تاریخ : پنج شنبه, 30 فروردین , 1403 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024

اخبار داغ

ورود ایران چک‌های ۵۰۰هزار تومانی به بازار اعلام جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی جزئیات حذف کارت‌های بانکی مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد رشد ۶۰ درصدی بودجه بانک‌ها در ۱۴۰۳ تغییر سقف تراکنش‌های بانکی مشارکت فعال بانک سامان در نمایشگاه ایران بیوتی شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است پرداخت بیش از 289 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال 1402 حداکثر تراکنش خرید از هر کارت حقیقی به 2 میلیارد ریال افزایش یافت رشد ذخایر خارجی بانک مرکزی پس از 8 ماه 6 دستگاه گوشی جایزه سور اردیبهشت سامانیوم پیش‌بینی اساسی رییس کل بانک مرکزی از آینده اقتصاد برنامه‌های بانک مرکزی برای سال 1403 اعلام زمان حذف چک کاغذی گزارشی جامع از عملکرد تسهیلاتی بانک تجارت در سال «مهار تورم و رشد تولید» آغاز زندگی مشترک 95 هزار جوان ایرانی با تسهیلات بانک تجارت افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس فروش 472 رقبه ملک به ارزش بیش از 110 هزار میلیارد ریال توسط بانک سپه در سال 1402 پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزند آوری

4

کپی رایت یا حق انتشار

  • کد خبر : 5567
  • 28 آبان 1400 - 1:05
کپی رایت یا حق نشر به حق قانونی کپی برداشتن از یک اثر اصل با اجازه پدید آورنده آن اطلاق می‌شود. دارندگان حق تکثیر برای مدت معینی حقوق انحصاری دارند و پس از آن دوره، اثر وارد مالکیت عمومی می‌شود.
به گزارش سرویس اجتماعی افق سرمایه، به نقل از ارتباط امروز، رایت یا حق نشر به حق قانونی کپی برداشتن از یک اثر اصل با اجازه پدید آورنده آن اطلاق می‌شود. دارندگان حق تکثیر برای مدت معینی حقوق انحصاری دارند و پس از آن دوره، اثر وارد مالکیت عمومی می‌شود  و شامل آثاری می شود که مالک آن، آثار مزبور را در مالکیت عمومی قرار می دهد و حق تکثیر آن‌ها از بین رفته است.
این قانون همه زمینه‌های ادبی، سینمایی، تولید موسیقی، ضبط صدا، نقاشی، عکاسی و نرم‌افزار، نمایش‌های زنده، پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و طراحی‌های صنعتی را شامل می‌شود.قانون کپی رایت براساس پیمان برن تنظیم شده است که در سال ۱۸۸۶ در شهر برن، منعقد شد و مدیریت این پیمان از سال ۱۹۶۷ بر عهده سازمان جهانی حمایت از حقوق مالکیت معنوی قرار گرفته است و تا کنون ۱۶۵ کشور عضو این پیمان هستند.. قبل از آن حقوق قانونی یک اثر متعلق به نویسنده آن بود اما نویسنده در خارج از مملکت مورد نظر، فاقد حقوق قانونی بود و مثلا در فرانسه، کتاب یک نویسنده انگلیسی بدون اجازه او چاپ میشد و نویسنده حق اعتراض نداشت. پیمان برن داشتن حق قانونی بر مالکیت یک اثر را در تمام کشورها قابل اجرا دانست.هدف اصلی قانون حق کپی، حفاظت از زمان، تلاش و نوآوری خالق یک اثر است. مالک یک اثر حق انتخاب و توانایی انتقال حقوق منحصر به فرد خود را به دیگران دارد.
حق تکثیر نوعی مالکیت یک اندیشه است و معمولا از طریق یک قرارداد صورت می‌گیرد.البته اگر نویسنده یا هنرمندی اثری را برای یک شرکتی خلق کند، دیگر خالق آن اثرمالک حق نسخه برداری نیست، زیرا کار را برای شرکت انجام داده و مالکیت کپی رایت به همان شرکت تعلق می‌گیرد. مانند خالقین لوگوهای شرکتهای تجاری و…برای حفاظت از آثار جدید به پدید آورندگان پیشنهاد می‌شود که نوآوری‌های خود را ثبت کنند. اگرچه که این کار در هیچ جای دنیا ضرورتی ندارد، ولی با توجه به رقابت شدید کنونی بازار کار، احتمال کپی برداری بسیار مشاهده می شود.
تاریخ انقضای کپی رایت، بر اساس پیمان برن، حداقل شامل طول حیات خالق آن و ۵۰ سال پس از مرگ او است. این شامل همه کشورهای عضو در پیمان برن می‌شود و هر کشور می‌تواند زمان بیشتری برای قابل اجرا بودن کپی رایت قائل شود. البته نمی‌تواند از مقدار تعیین شده در پیمان کمتر باشد.هیچ قانون جهانی کپی رایتی وجود ندارد که از اثر شما در تمام جهان محافظت کند. البته کشورهای عضو پیمان برن و معاهده کپی رایت جهانی، این امکان را برای شما به وجود آورده اند تا از آثار خود در کشورهای دیگر حمایت کنید.ایران جزء پیمان برن نیست و نظام کپی ‌رایت در ایران با نظام بین‌المللی فاصله زیادی دارد، پس آثار پدید آمده در ایران در کشورهای دیگر محافظت نمی‌شوند.
اگرچه در ایران برخی قوانین داخلی برای حمایت از نوآوری وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب ۱۳۴۸سال  اشاره کرد.موافقان پیوستن ایران به این کنوانسیون، آن را مقدمه‌ای برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و بهره‌مندی از منافع آن می‌دانند زیرا طبق توافق نامه تریپس که از ملزومات پیوستن به سازمان تجارت جهانی است، کشورهای عضو باید بخش‌هایی از اصول کنوانسیون برن که در ماده ۹ توافق نامه تریپس منعکس شده ‌است را رعایت کنند.
در مقابل مخالفان معتقدند ایران بیش از آنکه تولیدکننده علم، فرهنگ و محصولات این حوزه باشد، مصرف‌کننده است و پیوستن ایران به این کنوانسیون هزینه‌های بسیار زیادی را به دولت و مردم تحمیل خواهد کرد.موافقتنامه راجع به جنبه‌های مرتبط با تجارت حقوق مالکیت فکری یا همان توافق نامه تریپس موافقتنامه‌ای بین‌المللی است که به وسیله سازمان تجارت جهانی مدیریت می‌شود و حداقل استانداردهای جهانی را برای قوانین مربوط به انواع مالکیت فکری در کشورهای عضو را تعیین می‌کند.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=5567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی