تاریخ : سه شنبه, 4 اردیبهشت , 1403 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024

اخبار داغ

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان مزایده عمومی املاک بانک سامان افزایش ۷۱ درصدی درآمد مالیاتی دولت در سال گذشته تداوم تأمین ارز واردات کالاهای اساسی اطلاعیه جدید بانک مرکزی درباره تخصیص ارز افزایش نرخ سود بین بانکی تکریم مدیر پیشین و معرفی سرپرست جدید مدیریت سرمایه انسانی بانک توسعه تعاون ورود ایران چک‌های ۵۰۰هزار تومانی به بازار اعلام جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی جزئیات حذف کارت‌های بانکی مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد رشد ۶۰ درصدی بودجه بانک‌ها در ۱۴۰۳ تغییر سقف تراکنش‌های بانکی مشارکت فعال بانک سامان در نمایشگاه ایران بیوتی شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است پرداخت بیش از 289 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال 1402 حداکثر تراکنش خرید از هر کارت حقیقی به 2 میلیارد ریال افزایش یافت رشد ذخایر خارجی بانک مرکزی پس از 8 ماه 6 دستگاه گوشی جایزه سور اردیبهشت سامانیوم

5

آیا جاستین سان کلاهبردار است؟

  • کد خبر : 26218
  • 30 فروردین 1402 - 11:44
آیا جاستین سان کلاهبردار است؟
سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) مدتی پیش جاستین سان، خالق ترون، را به کلاهبرداری و زیر پا گذاشتن قوانین فدرال متهم کرد

افق سرمایه؛ سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) مدتی پیش جاستین سان، خالق ترون، را به کلاهبرداری و زیر پا گذاشتن قوانین فدرال متهم کرد. در پی این اتهامات، قیمت ترون کاهش شدیدی را تجربه نمود و پلتفرم آمریکایی بایننس هم TRX را از لیست معاملاتی خود خارج کرد. البته در حال حاضر اتهامات وارد به آقای سان اثبات نشده‌اند و نمی‌توان وی را به طور قطعی یک کلاهبردار معرفی کرد.

جاستین سان به چه چیزی متهم شده است؟

جاستین سان

جاستین سان کارآفرین 32 ساله‌ای که پشت پروژه ترون (Tron) قرار دارد، چهره‌ای جنجالی در صنعت کریپتو است و غالبا به خاطر رفتارهای عجیب و غریب و رک‌گویی‌هایش، واکنش‌های متفاوتی را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته است. جاستین سان هم مثل ساتوشی ناکاماتو، خالق بیت کوین، و ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، یکی از چهره‌های برجسته بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا با انتشار یک اطلاعیه رسمی در 22 مارس2023 (2 فروردین 1402) اعلام کرد از آقای سان، بنیاد ترون، بنیاد بیت‌ تورنت و شرکت بیت‌ تورنت (که اکنون تحت عنوان رینبری – Rainberry شناخته می‌شود) به خاطر فروش غیر قانونی توکن‌های ترونیکس (TRX) و بیت تورنت (BTT) شکایت می‌کند. این سازمان مدعی شده توکن‌های مذکور اوراق بهادار ثبت نشده و غیر قانونی هستند. علاوه بر این، SEC خالق ترون و موسسه‌های نامبرده را به دستکاری بازار ثانویه TRX از طریق سازماندهی یک طرح واش تریدینگ گسترده، متهم کرده است.

جاستین سان که در سال میلادی گذشته به عنوان سفیر کشور گرانادا در سازمان تجارت جهانی (WTO) انتخاب شده بود، اکنون به دستکاری و افزایش مصنوعی حجم معاملات TRX متهم شده است. بر اساس ادعای سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا، آقای سان کارمندان خود را وادار کرده تا در بیش از 600 هزار واش ترید بین دو پلتفرم معاملاتی که تحت کنترل وی بوده، شرکت کنند. بر اساس اطلاعیه رسمی، کارمندان بنیاد ترون معاملات را انجام می‌دادند، بنیادهای ترون و بیت تورنت کنترل حساب‌های معاملاتی را در اختیار داشتند و کارمندان شرکت رینبری هم سرمایه مورد نیاز برای انجام معاملات را انتقال می‌دادند.

بخشی از اطلاعیه رسمی SEC به شرح زیر است:

The Commission also alleges that Sun violated the antifraud and market manipulation provisions of the federal securities laws by orchestrating a scheme to artificially inflate the apparent trading volume of TRX in the secondary market. From at least April 2018 through February 2019, Sun allegedly directed his employees to engage in more than 600,000 wash trades of TRX between two crypto asset trading platform accounts he controlled, with between 4.5 million and 7.4 million TRX wash traded daily.

This scheme required a significant supply of TRX, which Sun allegedly provided. As alleged, Sun also sold TRX into the secondary market, generating proceeds of $31 million from illegal, unregistered offers and sales of the token.

کمیسیون هم‌چنین مدعی است که جاستین سان، از طریق مدیریت طرحی برای افزایش مصنوعی حجم معاملات در بازار ثانویه، بندهای ضد کلاهبرداری و دستکاری بازار قوانین فدرال اوراق بهادار را نقض کرده است. گمان می‌رود آقای سان حداقل از آپریل 2018 (12 فروردین 1397) تا فوریه 2019 (12 بهمن 1397) به کارمندان خود دستور داده تا بیش از 600 هزار واش ترید بین حساب‌های دو پلتفرم معاملات دارایی‌های رمز ارزی که مالکیت آنان را در اختیار داشته، انجام دهند و در نتیجه روزانه بین 4.5 و 7.4 میلیون واحد TRX به شیوه واش تریدینگ منتقل شده است.

برای انجام این طرح، به بخش قابل توجهی از موجودی TRX نیاز بوده که احتمال می‌رود توسط آقای سان فراهم شده باشد. هم‌چنین، به نظر می‌رسد آقای سان TRX را از طریق بازار ثانویه به فروش رسانده و درآمدی معادل 31 میلیون دلار از طریق فروش و عرضه‌های غیر قانونی و ثبت نشده این توکن کسب کرده است.

کاهش قیمت ترون در پی متهم شدن جاستین سان

پس از انتشار اطلاعیه رسمی SEC و متهم شدن خالق ترون، قیمت TRX با کاهش 13 درصدی مواجه شد. اکنون می‌توانید برای مشاهده قیمت لحظه ای ترون به اینجا مراجعه کنید. علاوه بر این، سایر توکن‌های مرتبط با جاستین سان شامل هیوبی (HT)، جاست (JST) و سان توکن (SUN) نیز همگی بیش از 5 درصد کاهش را تجربه کردند.

سازمان بورس اوراق بهادار آمریکا در اطلاعیه رسمی خود تعدادی از سلبریتی‌ها شامل لیندزی لوهن (Lindsay Lohan)، جیک پال (Jake Paul) و ایکان (Akon) را هم به انجام تبلیغات غیر قانونی برای TRX و BTT متهم کرده؛ تبلیغاتی که بدون اشاره به مبلغ دریافت شده توسط این افراد انجام شده است. البته به گفته SEC تقریبا همه سلبریتی‌های دخیل این تبلیغات تصمیم گرفتند بدون قبول یا رد کردن اتهامات، جمعا مبلغی بیش از 400 هزار دلار را جهت بستن پرونده پرداخت کنند.

در اطلاعیه رسمی SEC به این موضوع هم اشاره شده که بر اساس گفته‌های آقای سان در شبکه‌های مجازی، این سلبریتی‌ها باید مبلغ دریافت شده برای انجام تبلیغات را اعلام می‌کردند، اما از آنجایی که خود آقای سان پرداخت‌ها را ترتیب داده، اطلاع داشته که سلبرتی‌ها حرفی از دریافت هزینه به میان نیاورده‌اند.

گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا،‌ با انتشار بیانیه‌ای پرونده جاستین سان و ترون را نمونه‌ای از خطرات احتمالی اوراق بهادار ثبت نشده برای سرمایه گذاران رمز ارزی دانست: آقای سان و شرکت‌های او نه تنها سرمایه گذاران آمریکایی را با فروش عرضه‌های ثبت نشده هدف قرار دادند و میلیون‌ها دلار درآمد غیر قانونی به دست آوردند، بلکه با سازماندهی واش تریدینگ در یک پلتفرم معاملاتی ثبت نشده، ظاهری گمراه کننده برای حجم معاملات TRX ایجاد کردند. علاوه بر این، آقای سان با مدیریت یک کمپین تبلیغاتی که در آن سلبریتی‌ها در مورد هزینه دریافت شده چیزی نمی‌گفتند، سرمایه گذاران را به خرید توکن‌های TRX و BTT ترغیب کرده است.

واکنش صرافی بایننس

در 12 آپریل 2023 (23 فروردین 1402) خبری مبنی بر خارج شدن TRX از لیست معاملاتی بایننس آمریکا (Binance.US) منتشر شد. طبق گزارش کوین دسک، در پی انتشار این خبر قیمت ترون 6.4 درصد کاهش یافته است.

پلتفرم آمریکایی بایننس اعلام کرده از 18 آوریل(29 فروردین) تمامی معاملات TRX را متوقف خواهد کرد. بخشی از اطلاعیه رسمی این پلتفرم به شرح زیر است: ما در حوزه ای که به سرعت در حال تکامل پیدا کردن است فعالیت می‌کنیم و فرآیند نظارت بر دارایی دیجیتال ما به گونه‌ای طراحی شده تا نسبت به به تغییر و تحولات قانونی و بازار واکنش نشان دهد. زمانی یک دارایی دیجیتال دیگر مطابق استانداردهای بالای ما نباشد یا شرایط حوزه کریپتو تغییر پیدا کند، ما دارایی تحت تاثیر قرار گرفته را به دقت بررسی خواهیم کرد تا بدانیم چه اقدامی باید انجام داد.

اما آیا اکنون فرصت مناسبی برای معامله ترون است؟ در صورتی که به آینده TRX اطمینان دارید، می‌توانید برای خرید ترون به یک صرافی ارز دیجیتال پشتیبانی‌کننده از آن نظیر Bit24 مراجعه کنید.

سخن پایانی

در حالی که سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا جاستین سان و شرکت‌های او را به کلاهبرداری و دستکاری بازار متهم کرده، هنوز چیزی اثبات نشده و باید منتظر بمانیم تا از سرنوشت این نبرد قانونی مشخص شود. از طرف دیگر SEC به عنوان یکی از نهادهای رسمی ایالات متحده بدون دلایل و اسناد محکم شکایت مطرح نمی‌کند و احتمال این که آقای سان گناهکار شناخته شود، نیز وجود دارد. بنابراین اکنون در شرایطی قرار داریم که خرید ترون یک نوع سرمایه گذاری پرریسک محسوب خواهد شد.

برچسب ها: جاستین سان,ترون,رمز ارز TRX,خرید ترون,قیمت ترون,خرید ارز دیجیتال,صرافی,رمز ارز

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=26218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی