تاریخ : یکشنبه, 21 بهمن , 1403 11 شعبان 1446 Sunday, 9 February , 2025

اخبار داغ

تغییر ساعات کاری شعب تهران به دلیل آلودگی و برودت هوا شعب کشیک بانک صادرات ایران در روز تعطیل شنبه فعال هستند اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تاریخ 20 بهمن ماه زمانی برای افتخارآفرینی 25 رییس شعبه برگزیده بانک تجارت تعطیلی واحدهای ستادی و شعب بانک سپه در استان تهران در روز شنبه ۲۰ بهمن اعلام شعب کشیک استان تهران در ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ درخشش پانزده رئیس شعبه برتر بانک پاسارگاد در پانزدهمین گردهمایی رئیسان موفق شعبه‌های نظام بانکی بیمه آسیا با 1300 میلیارد تومان سود، بالاترین درصد رشد سودآوری را در صنعت بیمه ثبت کرد تجلیل از ۲۵ رئیس شعبه برتر بانک صادرات ایران در بانک مرکزی فهرست ده استان برتر در فروش ده ماهه بیمه آسیا در سال ۱۴۰۳ عرضه محصولات ایران خودرو با حساب وکالتی بانک تجارت ۳۷ همت تأمین مالی زنجیره‌ای در بانک تجارت/ پرداخت ۴۰ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد آغاز فرایند وکالتی‌کردن حساب‌ها برای خرید از محصولات ایران‌خودرو، در موسسه اعتباری ملل امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت نام در چهارمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو» تبیین اهداف عملکردی بانک صادرات ایران در استان البرز مصرف بی رویه دارو کنترل و مدیریت شود تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک سپه با آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب سخنرانی محمدرضا عربی مزرعه شاهی عضو هیات مدیره بیمه آسیا در پنل تخصصی ششمین همایش تامین مالی پیام مدیرعامل شرکت بیمه آسماری به مناسبت دوازدهمین سالروز تاسیس شرکت هوشیاری در برابر تبلیغات جعلی اعطای وام در فضای مجازی

4

راهکار کاهش ناترازی بنزین

  • کد خبر : 37516
  • 03 اسفند 1402 - 13:57
راهکار کاهش ناترازی بنزین
کارشناس اقتصاد انرژی بیان کرد: ما باید به سمت توسعه زیر ساخت‌های تولید برق برویم زیرا مزیت‌های خیلی خوبی مثل باد و آفتاب و زمین گرمایی و دریای عمان و خلیج فارس را داریم و می‌توانیم از این انرژی‌های هم برای کمک به رفع ناترازی بنزین استفاده کنیم.

به گزارش سرویس اقتصادی افق سرمایه؛ محمد صادق مهرجو کارشناس اقتصاد، درباره راه کار فائق آمدن بر معضل ناترازی بنزین گفت: نیاز داریم که کم کم خودروسازان ما به سمت توسعه زیر ساخت‌های خودروی برقی حرکت کنند. زیرا خودروهای بنزینی تولید داخل ما هیچ مزیت نسبی نسبت به سایر تولیدات ندارند و متأسفانه با توجه به تحریم‌هایی که رخ داده تبدیل به یک وارد کننده صرف شده‌ایم.

این کارشناس انرژی بیان کرد: از سوی دیگر خودروهایی مثل پراید، ۴۰۵ را از رده خارج کرده‌ایم و در حال از رده خارج کردن سمند هم هستیم و در مقابل خودروهای کوچکی مثل کوئیک و ساینا در کشور تولید می‌شوند که مصرف بنزین بالایی دارند.

وی در ادامه بیان کرد: این خودروها به لحاظ مصرف سوختی استاندارد لازم را ندارد و ما در حقیقت با به بازار وارد کردن این خودروها به مونتاژ کار خودروهای چینی تبدیل شده‌ایم. بهتر است که به سمت توسعه زیر ساخت‌های خودروهای برقی برویم زیرا حداقل در ناوگان حمل و نقل سبک آینده متعلق به خودروهای هیبریدی و برقی است.

مهرجو بیان کرد: در حال حاضر خودروهای هیبریدی خیلی پر تیراژ شده و استفاده از آنها در کشورهای اروپایی با استقبال مواجه شده است ولی ما کمتر خودروی صرف بنزینی در کشور می‌بینیم. باید به جای واردات بنزین به این سمت حرکت کنیم و واردات خودروهای برقی و هیبریدی را داشته باشیم تا بتوانیم جلوی رشد مصرف بنزین را بگیریم.

مهرجو افزود: در این ۱۵ سال گذشته فقط دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل کرونا مصرف بنزین کاهش پیدا کرد و در واقع رشد مصرف ما متوقف شد و تبدیل به صادر کننده بنزین شدیم. در این سال‌ها ما بنزین مازاد داشتیم و هزینه‌های ذخیره سازی بنزین خیلی زیاد بود و مجبور بودیم با قیمت‌های ارزان‌تر آنها را پیش فروش کنیم.

این کارشناس انرژی بیان کرد: این مسئله هم با بهره برداری از ستاره خلیج فارس مقارن شده بود که رقم قابل توجهی بنزین برای ما تولید می‌کند. استدلال دیگری که نمایندگان مجلس برای توسعه حمل و نقل برقی مطرح می‌کردند بحق کمبود برق و ناترازی برق است که اصلاً توجیه خوبی نیست.

مهرجو افزود: ما باید به سمت توسعه زیر ساخت‌های تولید برق برویم زیرا مزیت‌های خیلی خوبی مثل باد و آفتاب و زمین گرمایی و دریای عمان و خلیج فارس را داریم و می‌توانیم از این انرژی‌های هم برای کمک به رفع ناترازی بنزین استفاده کنیم.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه استفاده از هر نوع انرژی تجدید پذیر که به صرفه تر و در دسترس تر است باید برای مدیریت پیک مصرف بنزین استفاده کنیم توضیح داد: باید صرفه اقتصادی برای ورود بخش خصوصی به تولید برق هم به وجود بیاید. با قیمت گذاری دستوری و انحصار صادرات برق این انگیزه‌ها کم و کم‌تر می‌شود باید این گره‌ها را از دست بخش خصوصی باز کنیم که بخش خصوصی سرمایه گذاری در تولید برق تجدید پذیر کند.

وی ادامه داد: اینها راه کارهایی است که می‌توان به بحث کاهش ناترازی بنزین کمک کند. توسعه زیر ساخت‌های تولید برق هم به ناترازی گاز و هم به ناترازی بنزین کمک می‌کند، این اقدام یک اقدام خوب است. با توجه به موقعیت استراتژیک کشور که ما در مرکز بیضی تولید و مصرف برق قرار داریم، در شمال کشور بزرگ و پر جمعیت روسیه و در شرق و غرب و جنوب کشورهای مصرف کننده برق را داریم.

مهرجو افزود: ما خودروهای بنزینی بسیاری داریم که بنزین بسیار زیادی استفاده می‌کنند و اساساً اگر در کنار گران کردن حامل‌های انرژی این شیوه را هم پیش بگیریم که خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم می‌توانیم مصرف را پایین بیاوریم. البته گران کردن حامل‌های انرژی هم سقفی دارد و حداکثر می‌توان این قیمت را دو برابر کرد و امکان افزایش بیشتر آن وجود ندارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=37516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی