تاریخ : پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

6

حضور دانشگاه خاتم در پارک فناوری پردیس؛ خون تازه در رگ‌های پردیس فناوری

  • کد خبر : 3768
  • 20 مهر 1400 - 13:07
حضور دانشگاه خاتم در پارک فناوری پردیس؛ خون تازه در رگ‌های پردیس فناوری
آیین کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی مجموعه آموزشی‌فناوری دانشگاه خاتم با زیربنای 262،887مترمربع در زمینی به وسعت 48.3 هكتار در فاز چهارم پارک فناوری پردیس برگزار شد.

به گزارش سرویس بانک افق سرمایه؛ روز دو‌شنبه 19مهر1400 مراسم آیین کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی مجموعه آموزشی فناوری خاتم در پارک فناوری پردیس با‌حضور مجید قاسمی رئیس دانشگاه خاتم، علی‌اکبر صالحی قائم‌مقام فرهنگستان علوم و عضو هیات امنای پارک فناوری پردیس و مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس، در محل این پارک برگزار شد.

حضور دانشگاه خاتم در پارک فناوری پردیس در مجموعه‌ای به مساحت 48.3 هکتار صورت می‌پذیرد. در این مجموعه عظیم که هم‌تراز با استانداردهای سطح اول جهانی طراحی و در جهت عبور از مرزهای دانش برنامه‌ریزی شده است، 29درصد از فضا به بخش آموزشی-پژوهشی تخصیص یافته است و بخش‌های متنوعی شامل امکانات رفاهی، اقامتی، کمک‌آموزشی، تحقیقاتی و اداری، خدماتی، پشتیبانی و فضای باز در آن پیش‌بینی شده است.

هم‌افزایی علمی در پارک فناوری پردیس با حضور دانشگاه خاتم

مهدی صفاری‌نیا در ابتدای مراسم ضمن ابراز خرسندی از شروع عملیات احداث دانشگاه خاتم در مجموعه پارک فناوری پردیس، به مذاکره اولیه احداث این پروژه در فضای روحانی حرم امام رضا (ع) اشاره و حضور این دانشگاه در فاز چهارم پارک را زمینه‌ساز پرورش سرمایه انسانی مناسب برای کشور دانست و این موضوع را فرصت مناسبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس بیان کرد.

صفاری‌نیا در ادامه گفت: حضور دانشگاه خاتم در پارک فناوری پردیس ضمن ایجاد هم‌افزایی با شرکت‌های پارک می‌تواند به رشد و توسعه فناوری کشور کمک کند. امیدواریم بهره‌برداری از فازهای مختلف این دانشگاه در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد و به‌زودی شاهد ایجاد قطبی علمی، آموزشی و فناوری بزرگ در کشور و به تبع آن کمک به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور باشیم.

وی افزود: مجموعه پارک فناوری پردیس در حال حاضر بزرگترین قطب فناوری کشور است، اما ایجاد مجموعه آموزشی فناوری دانشگاه خاتم می‌تواند کمک‌های فراوانی در حوزه تقویت آموزشی داشته باشد و زمینه‌ساز جذب دانشمندان و شخصیت‌های علمی از همه نقاط دنیا به پارک فناوری پردیس گردد.

رئیس پارک فناوری پردیس ضمن اشاره به اهمیت توجه به نخبگان کشور گفت: در سال‌های اخیر برخی از نخبگان که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده بودند به وطن بازگشته و در پارک فناوری پردیس مستقر شده‌اند. این افراد هم اکنون بیش از ۳۰ استارتاپ را در مجموعه پارک مدیریت می‌کنند و وجود دانشگاه خاتم قطعاً می‌تواند تعداد این افراد و استارتاپ‌ها را افزایش دهد.

رئیس دانشگاه خاتم و مدیرعامل بانک پاسارگاد:

دانشگاه خاتم، نسل جدیدی از دانشگاه های کشور

مجید قاسمی در این مراسم با اشاره به رضوی بودن بانک پاسارگاد و قرائت صلوات خاصه امام رضا (ع) به اقدامات بانک پاسارگاد در حوزه مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: بانک پاسارگاد اولین مؤسسه اقتصادی است که گزارش مسئولیت‌های اجتماعی خود را هر سال به‌طور منظم همراه با گزارش عملکرد و گزارش مالی منتشر می‌کند.

مجید قاسمی افزود: مسئولیت اجتماعی تنها امور خیر نیست و شامل عمل به قانون، انضباط مالی بنگاه‌های اقتصادی و… نیز می‌شود. از جمله اقدامات بانک در این حوزه ساخت 17 کتابخانه در مناطق مختلف کشور وهمچنین ساخت 30 مدرسه از 90 مدرسه تخریب‌شده بر اثر سیل سال 1398در استان‌های مختلف است که تعدادی از این مدارس کاملاً ساخته شده و فرآیند ساخت تعدادی نیز همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، تعداد 15 مدرسه دیگر در مناطق کمتر برخوردار کشور ساخته خواهد شد و در حقیقت دانشجویان دانشگاه‌هایی چون دانشگاه خاتم اکنون در چنین مدارسی در حال پرورش هستند.

رئیس دانشگاه خاتم افزود: این دانشگاه باید مرکز استدال‌های بزرگ کشور برای آینده درخشان متصور از استعدادهای بی‌نظیر فرزندان ایران زمین باشد. برای اینکه بتوانیم فناوری را از دوره دبیرستان ترویج کنیم تصمیم داریم در مراکز استان‌ها با ایجاد مدارسی مشابه دارالفنون تفکر دارالفنونی را ترویج دهیم و مدارسی با امکانات آزمایشگاهی مناسب داشته باشیم. در بانک پاسارگاد همواره مدیران به بحث علم و توسعه آن توجه دارند و دانشگاه خاتم در همین‌ راستا تاًسیس شده است تا سرآمدی ایرانیان از نظر علمی در جهان نشان داده شود.

قاسمی ضمن بیان توضیحاتی در خصوص دانشگاه خاتم گفت: برنامه تاًسیس دانشگاه خاتم با عنوان “عبور از استنفورد” از هفت سال پیش تعریف شده است. ما از نخبگانی که برای تحصیل به دانشگاه‌های برتر ۲۷ کشور دنیا رفته بودند دعوت کردیم تا برای ایجاد این دانشگاه مشاوره‌های تخصصی به ما ارائه دهند و بدین ترتیب در حال حاضر در بسیاری از رشته‌ها مثل اقتصاد نظری میزبان 20رتبه اول کنکور مقطع کارشناسی ارشد هستیم. در بحث مهندسی داده نیز اولین دانشگاهی هستیم که توانستیم مجوز شروع فعالیت این رشته‌ها را از وزارت علوم دریافت کنیم و در حوزه‌های فناوری‌های همگرا در حال حاضر همکاری و تبادل دانش خوبی با دانشگاه سوربن فرانسه صورت می‌گیرد و موفقیت‌های خوبی نیز از این طریق کسب شده است.

رئیس دانشگاه خاتم افزود: دانشگاه خاتم با عبور از سه نسل اول دانشگاه‌ها، به نسل‌های جدید دانشگاهی ورود کرده است. در دانشگاه‌های نسل جدید، توجه و تمرکز بر خلاقیت‌های نیروی انسانی دانش‌آموخته و خلق ارزش‌افزوده از محل قراردادهای ارتباط با صنعت، توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

مجید قاسمی در ادامه به تشریح بخش‌های اصلی مجموعه آموزشی- فناوری خاتم پرداخت و ابراز امیدواری کرد این مجموعه ظرف مدت 5 سال خاتمه یافته و به بهره‌برداری رسد.

وی افزود: مجموعه آموزشی- فناوری خاتم در مساحت 48.3هکتاری، میزبان 10هزار دانشجو در12 دانشکده و 10 پژوهشکده و سایر امکانات اداری، پشتیبانی، رفاهی و خوابگاهی خواهد بود. ما در این دانشگاه به دنبال ایجاد مدلی تازه در آموزش و توسعه مرزهای علم و فناوری هستیم و ورود به ناحیه نوآوری پردیس کمک زیادی به ما در تحقق این امر می‌کند.

وی در ادامه ضمن اشاره به ساخت هفت شهرک سلامت؛ 7000 تخت بیمارستانی و دانشکده‌های علوم پزشکی در کشور به ساخت واحدی مرکزی در این حوزه اشاره و این امر را جزوبرنامه‌های در دست بررسی بیان کرد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد در پایان با اشاره به آیه 261 سوره بقره « مَثَلُ‌ الَّذِینَ‌ یُنْفِقُونَ‌ أَمْوَالَهُمْ‌ فِی‌ سَبِیلِ‌ اللَّهِ‌ کَمَثَلِ‌ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ‌ سَبْعَ‌ سَنَابِلَ‌ فِی‌ کُلِ‌ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ وَ اللَّهُ‌ یُضَاعِفُ‌ لِمَنْ‌ یَشَاءُ وَ اللَّهُ‌ وَاسِعٌ‌ عَلِیمٌ‌ » (کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را برای هر کس بخواهد دو یا چند برابر می‌کند؛ و خدا وسیع و داناست.) ابراز امیدواری کرد که احداث مجموعه آموزشی فناوری خاتم مصداق این آیه شریفه باشد چرا که فارغ‌التحصیلان این مجموعه کسانی خواهند بود که هزاران هزار دانه را در جهت رشد و تعالی کشور عزیزمان و امت اسلامی خواهند کاشت.

قائم مقام فرهنگستان علوم:

پیشرفت کشور در گرو شایسته سالاری

علی‌اکبر صالحی در این مراسم با ذکر مثال از تعدادی از دانشگاه‌های معتبر جهان، به ماندگاری نام خدمتگزاران عرصۀ علم و دانش در قیاس با سایر عرصه‌ها اشاره و با مثال زدن شعار «آنچه توانسته‌ایم لطف خدا بوه است» به‌عنوان سرلوحۀ تمامی اقدامات بانک پاسارگاد، تعلق‌خاطر به خدا را از ویژگی‌های بارز خادمان عرصۀ علم و دانش توصیف کرد. در بخش دیگری از این سخنرانی، وی به شکاف میان پروراندن ایده و به عمل گذاردن آن به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی کشور پرداخت و در ادامه گفت: خوشبختانه مشاهده نتایج پروژه‌های انجام شده توسط بانک پاسارگاد و سایر مجموعه‌های گروه پاسارگاد، به‌ویژه در حوزه‌های علم و فناوری، امیدبخش است و پیاده‌سازی «خوب» چنین مفاهیم «خوبی» را از نقاط قوت مجموعۀ بانک پاسارگاد تحت راهبری دکتر قاسمی دانست.

عضو هیأت امنای پارک فناوری پردیس در ادامه بر اهمیت الگوسازی صحیح در کشور تأکید کرد و توجه به اصولی اساسی نظیر شایسته‌سالاری را دلیل پیشرفت سریع بسیاری از کشورها و البته شرکت‌ها از اوایل قرن بیستم تاکنون دانست. وی در ادامه کیفیت بالای ساخت سازه‌های عمومی نظیر دانشگاه، مدرسه و بیمارستان را ضروری توصیف کرد و عنوان داشت که کیفیت بنا و حتی نحوه فعالیت کارکنان این قبیل مراکز برای نسل‌های آینده الگوساز خواهد بود.

صالحی مجموعه بانک پاسارگاد را یکی از مصداق‌های بارز توجه به شایسته‌سالاری معرفی کرد و گفت: خوشبختانه رعایت اصل الگوسازی در بانک پاسارگاد، دانشگاه خاتم و مجموعه پارک فناوری پردیس واضح و مشهود است.

قائم مقام فرهنگستان علوم در ادامه افزود: امروزه علم یکی از ابزارهای قدرت به شمار می‌رود و روزبه‌روز نیز از این حیث جایگاه بالاتری پیدا می‌کند. لذا استفادۀ صحیح از علم با لحاظ کردن طبیعت و روح انسانی بیش‌ازپیش اهمیت پیدا می‌کند. دکتر صالحی با اشاره به حدیث « اطْلُبُوا الْعِلْمَ‏ وَ لَوْ بِالصِّینِ» از نبی اکرم (ص) دیدگاه ایشان را در این حوزه الگو و سرمشق دانسته و بر لزوم دستیابی به علم و دانش حتی از دورترین و ناممکن‌ترین منابع تأکید کرد.هرچند وی این موضوع را کافی ندانست و صیانت از علم را ابراز اصلی نیل به آینده‌ای روشن برای کشور ارزیابی نمود. ایشان همچنین با ذکر آیه شریفه «وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ» از سورۀ مبارکه عنکبوت، عنوان داشت که خداوند ناظر و راهگشا است و هرکس که خیر مردم را بخواهد، خداوند هم راه را برای او هموار خواهد نمود.

صالحی در پایان با آرزوی موفق برای دست‌اندرکاران ساخت پروژه بزرگ مجموعه آموزشی- فناوری دانشگاه خاتم، احداث و بهره‌برداری از آن را موجب سرافرازی دانست.

گفتنی است احداث مجموعه آموزشی- فناوری خاتم حرکتی نوین در آموزش عالی کشور است و بدین ترتیب مرکزی مهم و کیفی در تراز جهانی و با هدف ارتقای سطح علمی و توسعه فعالیت‌های پژوهشی کشور ایجاد خواهد شد؛ دانشگاه خاتم به عنوان دانشگاهی که از سه نسل اول دانشگاه‌ها عبور کرده و در سطح نسل چهارم و پنجم دانشگاهی، کارآفرینان خلاق، رقابت‌پذیر و مقاوم را برای تعالی و رشد کشور تربیت می‌کند، مصمم است با اتکا بر توانمندی‌های برترین نخبگان ایرانی در سراسر جهان در حرکتی پر‌شتاب و در عین حال مستمر از برترین دانشگاه‌های منطقه فراتر رفته و به جمع برترین‌های جهانی بپیوندد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=3768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی