این اقتصاددان دومین نکته مهم در مورد بازار مسکن، ارزش دلار است. ارزش دلاری مسکن حول و حوش رقم هر متر مربع ۱۰۰۰ دلار در نوسان است. هر زمان که این شاخص از کرانه پایینی عبور می‌کند سیگنال مهمی به بازار مسکن مبنی بر اینکه رشد قیمت‌ها در راه است، وارد می‌شود. در آذرماه سال ۱۳۹۷ متوسط قیمت مسکن در تهران هر متر مربع ۹ میلیون تومان بود. در آن برهه زمانی بهای دلار از چهار هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان در نوسان بود. پس از این امر، اتفاقی که رخ داد، این بود که بازدهی دلاری مسکن در کمتر از ۳.۵ ماه به ۱۰۰ درصد رسید.

مولوی اظهار کرد: در حال حاضر هم در چنین شرایطی قرار داریم، اما رشد قیمت‌ها در مسکن به اندازه سال ۹۷ نخواهد بود و کمی کمتر از آن پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی بازار مسکن سال ۱۴۰۲

به گفته این کارشناس احتمالا قیمت مسکن تا خرداد ماه ۱۴۰۲ به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: به احتمال زیاد رشد بازار مسکن از دی‌ماه امسال تا خرداد سال آینده به ۴۰ درصد خواهد رسید. دلیل آن هم تصمیمات و سیاست‌های بانک مرکزی است که بازاری را محدود می‌کند و تقاضا را به سمت بازار دیگر می‌برد.

یکی دیگر از دلایلی که کارشناسان بازار مسکن را توصیه می‌کنند این است که برخلاف بازار سرمایه و یا ارز، دولت امکان دخالت و دستکاری در این بازار را ندارد و این بازار جدای از دیگر بازارها روند رشد طبیعی خود را طی می‌کند.

این کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: اما بازار مسکن بازاری عادلانه است و کسی نمی‌تواند تصمیمات جدید و عجیب برای این بازار بگیرد؛ مشاهده کردید که مالیات بر خانه‌های لوکس هم در نهایت تصویب نشد زیرا این بازار تحت تسلط در نمی‌آید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=25350

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی