تاریخ : پنج شنبه, 30 فروردین , 1403 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024

اخبار داغ

تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی جزئیات حذف کارت‌های بانکی مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد رشد ۶۰ درصدی بودجه بانک‌ها در ۱۴۰۳ تغییر سقف تراکنش‌های بانکی مشارکت فعال بانک سامان در نمایشگاه ایران بیوتی شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است پرداخت بیش از 289 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال 1402 حداکثر تراکنش خرید از هر کارت حقیقی به 2 میلیارد ریال افزایش یافت رشد ذخایر خارجی بانک مرکزی پس از 8 ماه 6 دستگاه گوشی جایزه سور اردیبهشت سامانیوم پیش‌بینی اساسی رییس کل بانک مرکزی از آینده اقتصاد برنامه‌های بانک مرکزی برای سال 1403 اعلام زمان حذف چک کاغذی گزارشی جامع از عملکرد تسهیلاتی بانک تجارت در سال «مهار تورم و رشد تولید» آغاز زندگی مشترک 95 هزار جوان ایرانی با تسهیلات بانک تجارت افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس فروش 472 رقبه ملک به ارزش بیش از 110 هزار میلیارد ریال توسط بانک سپه در سال 1402 پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزند آوری حضور مدیرعامل موسسه اعتباری ملل، درراهپیمایی روز جهانی قدس حمایت گسترده بانک پاسارگاد از انجمن اتیسم ایران

7

بحران اقتصادی کشور بر کاهش مسئولیت اجتماعی تأثیر گذاشته است

  • کد خبر : 5388
  • 25 آبان 1400 - 15:08
بحران اقتصادی کشور بر کاهش مسئولیت اجتماعی تأثیر گذاشته است
مفهوم مسئولیت اجتماعی با فرهنگ و ارزش‌های سازمانی مناسبت دارد

به گزارش سرویس اجتماعی افق سرمایه به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی، شرکت به‌عنوان سازمانی مطرح است که دارای عناصر انسانی و فیزیکی، ساختار و نظام روابطی ویژه است که به‌واسطه آنها فرهنگ سازمانی، ارزش‌های سازمانی و حتی ساختاری غیررسمی که عمدتا مبین این ارزش‌هاست، خلق می‌شود. مفهوم مسئولیت اجتماعی با فرهنگ و ارزش‌های سازمانی مناسبت دارد. این نوع مسئولیت فراتر از وظایف قانونی امتداد می‌یابد و در واقع، قانون و وظیفه سازمانی حداقل‌های مسئولیت اجتماعی شرکت است. از این رو، مسئولیت‌اجتماعی شرکت در حکم مدلی از کسب‌وکار است که به شرکت کمک می‌کند از نظر اجتماعی و به‌ویژه به خاطر تاثیرات احتمالی خود در جامعه و محیط پاسخگو باشد. از نظر بانک جهانی، مسئولیت اجتماعی شرکت عبارت است از: تعهد شرکت‌ها به‌منظور کمک به توسعه اقتصادی پایدار کار از طریق همکاری با کارکنان و خانواده‌های آنها، جامعه محلی و کل جامعه به‌منظور بهبود کیفیت زندگی به طریقی که هم برای کسب‌وکار مناسب باشد و هم برای توسعه بین‌المللی.به همین منظور و برای بررسی نقش مسئولیت‌اجتماعی در شرکت ها«رسانه مسئولیت اجتماعی» با مهندس مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

*مسئولیت‌اجتماعی چگونه می تواند حاکمیت شرکتی را ارتقا دهد و زمینه نهادینه شدن این مفهوم را در رویکرد شرکت ها تقویت کند؟

در مرحله نخست ما باید بسته مسئولیت اجتماعی را تعریف کنیم. در مراحل بعدی باید اصول حکمرانی و سپس حکمرانی شرکتی را تعریف کنیم و در  نهایت به نقش مسئولیت اجتماعی در حاکمیت شرکتی اشاره کنیم. مسئولیت اجتماعی به معنای این نیست که از شرکت ها درآمد به دست بیاید و با این درآمدها برج ساخته شود. مسئولیت اجتماعی به معنای این است که  هر کسی در جامعه ای که زندگی می کند نسبت به اتفاقاتی که در آن جامعه رخ می دهد مسئولیت بپذیرد.در چنین شرایطی باید درباره محیط زیست ،درباره آموزش و تربیت فرندان و درباره نظافت عمومی و دیگر مسائل حادث شده احساس مسئولیت کرد. دلیل آن نیز این است که بازتاب همه این اتفاقات در زندگی فردی و اجتماعی ما تأثیرگذار است.

این احساس مسئولیت روی جریان تولید و اقتصاد ملی ما نیز اثرگذار است.این اثرگذاری در برخی مسائل به صورت مستقیم است و در برخی مسائل تأثیر غیر مستقیم دارد.

کسانی که در فضای کسب و کار و اقتصاد کشور فعالیت دارند موضوعی به نام مسئولیت‌اجتماعی مورد توحه آنهاست که بیانگر این است که هر فرد یا شرکتی نسبت به مسئولیتی که در جامعه دارد باید این مسئولیت را به خوب ایفا کند.

*چگونه می توان در مسیری قرار گرفت که تنها به فکر سود فردی یا شرکتی نبود و مسئولیت‌اجتماعی در اولویت های نخست قرار بگیرد؟

شرکت ها نباید تنها به این فکر کنند که از فعالیت اقتصادی که انجام می دهند سود کسب کنند. البته این سودی که هر شرکتی به دست می آورد متعلق به همان شرکت است و کسی نمی تواند نسبت به آن انتقاد داشته باشد.در همه کشورهای جهان این وضعیت وجود دارد.به عنوان مثال آقای بیل گیتس از درآمد خود در چه راه هایی استفاده می کنند؟احساس مسئولیت اجتماعی را می توان در راه هایی که وی درآمد خود را هزینه می کند به خوبی مشاهده کرد. هنگامی که ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرد یکی از افرادی که در زمینه تولید واکسن کرونا در کشورهای جهان سرمایه گذاری کرد و ثروت خود را در این مسیر قرار دارد  بیل گیتس بود.هدف وی نیز این بود که ثروت خود را در اختیار کشورهای فقیری قرار بدهد که توانایی تولید و یا خرید واکسن را ندارند. این در حالی است که جامعه ای که بیل گیتس از آن درآمد کسب می کند جامعه آمریکا است که نسبت به دیگر کشورها از وضعیت بهتری از نظر رفاه اقتصادی برخوردار است.این مسئولیت‌اجتماعی است که ما باید نسبت به همه مردم جهان داشته باشیم و اگر برای فرد یا  کشوری مشکلی پیش آمد همه کشورهایی که از توانایی بیشتری برخوردار هستند به کشور ضعیف کمک کنند.همه مردم جهان باید رشد کنند و اگر فضای کسب و کار بهتر می شود باید برای همه این اتفاق رخ بدهد.کسانی که در فضای کسب و کار هستند باید مسئولیت بخشی از مشکلاتی که در جامعه رخ می دهد را برعهده بگیرند.اگر این نگاه وجود نداشته باشد و ما به جامعه به عنوان محلی برای درآمدزایی و کارگاه به دست آوردن پول نگاه کنیم مسئولیت اجتماعی محقق نمی شود.

نباید مانندچینی ها به مسائل نگاه کرد. چینی ها در هر کشوری که سرمایه گذاری می کنند تنها به دنبال سود هستند و هنگامی که سود کافی به دست آوردند پشت سر خود یک زمین سوخته برجای می گذارند و می روند. این رویکرد برخلاف مسئولیت اجتماعی است.اگر قرار است در یک فعالیت اقتصادی سود وجود داشته باشد این سود باید متعلق به همه افراد جامعه باشد.

*مهم ترین چالش های مسئولیت اجتماعی را در ایران چه می دانید؟آیا ایران به سمتی حرکت می کند که بتوان چشم انداز مناسبی از نظر مسئولیت اجتماعی برای آن در نظر گرفت؟

مسئولیت اجتماعی هنوز در جامعه ایران به خوبی تعریف نشده است.از سوی دیگر بحران های اقتصادی که در سال های اخیر در کشور وجود داشته فضای کسب و کار را تحت تأثیر قرار داده و فضای کسب و کار را از انجام مسئولیت های اجتماعی خود دور کرده است.در چنین شرایطی لازم است نهادهایی وجود داشته باشند که مسئولیت اجتماعی را در جامعه تقویت کنند و آن را آموزش بدهند.از جمله نهادهایی که می تواند مسئولیت اجتماعی را در جامعه ایران تقویت و فضای کسب و کار را به سمت مسئولیت‌اجتماعی هدایت کند اتاق بازرگانی است که متأسفانه این اتفاق رخ نمی دهد و یا کمتر رخ می دهد.اتاق بازرگانی باید افرادی که در زمینه مسئولیت‌اجتماعی فعالیت می کنند را مورد تقدیر و تشکر قرار بدهد.در چنین شرایطی بقیه افراد نیز تشویق می شوند که در زمینه مسئولیت‌اجتماعی فعالیت کنند. در همه جای دنیا این اتفاق رخ می دهد و با زمینه سازی و تشویق افراد و شرکت ها تلاش می کنند مسئولیت اجتماعی را در جامعه خود تقویت و نهادینه کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=5388

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی