تاریخ : پنج شنبه, 6 اردیبهشت , 1403 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

اخبار داغ

چالش نرخ بهره بانکی ۴۰ درصدی و نبود نقدینگی بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد حذف کارت بانکی این شش بانک بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند بسترسازی برای پرداخت کلیه تسهیلات خرد بانک توسعه تعاون از طریق تی تی پلاس برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان مزایده عمومی املاک بانک سامان افزایش ۷۱ درصدی درآمد مالیاتی دولت در سال گذشته تداوم تأمین ارز واردات کالاهای اساسی اطلاعیه جدید بانک مرکزی درباره تخصیص ارز افزایش نرخ سود بین بانکی تکریم مدیر پیشین و معرفی سرپرست جدید مدیریت سرمایه انسانی بانک توسعه تعاون ورود ایران چک‌های ۵۰۰هزار تومانی به بازار اعلام جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی جزئیات حذف کارت‌های بانکی مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد رشد ۶۰ درصدی بودجه بانک‌ها در ۱۴۰۳ تغییر سقف تراکنش‌های بانکی

1

رونق اقتصادی استان هرمزگان با احداث پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد فله معدنی/ پیشرفت بیش از ۱۰ درصدی پروژه

  • کد خبر : 26367
  • 04 اردیبهشت 1402 - 20:15
رونق اقتصادی استان هرمزگان با احداث پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد فله معدنی/ پیشرفت بیش از ۱۰ درصدی پروژه
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) که همواره با رویکرد توسعه‌محور و با نگاه بلندمدت در زنجیره ارزش صنایع معدنی نقش موثری داشته است، طی سال‌های اخیر در حوزه‌های زیرساختی متعددی، چون اکتشاف، حمل‌ونقل، انرژی و توسعه‌ی تکنولوژی ورود کرده و همچنان در حال پیشروی است.

به گزارش سرویس صنعت افق سرمایه؛ «حمل‌ونقل» و نقش آن در توسعه‌ی بخش معدن و صنایع معدنی بر کسی پوشیده نیست؛ همچنین ضعف‌های موجود در این سیستم از جمله ناوگان فرسوده، هزینه‌ی بالا، عدم توسعه‌ی متوازن حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی همگام با توسعه‌ی صنایع معدنی و فلزی و همچنین آسیب سیستم فعلی به محیط زیست از جمله موضوعاتی است که به کرات طی سال‌های اخیر از آن صحبت شده است.

در سال ۱۳۹۶ شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) با رویکرد توسعه و بهبود تعامل لجستیکی در حوزه‌ی حمل‌ونقل مواد فله معدنی و محصولات فولادی، با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و نقش‌آفرینان دیگر حوزه معدن و صنایع معدنی شامل شرکت‌های چادرملو، گل گهر، سنگ آهن گهرزمین و سرمایه‌گذاری امید تأسیس شد؛ در حال حاضر شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات نیز با بیشترین درصد مالکیت، در ترکیب سهامداری این شرکت حضور دارد.

محسن نادری، مدیرعامل شرکت همراه جاده ریل دریا (هیمکو) در حاشیه‌ی مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت «هیمکو» مطرح کرد: اهمیت و چگونگی تاثیرگذاری احداث پایانه‌ی مکانیزه‌ی مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی از چند بُعد قابل بررسی است؛ از لحظه‌ی شروع عملیات احداث تا زمان بهره‌برداری، این پروژه فرصت‌های شغلی زیادی در استان هرمزگان ایجاد کرده و به تبع آن رونق اقتصادی قابل توجهی را در این منطقه به ارمغان خواهد آورد؛ همچنین افزایش فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته به آن در منطقه نیز تاثیرات مثبتی در اشتغال‌زایی در حوزه‌های مرتبط خواهد داشت.

نادری ادامه داد: ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی از جهات مختلف، تاثیر مثبتی بر بهبود وضعیت زیست‌محیطی منطقه دارد. کاهش ترافیک جاده‌ای، استفاده‌ی بهینه از فضا، افزایش راندمان و سرعت کار و کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی‌های صوتی و آبی، کاهش گردوغبار و آلاینده‌های ناشی از تبادل مواد معدنی و آسیب کمتر به آبزیان منطقه از جمله مزایای زیست‌محیطی اجرای این طرح در بندر شهید رجایی و استان هرمزگان است.

شرکت «هیمکو» طی قرارداد BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) که بین این شرکت و اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان منعقد شده، مسوولیت احداث اسکله و پایانه‌ی مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در غرب بندر شهید رجایی را در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار، به عهده گرفته است. در فاز اول قرارداد مذکور با مدت ساخت حدود سه سال و سرمایه‌گذاری ۴۲۰۰ میلیارد تومان (بدون تعدیل)، حمل مواد معدنی به ظرفیت سالانه حدود ۱۰ میلیون تن محقق خواهد شد که باعث می‌شود از این فشار سنگین و آسیب‌زا که روی دوش جاده‌هاست، به میزان چشمگیری کاسته شده و بخش قابل توجهی از آن به حمل‌ونقل ریلی منتقل شود که هم برای محیط زیست بهتر است و هم به لحاظ اقتصادی ارزان‌تر تمام می‌شود و حاشیه سود بیشتری دارد.

مدیرعامل «هیمکو» بیان کرد: در حال حاضر فاز یک این پروژه بیش از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملاً وارد مرحله‌ی اجرایی شده‌ایم. در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۱، عملیات خاکی را آغاز کرده و بخش مهمی از آن را به اتمام رساندیم و حالا وارد فضای سنگ‌ریزی در دریا و اجرای دایک شده‌ایم. مرحله مطالعات جامع نیز به اتمام رسیده و جمع‌بندی شده است. اکنون در مرحله اخذ تاییدیه واحد‌های مختلف سازمان بنادر هستیم تا بتوانیم در سال جاری وارد برنامه‌های عملیاتی بیشتری شویم.

وی افزود: در بعد تامین مالی و افزایش سرمایه نیز مصوبات اخذ شده و مجوز تامین مالی به مبلغ حدود ۵ هزار میلیارد تومان با ابزار‌های مختلف داده شده است که از این میزان، ۲۲۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی از طرف سهامداران تامین می‌شود.

محسن نادری، مدیرعامل شرکت همراه جاده ریل دریا (هیمکو) در پایان بیان کرد: با توجه به چالش‌های سنگین و تداخلاتی که وجود داشت، پیشرفت ۱۰ درصدی پروژه را مثبت ارزیابی می‌کنم؛ ظرف سه سال آینده پس‌کرانه دریا، خشکی و انبار مکانیزه را فعال می‌کنیم؛ همچنین در این مدت می‌توانیم بخش مهمی از مرحله احداث اسکله‌ها را به صورت موازی جلو ببریم. یکی از مزایای این پروژه نسبت به سایر طرح‌ها، گستردگی آن و امکان انجام عملیات به صورت موازی است. پیش‌بینی من این است که احداث اسکله‌ها تا حدوداً ۵ سال آینده به نتیجه می‌رسد. مزیت مهم دیگر این پروژه این است که پس از پیشرفت ۵۰ درصدی، امکان درآمدزایی از آن وجود دارد.

لازم به ذکر است مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت همراه جاده ریل دریا (هیمکو) ساعت ۱۰ صبح امروز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ با حضور ۹۹.۹۹ درصدی سهامداران در محل این شرکت، واقع در میدان آرژانتین تهران، برگزار شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=26367

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی