تاریخ : پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

10

فرمول نرخ خوراک پالایشگاه‌ها؛ پاسخی به سودهای غیرمتعارف

  • کد خبر : 3394
  • 12 مهر 1400 - 12:31
فرمول نرخ خوراک پالایشگاه‌ها؛ پاسخی به سودهای غیرمتعارف
مبنای دستورالعمل‌ نرخ خوراک شرکت‌های پالایشگاهی، حاشیه سود منطقی برای آنهاست؛ بنابراین با این دستورالعمل، شرکت‎های پالایشگاهی سود منطقی کسب خواهند کرد.

به گزارش سرویس بورس و اوراق بهادار افق سرمایه؛ مبنای محاسبه قیمت خوراک شرکت‌های پالایشگاهی طی سال‌های گذشته را تشریح و اظهار کرد: تا سال 1399، قیمت نفت خام در نشریه بین‌المللی پلتس و قیمت در کشورهای خلیج‌فارس، مبنای قیمت‌گذاری خوراک پالایشگاه‌ها بود و بر اساس آن، دستورالعمل مربوطه تدوین و نرخ خوراک پالایشگاه‌ها تعیین می‌شد.

هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه در سال گذشته بنا بر درخواست شرکت‌های پالایشگاهی، مبنای محاسبه نرخ خوراک تغییر کرد؛ گفت: قیمت خوراک در دستورالعمل سال 1399، براساس نرخ صادراتی نفت خام و میعانات تدوین و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم‌های جهانی و مشکلات موجود در تعیین قیمت‌های صادراتی در مقاطعی، تعیین دقیق قیمت‌های صادراتی نفت خام و میعانات در زمان مناسب و به‌موقع امکان‌پذیر نبود. در نتیجه، این موضوع با اعتراض سازمان بورس و شرکت‌های پالایشگاهی مواجه شد. بنابراین، در سال 1400 مبنای تعیین قیمت خوراک، همان قیمت نفت خام منتشر شده در نشریه‌ بین‌المللی پلتس و فوب خلیج‌فارس قرار گرفت و براین اساس، مصوبه جدید تنظیم و به‌تازگی ابلاغ شد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت خاطرنشان کرد: با ابلاغ این دستورالعمل، تهیه و انتشار صورت‌های مالی دوره‌ای شرکت‌های پالایشگاهی به موقع صورت می‌پذیرد و پس از آن، تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نرخ خوراک‌ اعلام شود تا مشکلی در انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشگاهی پیش نیاید.

وی با اشاره به اینکه در دستورالعمل یاد شده، توجه ویژه‌ای به حاشیه سود منطقی شرکتهای پالایشگاهی شده است، تصریح کرد: در این ابلاغیه سعی شده قیمت‌ها به گونه‌ای تنظیم شود تا حاشیه سود مناسبی را برای شرکت‌های پالایشگاهی به ویژه آن دسته از شرکتهایی که کیفیت محصولات آنها مطلوب‌تر است به همراه داشته باشد.

فلاحتیان به فرمول‌های این ابلاغیه اشاره و اذعان کرد: این فرمول‌ها و دستورالعمل‌ها به‌گونه‌ای برای پالایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که شرکتهای پالایشگاهی سود منطقی کسب کند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در ارتباط با تعیین قیمت منطقی خوراک، همچنین حمایت از سهامداران شرکت‌های پالایشی، تاکید کرد: رویکرد وزارت نفت، حمایت از سهامداران و تقویت بورس است تا شرکت‌های پالایشگاهی به عنوان یک بنگاه اقتصادی قوی در بازار حضور داشته باشند و به‌مثابه تکیه‌گاهی برای سهامداران آنها تلقی شوند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با ابراز تاسف از تاخیر در ابلاغ نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، عنوان کرد: تغییر رویه محاسبه نرخ خوراک پالایشگاه‌ها از صادرات قیمت نفت خام و میعانات به قیمت نشریه‌ بین‌المللی پلتس و فوب خلیج‌فارس، دلیل اصلی این تاخیر بوده و وزارت نفت در این مورد کوتاهی نکرده است.

وی در انتهای گفت‌وگوی خود با «سنا»، اظهار امیدواری کرد: از این پس در کوتاه‌ترین زمان، نرخ خوراک اعلام می‌شود تا فعالیت‎‌های شرکت‌های پالایشگاهی در بازار سرمایه با چالش مواجه نشود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=3394

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی