تاریخ : جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

اخبار داغ

نحوه دریافت مالیات از حساب‌های بانکی افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ هم افزایی و هم اندیشی بانک توسعه تعاون و سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب «کالانو» و «باجت» بانک تجارت به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال 1403 انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود فروش «اوراق ودیعه بانک مرکزی» یک ماهه با نرخ 27.5درصد در بانک پاسارگاد افتخار آفرینی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی تلاش داریم «سمات» را به مزیت مهم بخش تعاون تبدیل کنیم اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در تعطیلات نوروز سال 1403 اخذ کارمزد ارسال پیامک بانکی از مشتریان نرخ حق الوکاله موسسه اعتباری ملل در سال 1403 فعالیت شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روزهای دوم و چهارم نوروز خدمات جدید سامانه متابانک اعطای تندیس پرچم‌دار اقتصاد به سرآمدان اقتصادی کشور انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری، گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفق بانک توسعه تعاون در سال سخت شبکه بانکی سومین پویش همدلانه «سفره مهربانی» برگزار می‌شود

6

«یارانه پنهان» واژه جعلی و ساختگی است

  • کد خبر : 5855
  • 03 آذر 1400 - 18:49
«یارانه پنهان» واژه جعلی و ساختگی است
برخی کارشناسان مطرح‌شدن بحث یارانه پنهان را نتیجه کسری بودجه دولت می‌دانند و معتقد هستند که مبنای محاسبات این یارانه‌ها غلط بوده است و دولت به‌جای آزادسازی قیمت‌ها باید به‌دنبال اجرای عدالت در خصوص مصرف‌کنندگان پرمصرف باشد.

به گزارش سرویس بازار افق سرمایه، اکبری: در خود واژه یارانه پنهان بحث است، آنچه در ادبیات اقتصادی برای یارانه مطرح می‌شود، یک کمک بلاعوض است که دولت به بخش‌های مختلف مصرف‌کننده از جمله صنایع یا مردم می دهد. چیزی که امروز به‌عنوان غلط مصطلح به‌عنوان یارانه پنهان معرفی می‌شود در واقع اختلاف نرخ جهانی یک کالا مانند حامل انرژی یا سایر کالاها با قیمت داخلی آن است.

اگر به‌فرض این غلط مصطلح را بپذیریم دو راه برای محاسبه آن وجود خواهد داشت؛ یکی قیمت‌های جهانی و دوم نرخ ارز. این دو نکته پنهان مخصوصاً نرخ ارز همیشه ما را به اشتباه می‌اندازد، حال ممکن است برخی کالاها قیمت جهانی داشته باشند و برخی هم نه، مثلاً در گاز ما قیمت جهانی به آن صورت نداریم و معمولاً قیمت‌های منطقه‌ای داریم که محاسبه می‌شود اما ممکن است در مورد برخی از فرآورده‌های نفتی مثل بنزین و گازوئیل و… با یک اختلافی قیمت جهانی وجود داشته باشد.

نرخ ارز خودش یک پارامتر بسیار تعیین‌کننده است. شما نرخ ارز را یک‌هزار تومان بگذارید یا ده‌هزار تومان یا صدهزار تومان می‌توانید این عدد را بالا پایین کنید، این چندان منطقی نیست که شما یک نرخ ارز را بالا در نظر بگیرید و بعد بیایید با آن محاسباتی را انجام بدهید و بعد بگویید “این حجم قابل‌توجهی از یارانه‌ای است که ما در حوزه انرژی می‌دهیم”.

به‌طور نمونه اگر به‌جای 27 هزار تومان نرخ ارز یک‌هزار تومان باشد، نه‌تنها یارانه‌ای به مردم نمی‌دهید بلکه یارانه‌ای هم از مردم می‌گیرید، یعنی با قیمت دلار یک‌هزارتومانی، قیمت بنزین با قیمت بالای نفت نیز حدود هفتصد تومان در می‌آید، در این صورت نه‌تنها بنزین را ارزان به مردم نمی‌دادید بلکه بنزین هفتصدتومانی را 1500 تومان در جایگاه و 3 هزار تومان به‌صورت آزاد می‌دادید.

تشخیص نرخ واقعی ارز در اقتصاد ما بسیار جدی است، این مسئله بیشتر از آنکه به بحث ساختار خود حامل‌های انرژی ارتباط داشته باشد به خود مدل اقتصادی، قیمت‌گذاری‌ای که وجود دارد، نرخ ارز و پارامترهای مؤثر در نرخ ارز وابسته است.

اعداد کاغذی نباید مبنایی برای تصمیم‌گیران شود

اکبری: این نوع محاسبات بعضی از مواقع ممکن است حاکمیت، دولت‌ها و تصمیم‌گیران را به اشتباه بیندازد، این عدد کاغذی است یعنی عددی که روی نرخ ارز و قیمت جهانی (در صورت موجود بودن) مطرح می‌کنید.

بسیاری از کشورها در دنیا قیمت جهانی را به مصرف‌کنندگانشان نمی‌دهند؛ یعنی هزینه تمام‌شده به‌اضافه یک سود معقولی برای شرکت ارائه‌کننده کالا یا خدمت را در نظر می‌گیرند، بحث قاچاق را باید از مکانیزم‌های کنترلی دیگر پیگیری کرد [همان‌طور که بیان شد بعضی از این دریچه به این موضوع نگاه می‌کنند که با این کار می‌شود جلوی قاچاق انرژی و حامل‌های انرژی از کشور را گرفت، در چین هم شما این اختلاف را می‌بینید در کشورهای اروپایی هم ممکن است این اختلاف را ببینید.
لزوماً همه قیمت‌ها به هم متصل نیستند ولی آن چیزی که امروز به ساختار اقتصاد کشور مخصوصاً در حوزه انرژی ضربه می‌زند، نرخ ارز است. این نرخ ارز است که این موضوع را داغ کرده است در غیر این صورت اگر شرایط سال 90 را داشتیم و قیمت دلار یک‌هزار تومان بود شاید اصلاً این بحث یارانه پنهان به‌وجود نمی‌آمد و هر جور محاسبه می‌کردید یارانه معکوس هم بود.

برخی از دولت‌ها مشکل اصلی را در موضوع انرژی دیدند که نتایج اقدامات آنها را نیز شاهد بودیم، علت هم این بوده است که امروز مسئله کشور انرژی نیست، مسئله اقتصاد است، در اقتصاد هم مسئله نرخ ارز است، مشکلات نظام بانکی، سیستم معلول بودجه‌ریزی و بی‌انضباطی دولت است که باید به آن پرداخت شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=5855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی