تاریخ : سه شنبه, 28 فروردین , 1403 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024

اخبار داغ

رشد ۶۰ درصدی بودجه بانک‌ها در ۱۴۰۳ تغییر سقف تراکنش‌های بانکی مشارکت فعال بانک سامان در نمایشگاه ایران بیوتی شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است پرداخت بیش از 289 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال 1402 حداکثر تراکنش خرید از هر کارت حقیقی به 2 میلیارد ریال افزایش یافت رشد ذخایر خارجی بانک مرکزی پس از 8 ماه 6 دستگاه گوشی جایزه سور اردیبهشت سامانیوم پیش‌بینی اساسی رییس کل بانک مرکزی از آینده اقتصاد برنامه‌های بانک مرکزی برای سال 1403 اعلام زمان حذف چک کاغذی گزارشی جامع از عملکرد تسهیلاتی بانک تجارت در سال «مهار تورم و رشد تولید» آغاز زندگی مشترک 95 هزار جوان ایرانی با تسهیلات بانک تجارت افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس فروش 472 رقبه ملک به ارزش بیش از 110 هزار میلیارد ریال توسط بانک سپه در سال 1402 پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزند آوری حضور مدیرعامل موسسه اعتباری ملل، درراهپیمایی روز جهانی قدس حمایت گسترده بانک پاسارگاد از انجمن اتیسم ایران پیاده‌سازی «سامانه پرداخت لحظه‌ای (پل)» در برنامک ویپاد صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی انحلال ۳ موسسه اعتباری

5

پیش‌بینی بورس شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

  • کد خبر : 26741
  • 14 اردیبهشت 1402 - 18:36
پیش‌بینی بورس شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
بورس در حالی نخستین هفته اردیبهشت‌ماه را به پایان رساند که تمامی شاخص‌های بازار روند هفتگی رو به بالایی را ثبت کردند.

به گزارش سرویس بورس و اوراق بهادار افق سرمایه، شاخص کل بورس در دومین هفته اردیبهشت‌ماه بازدهی ۶.۳ درصدی را ثبت کرد. شاخص کل هفته گذشته روی محدوده دو میلیون و ۳۶۵ هزار واحدی به کار خود پایان داده بود و در پایان معاملات امروز نیز به عدد دو میلیون و ۵۱۴ هزار واحدی رسید. نکته مهم اینجاست که شاخص کل در این هفته توانست از قله دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی عبور کند؛ به نظر می‌رسد که بازار سهام همچنان روند رو به بالایی داشته باشد.

روز دوشنبه نیز فراز و نشیب‌های نماگر اصلی بازار سبب شد تا شاخص‌کل نتواند نوسان‌های روز‌های گذشته را تکرار کند. دیروز نیز شاخص‌کل بورس در نهایت با افت ۳هزار و ۶۰۰‌واحدی به ۲میلیون و ۵۱۵هزار واحد رسید و همچنان خود را در کانال ۲میلیون و ۵۰۰هزار واحدی نگاه داشت.

تحولات بازار‌های جهانی

آمار‌های اقتصادی منتشرشده در اقتصاد‌های بزرگ به‌ویژه چین، نشان می‌دهد که روند رشد اقتصادی کشور چین بسیار ضعیف‌تر از انتظارات بوده و همین امر می‌تواند سبب شود تا قیمت کامودیتی‌ها درجهان رو به کاهش باشد، به‌طوری‌که قیمت عمده دارایی‌های پایه در چند هفته اخیر روندی کاهشی به خود گرفته و انتظار می‌رود این روند نزولی با جلسه فدرال‌رزرو برای تعیین نرخ بهره تداوم یابد. این جلسه، در روز چهارشنبه برگزار شده و نتایج آن می‌تواند بر قیمت کامودیتی‌ها اثرات مهمی را برجای بگذارد.

بیشتر کارشناسان اقتصادی دنیا بر این عقیده هستند که احتمالا بانک‌مرکزی آمریکا نرخ بهره را به اندازه ۲۵/ ۰واحد افزایش داده و این افزایش می‌تواند مانع از رشد قیمت‌ها شود. هرچند به عقیده کارشناسان، این آخرین افزایش نرخ بهره توسط بانک‌مرکزی آمریکا بوده و احتمالا با توجه به رکود شدید اقتصادی در کشور‌های بزرگ دنیا و ورشکستگی پی درپی بانک‌های آمریکایی، انتظار می‌رود در جلسات بعدی روند نرخ بهره معکوس شده و کاهش یابد. علاوه‌بر این، پیش‌بینی‌های موسسات بزرگ اقتصادی در دنیا از قیمت کامودیتی‌ها نیز به‌شدت کاهش یافته است، اما برآیند برآورد‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها در ادامه سال‌۲۰۲۳ تغییر چندانی نداشته و احتمالا در مناطق تعادلی فعلی باقی‌بماند.

هرچند تاثیر بازار‌های جهانی، بر روند تولید و فروش شرکت‌های بورسی در ایران تاثیرگذار است، اما در صورتی‌که قیمت‌ها در ادامه سال‌میلادی در همین محدوده‌ها باقی بماند، خطری از جانب بازار‌های جهانی بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند و این موضوع، کاملا در رشد نماگر اصلی بازار مشهود است. در حال‌حاضر متغیری بااهمیت‌تر از انتظارات تورمی و اثر آن بر قیمت دلار بر آینده آن، تاثیرگذار نیست.

رکورد‌زنی حجم معاملات بورس

آمار معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که حجم معاملات طی روز‌های شنبه و چهارشنبه رکورد‌های عجیبی را خلق کرده و به ترتیب به بیش از ۲۳میلیارد برگه سهم و ۲۴میلیارد برگه سهم، رسیده‌است. این میزان از حجم معاملات در تاریخ بازار سرمایه بی سابقه بوده است.

آخرین رکورد حجم معاملات در آذر۹۹ و به میزان ۲۲میلیارد برگه سهم بوده‌است. این امر نشان می‌دهد که افت و خیز‌های شاخص کل در روز معاملاتی گذشته حاصل دست به‌دست‌شدن سهام میان سهامداران و معامله‌گران بازار بوده‌است که خود این موضوع می‌تواند یک امتیاز مثبت برای افزایش احتمال صعود شاخص بورس تهران باشد. علاوه‌بر این، ارزش معاملات نیز به بیش از ۱۵هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسیده که از ۲۲ آذر ۹۹ بی سابقه بوده است.

علاوه‌بر این، هزار و ۳۹۱میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار سرمایه شده‌است. ورود پول‌های بالا در استراحت‌های شاخص، احتمالا می‌تواند نشانه‌ای بر تداوم روند فعلی شاخص‌کل باشد. گروه خودرو و ساخت قطعات، با ورود بیش از هزار‌میلیارد‌تومان پول، بخش بزرگی از سرمایه حقیقی را به خود جذب کرده‌است. زمزمه‌هایی درخصوص عرضه دوباره خودرو در بورس‌کالا از مسوولان اقتصادی کشور شنیده می‌شود که به عقیده کارشناسان احتمال بهبود بازار خودرو را افزایش داده است. بیشترین خروج پول نیز از گروه فلزات اساسی بوده است.

تحولات منفی بازار‌های جهانی و عرضه بالای محصولات فولادی در بورس‌کالا سبب شده است تا این صنعت بازدهی پایین‌تر از انتظار را نصیب سهامداران خود کند.

بهار سبز در انتظار بورس

در حال حاضر، تمام متغیر‌های اقتصادی به نفع بازار سرمایه بوده و انتظار می‌رود نماگر اصلی بازار سهام تارگت‌های بالاتری را طی روز‌های آینده به خود ببیند. تا زمانی‌که خطر سیاسی و اقتصادی به‌خصوص در داخل کشور، بازار سرمایه را تهدید نکند، این روند نیز ادامه دار خواهد بود.

همچنین طی روز‌های آینده بورس تهران می‌تواند شاهد ورود سرمایه حقیقی خرد بیشتری به بازار باشد که می‌تواند به رشد بازار سهام کمک شایانی بکند، اما نکته قابل‌توجه این است که با توجه به رشد افسارگسیخته بازار سهام و توقف‌های کوتاه آن در مسیر طی شده، سهام کم ریسک و جذاب در بازار بسیار کمتر یافت می‌شود، از این‌رو برای عدم‌تکرار اتفاقات گذشته احتیاط بیشتر لازم خواهد بود. به لحاظ بنیادی نیز با توجه به P/ E بالایی که در تابلوی نماد‌های مختلف به چشم می‌خورد و P/ E آینده‌نگر نیز عدد بسیار بزرگی است، سهام بنیادی نیز به‌ندرت یافت می‌شود، با این حال توصیه اغلب کارشناسان بر نگهداری سهام تا رسیدن به تارگت‌ها و مقاومت‌های پیش‌روست.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=26741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی