تاریخ : پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

2

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

  • کد خبر : 26831
  • 17 اردیبهشت 1402 - 17:17
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
بورس تهران در معاملات امروز، دومین ریزش سنگین خود از بهمن ماه سال گذشته را تجربه کرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش سرویس بورس و اوراق بهادار افق سرمایه، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز پس از روند صعودی دو ماه اخیر خود، چهره‌ای متفاوت را به سهامداران نشان داد و شاید کمتر کسی انتظار چنین ریزش سنگینی را پیش بینی می‌کرد. با این حال اما صعودهای بدون توقف طی روزها و هفته‌های گذشته این نگرانی را در اهالی بازار سرمایه ایجاد کرده بود که شاید یک اصلاح نیز در انتظار بازار سهام باشد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری از همان ابتدا با فشار فروش نسبتا سنگینی کار خود را آغاز کرد و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با یک کاهش ۳.۷۵ درصدی، بیش از ۹۵ هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به محدوده ۲.۴۴ میلیون واحدی بازگشت. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز شرایط یکسانی را تجربه کرد و با ۳.۴۵ درصدی مواجه شد تا رنگ سرخی را در گروه‌ها و نمادهای بزرگ و کوچک بورس تهران شاهد باشیم. ارزش معاملات خرد سهام امروز نیز با ثبت عدد ۲۱۷۹۵ میلیارد تومانی، همچنان کانال بیش از ۲۰هزار میلیاردی را حفظ کرده اما خروج سنگین پول ۴۷۱۸ میلیارد تومانی که دومین خروج پول سنگین تاریخ بازار سرمایه بوده است، نشان می‌دهد که شدت ترس سهامداران در بازار امروز زیاد بوده است.

تا قبل از بازار امروز، شاخص کل بورس از ابتدای اسفند ماه که رالی صعودی جدید آغاز شده بود، رشدی بالغ بر ۶۵ درصدی را تجربه کرد که تقریبا بدون اصلاح خاصی اتفاق افتاده بود و همین موضوع در تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه این نگرانی را ایجاد کرده بود که ممکن است یک شوک ناگهانی موجب ترس و خروج پول از بازار شود. با این حال اما رنگ سرخ بازار امروز براساس یک خبر منفی یا شوک سیاستگذاری رخ نداد و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این موضوع صرفا یک استراحت کوتاه مدت برای بازار خواهد بود و نباید نسبت به آن نگرانی زیادی داشت. در ادامه با بررسی شرایط موجود و مسائل تکنیکالی سعی خواهیم کرد که به پیش بینی بورس فردا بپردازیم.

نگاه بورسی‌ها به تجربه تلخ ۹۹

از شروع سال جدید و با توجه به صعودهای بدون توقف و قدرتمندی که بازار سهام در پیش گرفته بود، بارها شاهد مقایسه بهار ۱۴۰۲ با بهار ۹۹ بوده‌ایم و برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند که تاریخ در حال تکرار شدن است و برخی نیز از تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو سکانس تاریخی سخن می‌گفتند. با این حال اما نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که بسیاری از فعالان بورس تهران با توجه به اتفاقاتی که در سه سال گذشته رخ داد بود، همچنان نگران تکرار این تجربه تلخ بودند. از این رو انتظار می‌رفت که در صورت ایجاد یک جو منفی در بازار سهام بار دیگر شاهد هجوم افراد به سمت فروشندگان باشیم و بورس تهران روزهای سرخی را نیز تجربه کند.

طی ماه‌های گذشته بارها از سمت کارشناسان مختلف و طی گزارشاتی که در آن به بررسی بازار سهام پرداختیم، اشاره شد که رالی صعودی بدون استراحت، می‌تواند اصلاحات عمیقی را نیز به همراه داشته باشد که امروز یکی از آن نمونه‌ها بود اما خوبی چنین ریزش‌های سنگینی این است که در مدت کوتاهی اتفاق افتاده و شاهد روندی فرسایشی نخواهیم بود. از سمتی با توجه به محرک‌های صعودی موجود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، احتمال ریزش‌های عمیق بسیار دور از ذهن است و رفتار امروز بازار سهام را می‌توان به عنوان استراحتی کوتاه‌مدت برای ادامه روند صعودی قلمداد کرد.

محرک‌های صعودی بورس پابرجاست

تاکنون بارها به این موضوع اشاره شده است که طی یک سال گذشته به خصوص در نیمه دوم سال، بورس تهران نتوانست هم‌پای بازارهای موازی رشد کند و به نوعی از یک دوره صعود تورمی جاماند. اکنون اما مدتی است که بازارهای موازی نسبت به ماه‌های گذشته با آرامش بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند و دیگر خبری از صعود یا ریزش‌های سنگین نیست. این روند متعادل در بازارها موجب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران، جاماندگی بورس از رقبای خود را به عنوان فرصتی برای کسب بازدهی قلمداد کنند و سرمایه‌های خود را به سمت سهام حرکت دهند.

وضعیت تورم سنگین سال گذشته، چشم‌انداز تورمی برای سال جاری، نبود نگاه مثبت به بودجه ۱۴۰۲، تثبیت نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومانی، سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی و… همگی موجب شده‌اند تا اکنون بازار سهام بتواند پس از گذشت نزدیک به ۳ سال، شرایط مساعدی را برای صعود پیش روی خود ببیند و این موضوع موجب شده است تا سرمایه‌گذاران با قدرت نسبتا خوبی به خرید سهام در قیمت‌های منفی روزانه بپردازند و اجازه کاهش قیمت را به نمادهای بازار ندهند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعلا بورس تهران بتواند هرچند آرام اما به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

امید تکنیکالی بورس به برگشت

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که این نماگر در معاملات روز آتی، شانس اندکی را برای بازگشت به مسیر صعودی دارد و در صورت بازگشت سریع تقاضا می‌توان امید به حمایت از محدوده ۲.۴ میلیون واحدی داشت. با این حال اما حمایت تکنیکالی اصلی شاخص کل بورس در محدوده ۲.۳۳ میلیون واحدی قرار دارد که می‌تواند در روز سه‌شنبه محقق شود.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، می‌توان انتظار داشت که بورس فردا نیز همچنان با فشار عرضه‌ها همراه باشد اما به مرور تقاضا بسیاری از نمادها را از محدوده صف فروش به سمت بالا هدایت کند و در روز سه‌شنبه شاهد برگشت کامل بازار به محدوده مثبت باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=26831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی