تاریخ : جمعه, 23 شهریور , 1403 10 ربيع أول 1446 Friday, 13 September , 2024

اخبار داغ

بانک تجارت مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی سال 1403 را تمدید کرد اهدای٧٣ جایزه ٧٣ میلیون تومانی به بازنشستگان کشوری ایده جدید وام قرض‌الحسنه اموال (منقول و غیرمنقول) برای جهش تولید کسب رتبه برتر بانک سپه در استقرار نظارت و تطبیق شرعی در سال 1403 بازخوانی خدمات شعب سپهری در سرزمین «طلای سفید» سهم خیرین بانک صادرات ایران در مبارزه با بی‌سوادی نخستین همایش بانکداری اسلامی در بانک صادرات ایران جشنواره قرعه‌کشی حساب‌های قر‌ض‌الحسنه بانک گردشگری برگزار می‌شود طرح‌های ویژه بیمه پارسیان برای آغاز سال تحصیلی جدید حضور هدفمند بانک تجارت در نمایشگاه ایران‌پلاست خدمتی جدید از بانک پاسارگاد سامانه بام، امکان نظارت بهتر بر دخل و خرج را برای مشتریان فراهم کرده است بازگشت ساعت کاری بانک تجارت به روال گذشته “پادیا”، سامانه آموزش دیجیتالی بانک پاسارگاد تمدید جشنواره ملی پوستر سپهر به دلیل استقبال بی‌نظیر هنرمندان افزایش 48 درصدی درآمدهای کارمزدی «وبصادر» خدمات حمایتی شعب سپهری در «پایتخت خوشنویسی ایران» خدمتی نوین از بانک پاسارگاد؛ “مداد” سامانه مدیریت اسناد عرضه بیش از 40 میلیارد دینار ارز اربعین به 223 هزار زائر توسط بانک سپه پیشتازی بانک تجارت در حمایت از جوانان ایرانی با تسهیلات 14.2 همتی ازدواج و فرزندآوری ابر محموله جاده ای ایران تحت پوشش بیمه پاسارگاد به مقصد رسید

8

فروشگاه های زنجیره ای و کمک به سیاست های کلان کشور برای کاهش التهاب بازار

  • کد خبر : 3650
  • 18 مهر 1400 - 14:42
فروشگاه های زنجیره ای و کمک به سیاست های کلان کشور برای کاهش التهاب بازار
در حالی که در دو سال اخیر شیوع ویروس کرونا و نوسانات نرخ ارز در کنار تشدید شدن تحریم‌ها، احتمال‌ گرانی و کمبود مقطعی کالا در کشور را افزایش داده بود اما سیستم انبارداری و شبکه های حمل و نقل فروشگاه های زنجیره ای با توزیع متعادل و قیمت مناسب توانست به سیاست های کلان کشور برای کاهش التهاب بازار کمک کند.

به گزارش سرویس بازار افق سرمایه؛ مساله چگونگی توزیع کالا دو سالی است که در تنظیم بازار اهمیت ویژه ای پیدا کرده زیرا از یک سو تولید و واردات کالا تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته و حلقه‌های انحصار و دپوی کالا علاوه بر شوک های قیمتی و تورم از نظر روانی این فضا را بر کشور حاکم کرده بود که احتمالا در آینده کشور با کمبود برخی کالاها روبرو می شود به همین دلیل در سال‌های اخیر بارها شاهد تشکیل صف‌های خرید برای برخی اقلام همچون مرغ بوده‌ایم، در همین نابسامانی بازار توزیع، برخی کالاها به دلیل اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت شبکه ای در اختیار مردم قرار گرفتند در دوران قرنطینه زندگی مردم را متلاطم نکردند زیرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای با در اختیار داشتن سیستم انبارداری توزیع یکنواختی برای جامعه ایجاد کرده بودند، بر همین مبنا بود که دولت بعد از صفی شدن مرغ و …توزیع این کالاها را به فروشگاه های زنجیره ای سپرد.

در بین همه این مزیت ها  اتفاقاتی همچون نوسانات نرخ ارز و تغییر لحظه ای قیمت کالاها باعث شده بود که تناقض‌هایی در قیمت روی اجناس و قیمت کالا روی طبقات به وجود بیاید و چالش جدیدی بین زنجیره توزیع و مصرف به وجود بیاید و زمینه‌ای را برای هجمه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای به وجود بیاید در حالی که بخشی از تفاوت قیمت کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای طبیعی است، زیرا آنها با خرید متراکم و تعداد بالای کالا در دوره های مختلف زمانی و نگهداری آنها در انبارها مکانیسم تخفیف کالا در زمان تورم را اجرایی می‌کنند و از طرف دیگر برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با راه اندازی شبکه‌ای از حمل و نقل بار عملا هزینه هایمتفرقه را از چرخه توزیع از تولید تا مصرف کننده نهایی را حذف می کنند، به همین دلیل است که علی رغم گرانی‌ها هنوز تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره ای زنده مانده است.
از طرف دیگر سیستم انبارداری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمک کرده است تا در دوره‌ای، تحریم‌ها یا محدودیت‌های کرونایی که در یک مقطع زمانی منجر به کاهش واردات شده بود عملا در بازار تاثیر محسوسی نداشته باشد، زیرا کالاهایی که از ماه های قبل کرونا در انبارهای این فروشگاه‌ها ذخیره شده بود  در زمان قرنطینه به بازار تزریق شدند و منجر به ثبات نسبی بازار شدند.

البته نباید فراموش کرد که فروشگاه‌های زنجیره ا ی به دلیل در اختیار داشتن پشتیبانی قوی فن‌آورانه امکان خرید اینترنتی برای مشتریان خود را هم فراهم کرده‌اند شاید به همین دلیل بود که در زمان قرنطینه کرونایی مردم در ایران مشکلی برای تامین مواد غذایی نداشتند.

براساس این گزارش نمی توان مزیت‌های عرضه کالا از طریق فروشگاه‌های زنجیره ای را نادیده گرفت، اما نباید فراموش کرد که هنوز جای رشد در صنعت فروشگاهی کشور زیاد است و سرمایه گذاری ها در این بخش همچنان باید ادامه داشته باشد، چراکه در شرایط کنونی برخی کشورها همچون آلمان عرضه 90 درصد محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است این در حالی است که در ایران این آمار به حدود 12 درصد می رسد.

بنابراین در گام نخست دولت به دلیل منافعی که ناشی از مالیات بر مصرف از طریق صندوق‌های مکانیزه فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کسب می کند باید زیرساخت های لازم برای توسعه این صنعت در کشور را به وجود بیاورد و از طرف دیگر تلاش کند بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی کشور از طریق فروشگاه های زنجیره ای توزیع شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=3650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی