تاریخ : پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

8

تاخیر در انحصارشکنی

  • کد خبر : 5311
  • 23 آبان 1400 - 16:52
تاخیر در انحصارشکنی
در ابتدا باید عنوان کرد که ذکر این موضوع که سازمان بورس شرایط اعطای مجوز برای تاسیس شرکت‌‌های سبدگردانی را تسهیل می‌کند، قضاوت درستی نخواهد بود.

به گزارش سرویس اقتصاد افق سرمایه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سالیان متمادی پرونده‌های بسیار زیادی برای دریافت مجوز سبدگردانی در صف انتظار بوده‌اند و حال سازمان بورس طی یکی دو سال اخیر به بررسی و اخذ مجوزهای لازم به این شرکت‌ها، سرعت بیشتری بخشیده است. به عبارت دقیق‌تر سرعت بیشتری به بررسی پرونده‌ها داده و این به معنای تسهیل شرایط نیست‌‌.

البته باید یک کار علمی با توجه به عمق بازار سرمایه، میزان سرمایه و نقدینگی موجود در این بازار و همچنین نسبت این امر که چه میزان از اقتصاد ایران بازارمحور است و چه میزان بانک‌محور صورت گیرد. باید به یک تعداد بهینه‌ در اعداد مزبور دست یابیم تا بتوانیم به تخمین مناسبی در مورد میزان نیاز به شرکت‌‌های سبدگردان دست پیدا کنیم.

در این صورت می‌توانیم برداشت مناسبی داشته باشیم که هر کدام از شرکت‌‌های سبدگردان فعال در بازار سرمایه حداقل و حداکثر چه میزان سهم در این زمینه خواهند داشت‌‌ و چه سهمی از بازار رقابتی را بر عهده خواهند گرفت.

جدا از موارد یادشده که نیازمند بررسی‌های علمی و تخصصی است، باید نیاز کنونی بازار سرمایه به این میزان و تعداد شرکت‌‌های سبدگردان نیز سنجیده شود؛ اینکه آیا با این حجم از بازار سرمایه نیازی به این تعداد شرکت است یا خیر؟ و اینکه این تعداد شرکت چه کمکی به تعمیق و توسعه بازار سرمایه خواهند داشت؟ در پاسخ به این موارد باید عنوان کرد که هر چقدر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ما افزایش یابد و تخصصی‌تر شود، افرادی که متخصص تحلیل بازار و آنالیز متغیرهای اقتصادی هستند، چه به صورت مستقل و چه به صورت عضوی از شرکت‌‌های سبدگردانی و تامین سرمایه وارد بازار سرمایه شوند، کمک به رشد و توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه خواهند داشت.

در واقع افرادی که دانش و تخصص کافی برای تحلیل بازار ندارند، به واسطه این افراد می‌توانند به تحلیل‌های مناسب دست یابند‌‌. از سوی دیگر هر فردی که خواستار دریافت مجوز تاسیس شرکت سبدگردانی از سازمان بورس است هم با یک بیزنس پلن مشخص گام در این فعالیت گذاشته و هم از دانش، تخصص و تجربه کافی در این زمینه برخوردار است. به عبارت دقیق‌تر هر فرد به نوعی از یک شبکه و گستره روابط و کارشناسان خبره بهره‌مند است که با اخذ مجوزهای لازم و تاسیس شرکت مزبور، این افراد را به بازار سرمایه پیوند می‌‌زند.

از طرف دیگر به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افرادی که از دانش و تحلیل کمتری برخوردار هستند نیز کمک شایانی خواهند داشت. اما درباره تاثیر ورود این شرکت‌‌های جدید به بازار سرمایه نیز باید عنوان کرد که باید اجازه دهیم این شرکت‌ها در یک فضای رقابتی مناسب فعالیت داشته باشند و به نوعی سبب شوند تا یک بازار حرفه‌ای‌تر و رقابتی‌تر ترسیم شود. اینکه آیا این شرکت‌ها قادر خواهند بودند تا طی بازه زمانی بلندمدت در بازار سرمایه دوام داشته باشند یا از بازار حذف خواهند شد نیز تنها به بیزنس پلن، فعالیت و هدف شرکت‌ها بستگی دارد و نمی‌توان یک نسخه یکسان برای تمامی آنها پیچید.

در کل آنچه به نفع بازار سرمایه است، رفع انحصار به دنبال صدور مجوزهای جدید است که یک گام مهم و اساسی در راستای توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=5311

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی