تاریخ : جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

اخبار داغ

ورود ایران چک‌های ۵۰۰هزار تومانی به بازار اعلام جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی جزئیات حذف کارت‌های بانکی مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد رشد ۶۰ درصدی بودجه بانک‌ها در ۱۴۰۳ تغییر سقف تراکنش‌های بانکی مشارکت فعال بانک سامان در نمایشگاه ایران بیوتی شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است پرداخت بیش از 289 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال 1402 حداکثر تراکنش خرید از هر کارت حقیقی به 2 میلیارد ریال افزایش یافت رشد ذخایر خارجی بانک مرکزی پس از 8 ماه 6 دستگاه گوشی جایزه سور اردیبهشت سامانیوم پیش‌بینی اساسی رییس کل بانک مرکزی از آینده اقتصاد برنامه‌های بانک مرکزی برای سال 1403 اعلام زمان حذف چک کاغذی گزارشی جامع از عملکرد تسهیلاتی بانک تجارت در سال «مهار تورم و رشد تولید» آغاز زندگی مشترک 95 هزار جوان ایرانی با تسهیلات بانک تجارت افزایش نرخ بهره بانکی به 30 درصد یعنی مقابله با بورس فروش 472 رقبه ملک به ارزش بیش از 110 هزار میلیارد ریال توسط بانک سپه در سال 1402 پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزند آوری

6

بکارگیری فناوریهای نوظهور و تغییر مدلهای کسب وکار در شرکتهای برتر امسال مشهود بود

  • کد خبر : 8107
  • 06 بهمن 1400 - 3:34
بکارگیری فناوریهای نوظهور و تغییر مدلهای کسب وکار در شرکتهای برتر امسال مشهود بود
همایش بیست و چهارمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران با حضور مسوولین و مدیران ارشد شرکت های برتر کشور در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

 

افق سرمایه؛ به گزارش “فرهنگ اقتصاد”؛ در این دوره شرکتهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری غدیر، ایران خودرو، مپنا، بانک صادرات ایران و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان بر اساس شاخص فروش به ترتیب حائز رتبه اول تا دهم شدند.
بنا به این گزارش، برخی از شاخص‌های رتبه بندی شامل شاخص های فروش، اندازه و رشد شرکت، سودآوری و عملکرد، بهره وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و شاخص های بازار هستند.
نتایج رتبه بندی امسال نشان می دهد که سهم ۱۰۰ شرکت اول از کل فروش ۸۶.۹ درصد و ۱۰۰ شرکت دوم ۹.۵ درصد است. ۱۰۰ شرکت اول ۷۱.۴ درصد از اشتغال زایی کل شرکت های برتر را سهیم هستند.
این نتایج مشخص می کند که میزان صادرات ۱۰۰ شرکت اول ۹۲.۵ درصد از کل صادرات ۵۰۰ شرکت برتر است. همچنین مقایسه ارزش افزوده شرکت ها با تولید ناخالص داخلی نشان می دهد ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول ۱۸ درصد و ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت ۲۰ درصد است. فروش ۱۰۰ شرکت اول ۴۵ درصد و فروش ۵۰۰ شرکت ۵۲ درصد است.
حرکت به سوی پارادایم حکمرانی هوشمند در گرو اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتال است


ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بیست و چهارمین دوره رتبه بندی شرکت های برتر ایران در خصوص عوامل برتری و پایداری بنگاه های بزرگ اظهار داشت: هوش نوآوری که توانایی شناختی انسان برای مشاهده مشکلات و فرصت‌ها به شیوه‌ای جدید و کشف راه‌ حل‌های جدید در پاسخ به چالش‌های پیچیده است، یکی از عوامل برتری و پایداری بنگاه های بزرگ است، به عبارت دیگر هوش نوآوری پاسخی به پیچیدگی است و نیاز رهبران در محیط‌های پیش بینی ناپذیر است.
وی افزود: محیط‌ های امروز محیط‌ های پر تغییر، با پیچیدگی بالا، پر ابهام با عدم قطعیت است که عدم اطمینان، تغییرات سریع، ابهام و پیچیدگی را به همراه دارد.
کیانی بختیاری، اشتباهات رایج در این محیط را شامل رویکرد دستوری به نوآوری، ساده‌انگاری مسائل پیچیده، محدود کردن سطح نوآوری به رهبران و مدیران ارشد، نداشتن استراتژی و برنامه نوآوری و ضعف دانشی رهبران درباره نوآوری و شیوه پیاده‌سازی آن عنوان کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا هوش نوآوری برای محیط غیر قابل پیش بینی کافی است؟ اظهار داشت: رهبران علاوه بر هوش نوآوری به دو نوع هوش دیگر نیاز دارند. هوش هیجانی و هوش تحلیلی. هوش نوآوری، شناسایی مساله با رویکردی نوآوری و کشف راه‌ حل‌های جدید برای آن است. از سوی دیگر هوش تحلیلی استفاده از سواد و مهارت‌های ریاضی برای شناسایی و حل مساله، استفاده از حافظه برای حل مشکلات پیچیده و استفاده از منطق برای حل مساله است. اما هوش هیجانی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، تفکر واگرا و تفکر همگرا را ابزارهای هوش نوآور دانست و گفت: تفکر واگرا تولید انبوهی از راه‌حل‌های جدید برای یک مساله از طریق ترکیب، تجزیه یا مرتب کردن ایده‌های موجود و جدید است و تفکر همگرا اصلاح ایده‌ها و اکتشاف بهترین جنبه‌های هر ایده برای رسیدن به راه‌حل نوآورانه است.
کیانی بختیاری، هنر رهبران را تفکر درباره تفکر نامید. آگاهی از اینکه در هر موقعیتی و در مواجهه با هر مساله‌ای، باید از کدام هوش و تفکر استفاده کرد.
وی افزود هوش نوآوری پاسخی برای مسائل پیچیده، غیرخطی و پیش‌بینی‌ناپذیر است بنابراین استفاده از این هوش برای مسائل خطی و تکرار شونده موجب اتلاف زمان برای رسیدن به راه‌حل مناسب، پیچیدگی راه‌حل و صرف منابع زیاد برای اجرای راه‌حل می ‌شود. هوش نوآوری در صورت پرورش یافتن، به شکل تفکر نوآورانه بروز می‌یابد. تفکر نوآورانه فرایند حل مسائل از طریق کشف، ترکیب و مرتب کردن ایده‌ها (تفکر واگرا) برای رسیدن به بهترین روش جدید حل مسئله (تفکر همگرا) است.
کیانی توجه به رویکرد های بین المللی نوپدید فناورانه و صنعتی را از دیگر عوامل برتری و پایداری بنگاه های بزرگ دانست. وی انقلاب صنعتی چهارم ( آلمان۲۰۱۱) و جامعه ۵.۰ ( ژاپن ۲۰۱۶) را فناور ی های پیشرفته،در راستای منافع اقتصادی، اجتماعی و رفاه شهروندان نامید و افزود: نسل پنجم صنعت اهداف و گستره ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سود آوری دارد و بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب‌آوری بنا شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، حرکت به سوی پارادایم حکمرانی هوشمند را در گرو اقتصاد چرخشی، اقتصاد گیگ، اقتصاد اشتراکی، اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتال دانست و سازمان های دو سو توان را عامل توسعه صنعتی و درآمدزایی و توسعه مناطق کم برخوردار و انجام فعالیت های زیست سازگار خواند.
وی خاطر نشان کرد: سازمان های هیبریدی از دیگر ابزارهای حرکت به سوی ایجاد سازمان های نوپدید منطبق با ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی هستند. این سازمان ها گونه ای از سازمان های دوسوتوان هستند که از یک سو دارای ماموریت فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی و از سوی دیگر به دنبال کسب سود و درآمدزایی هستند.
وی افزود : در پارادایم سازمان‌‌های دوناتی هدف اول حفظ پایداری محیط زیست و عدم تجاوز از سقف زیست‌محیطی و هدف ثانویه کسب درآمد است. رهبران سازمان‌‌های دوناتی، ملاحظات زیست‌محیطی در تمامی تصمیمات خود وارد می‌کنند. این سازمان ها مبتنی بر مسئولیت اجتماعی هستند. و در نهایت سازمان های شهروند شرکتی، نمونه دیگری از سازمان های نو پدید هستند. ماهیت شرکت‌ها در سرتاسر دنیا در حال تغییر است. شرکت‌ها دیگر فقط یک ماهیت حقوقی ندارند که هدف اول آن سودآوری و پاسخگویی به سهامداران باشد. شرکت‌ها به شهروندانی تبدیل شده‌اند که در قبال جامعه مسئول هستند و باید به شهروند شرکتی خوب تبدیل شوند.
کیانی بختیاری چهارمین عامل از عوامل برتری و پایداری بنگاه های بزرگ را توجه به رویکرد دولت‌ها در صنعت سبز دانست. سبزسازی صنایع موجود به معنای اصلاح فرایندهای صنایع موجود (صرف نظر از اندازه، بخش یا مکان) به‌گونه‌ای که در تمام مراحل پیش، حین و پس از تولید (محصول یا خدمت) کمترین آثار زیست‌محیطی ممکن ایجاد گردد. برخی از اقدامات اساسی در سبزسازی، استفاده کاراتر از منابع، استفاده از منابع تجدیدپذیر، حداقل استفاده از سوخت‌های فسیلی و حداقل تولید گازهای گلخانه‌ای است. از سوی دیگر، توسعه صنایع سبز، توسعه کسب‌وکارها و صنایعی که هدفشان ایجاد پایداری در محیط زیست می‌باشد. صنایعی نظیر بازیافت مواد، مدیریت ضایعات، تصفیه آب، حمل‌ونقل ضایعات و غیره. دوگانه‌زدایی دیگر رویکرد دولت ها در صنعت سبز است. در صنعت سنتی، فعالیت صنعتی به معنی «خیر» در رشد اقتصادی و «شر» برای محیط زیست است. اما در صنعت سبز، زوجیت خیر اقتصادی و شر اقتصادی از بین می‌رود و زوج جدید تشکیل می‌شود: خیر اقتصاد و خیر محیط زیست. تزویج‌زدایی توجه دولت‌ها، سیاست‌گذاران و فعالان صنعتی به این موضوع است که نرخ رشد فشار بر محیط زیست همواره باید کمتر از نرخ رشد اقتصادی باشد. چهارمین رویکرد صنایع دوستدار محیط زیست است. صنایعی از مواد اولیه پایدار برای تولید استفاده می‌کنند و محصولات دوستدار محیط زیست تولید می کنند. محصولات دوستدار محیط زیست محصولاتی هستند که هم در چرخه تولید، هم مصرف و هم بازیافت، آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند. رشد اقتصادی صنایع سبز نشان‌دهنده افزایش اقبال عمومی به این صنایع است. (توجه عمومی به مسئولیت اجتماعی) شاید در آینده صنایع غیرسبز، به‌طور روزافزونی مورد اقبال کمتر عمومی قرار گیرند. و ایجاد الزامات قانونی در مورد گازهای گلخانه‌ای برا ی کشورهای در حال توسعه (توافق‌نامه پاریس و موارد مشابه) صنایع زیست سازگار را توجیه می کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به مثال هایی از اقدامات شرکت های بزرگ در حکمرانی هوشمند پرداخت. استفاده از زنجیره بلوکی درزنجیره تامین والمارت (استفاده از فناوری های نوظهور) برچسب‌های RFID یا QR واحدهای نگهداری موجودی و استفاده از پهباد برای سرشماری انبارها توسط آمازون (استفاده از فناوری های نوظهور ایر بی ان بی و اوبر (اقتصاد اشتراکی) ، تامین آب آشامیدنی برای کشورهای کم برخوردار و بازیافت قوطی و ظروف محصولات توسط پپسی کولا (دوسوتوانی سازمانی و اقتصاد چرخشی)، درج برچسب های زیست سازگاری بر محصولات در کانادا، اتحادیه اروپا و آمریکا (اقتصاد سبز) از این جمله اند.
کیانی در ادامه به تاریخچه بیست و چهار سال متوالی رتبه بندی شرکت های برتر از سال ۱۳۷۷ پرداخت. در سال آغاز این رتبه بندی شرکت های برتر ایران از نظر شاخص میزان فروش رتبه‌بندی و معرفی می‌شدند. میزان اثرگذاری یک بنگاه اقتصادی درابعاد اقتصاد ملی با میزان فروش آن رابطه مستقیم دارد. بنابراین در رتبه بندی سال ۱۳۷۷ تعداد شاخص‌های مورد ارزیابی یک شاخص و گزارش نتیجه رتبه‌بندی در یک بروشور ۴ صفحه ای گنجانده شد. اما مهم ترین اهداف رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف‌سازی فضای کسب و کار است.
وی یادآور شد: رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی و استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور صورت می پذیرد. رتبه بندی های مشابه IMI-100 در سطح جهان رتبه‌بندی Fortune 500 است که ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا را رتبه‌بندی می‌کند. در سطح منطقه، رتبه‌بندی DS100 که صد شرکت بزرگ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را رتبه‌بندی می‌کند. و در سطح کشوری در کشورهای آمریکا ، کانادا ، ترکیه ، هندوستان و غیره انجام می‌شود. رتبه بندی IMI-100 در سال ۱۴۰۰ شامل ۵۰۰ شرکت است. ۵۰۰ شرکت براساس بالاترین میزان فروش (درآمد) مشخص می‌شوند. ۵۰۰ شرکت براساس میزان فروش به پنج دسته صدتایی تقسیم می‌شوند و شرکت‌های هر دسته براساس ۳۲ شاخص دیگر با هم مقایسه و رتبه بندی می‌شوند. به این نحو شرکت‌هایی با هم مقایسه می‌شوند که از نظر اندازه تاحدودی به هم نزدیک هستند.

ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت برتر ۲۰ درصد GDP و ۱۰۰ شرکت برتر ۱۸ درصد GDP کل کشور را تشکیل می‌دهد
دیگر سخنران این همایش معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بود. وی در سخنانی تصریح کرد: در اقتصاد ملی راهی جز تقویت،حمایت، پشتیبانی و رفع موانع برای پیشتازان و پیشرانان اقتصاد ملی و توجه به مزیت‌هایمان نداریم.
مهدی صادقی نیارکی در بیست‌وچهارمین همایش شرکت‌های برتر ایران که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: آمار ۵۰۰ و ۱۰۰ شرکت برتر ایران نشان می‌دهد مجموع فروش ۱۰۰ شرکت برتر، حدود ۴۵ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد در حالی که با در نظر گرفتن ۵۰۰ شرکت برتر این آمار به ۵۲ درصد بود.
صادقی نیارکی افزود: همچنین ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت برتر ۲۰ درصد GDP و ۱۰۰ شرکت برتر ۱۸ درصد GDP کل کشور را تشکیل می‌دهد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در دنیا اقتصاد کشورها توسط شرکت‌ها ساخته می‌شود و این شرکت‌های بزرگ هستند که اقتصاد ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را می‌سازند و تصویر بیرونی اقتصاد کشور را در دنیا مشخص می‌کنند و در نهایت می‌توانند شاخص‌های زندگی افراد حاضر در آن جامعه را تغییر دهند.
صادقی نیارکی تصریح کرد: در اقتصاد ملی ما تقریبا به اندازه انگشتان دست یا حتی بیشتر، شرکت با فروش بیش از یک میلیارد دلار وجود دارد. در اقتصاد ملی راهی جز تقویت،حمایت، پشتیبانی و رفع موانع برای پیشتازان و پیشرانان اقتصاد ملی و توجه به مزیت‌هایمان نداریم.


معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه ایران جزو ۵ رتبه اول فارغ التحصیلان دانشگاهی در دنیا است، تصریح کرد: ناچاریم توجه بیشتری به صنایع ساخت محور داشته باشیم زیرا چالش امروز کشور استفاده از متخصصان و فارغ التحصیلان است بنابراین باید شکاف ۳۰ درصدی بین GDP و ارزش افزوده را به این سمت هدایت کنیم.
صادقی نیارکی با اشاره به قانون حداکثر استفاده از توان تولید اظهار کرد: مسئله رتبه بندی در این قانون به صراحت ذکر شده است. این امتیاز می‌تواند به عنوان اعتباری برای این شرکت‌ها در اقتصاد کشور شناخته شود.

شرکت‌های برتر، نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را دارند


مجید درویش مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر، در همایش اعلام نتایج بیست و چهارمین سال رتبه بندی شرکت های برتر گفت: در این رتبه بندی، شرکت ها براساس بالاترین میزان فروش (درآمد) مشخص می‌شوند. در فهرست‌های عمومی IMI-100، انواع شرکت‌ها در رشته‌های صنعتی مختلف حضور دارند. ۵۰۰ شرکت براساس میزان فروش به پنج دسته صدتایی تقسیم می‌شوند و شرکت‌های هر دسته براساس ۳۲ شاخص دیگر با هم مقایسه و رتبه بندی می‌شوند. به این نحو، شرکت‌هایی با هم مقایسه می‌شوند که از نظر اندازه تاحدودی به هم نزدیک هستند. تعداد شاخص‌های مورد ارزیابی در فهرست‌های عمومی ۳۳ شاخص است. چین بیشترین تعداد شرکت در فهرست فورچون را دارد و کشورهای امریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا در مقام های بعدی قرار دارند. اما سهم امریکا از نظر میزان درآمد در فهرست فورچون ۵۰۰ بالاترین و چین، ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

مطابق آخرین آمار موجود، صنایع بزرگ ۴۷ درصد اشتغال را ایجاد کرده‌اند. طی ۱۰ سال (۹۳-۱۳۸۳)، سهم بنگاه‌های بزرگ در ایجاد ارزش افزوده در حدود ۹۰ درصد بوده است. بنگاه های بزرگ اقتصادی در ایران شغل هایی ایجاد می کنند که در مقایسه با بنگاهای کوچک و متوسط، تاثیر بیشتری در رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی دارند.

وی در مورد روش شناسی رتبه بندی گفت: یک شرکت، در شاخص های مختلف، رتبه های متفاوتی می گیرد. و به عبارت دیگر: در این نوع رتبه بندی ها، شاخص های مختلف با هم ترکیب نمی شوند تا در مجموع، به یک شرکت، یک رتبه تعلق گیرد. باید توجه داشت هر فهرست رتبه بندی مربوط به چه شاخصی است، فهرست مزبور، صرفاً جایگاه شرکت ها را از جنبه همان شاخص مشخص می کند و نه از تمام جنبه ها. شاخص های رتبه بندی، شاخص های کمّی (مقداری) هستند و مقادیر آنها از صورت های مالی حسابرسی و تایید شده شرکت ها استخراج می شود. رتبه شرکت ها در شاخص مورد نظر، براساس مقادیر عددی به وسیله نرم افزار مشخص می شود و هیچ گونه ارزیابی و قضاوتی توسط اجراکنندگان رتبه بندی صورت نمی گیرد. از ویژگی های رتبه بندی IMI-100، شفافیت بالای آن است، به طوری که رتبه هر شرکت در هر شاخص، به راحتی قابل بررسی و صحه گذاری است.
درویش گفت: در سال ۱۳۹۹ ، اقتصاد ایران ۱ درصد رشد داشته است. رشد واقعی فروش ۵۰۰ شرکت برتر ۲۳.۶ درصد بوده است. پس می توان گفت که شرکت‌های برتر، نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را داشته‌اند. فروش اولین شرکت ، ۱۴۶.۸۶۱ میلیارد تومان، فروش صدمین شرکت ۵.۲۰۱ میلیارد تومان یعنی ۸۵ درصد رشد نسبت به فروش صدمین شرکت سال قبل و جمع فروش صد شرکت برتر ،۲,۲۸۳,۳۸۲ میلیارد تومان یعنی ۷۶ درصد رشد (اسمی) نسبت به سال قبل از آن داشته است.
مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر گفت: در رتبه‌بندی IMI-100 علاوه براینکه جایگاه هر شرکت در فهرست‌های عمومی نشان داده می‌شود، جایگاه شرکت در گروه صنعتی مربوط نیز مشخص می‌شود. در رتبه بندی سال ۹۹، شرکت ها در ۳۲ گروه صنعتی ( رشته کسب و کار) قرار گرفته اند. رده بندی شرکت های برتر در زمینه شرکت‌های پیشرو (تعیین ۱۰شرکت‌ دارای بالاترین رشد طی دوره ۴ ساله بین صد شرکت برتر)، شرکت‌های برتر از نظر رشد سریع (تعیین ۵ شرکت دارای بالاترین رشد طی دوره ۴ ساله از هر دسته‌ صدتایی بعدی)، شرکت‌های برتر صادرات گرا (تعیین ۱۰شرکت دارای بالاترین رتبه از نظر شاخص ترکیبی صادرات) و شاخص ترکیبی صادرات از ترکیب سه شاخص میزان صادرات، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش بدست می آید.
وی خاطرنشان کرد: مقایسه ۵۰۰ شرکت بزرگ و گروه‌های صنعتی رتبه‌بندی IMI-100 با ۵۰۰ شرکت بزرگ و گروه‌های صنعتی فهرست Fortune Global 500 مقایسه ۵۰۰ شرکت بزرگ و گروه‌های صنعتی رتبه‌بندی IMI-100 با ۵۰۰ شرکت بزرگ و گروه‌های صنعتی در رتبه‌بندی‌های مشابه در ترکیه، هند و آمریکا. این مقایسه‌ها اطلاعات مفیدی در زمینه مقایسه صنایع و رشته‌های مختلف کسب و کار در این ۴ کشور ارائه می‌دهد.

نقش بکارگیری فناوری های نوظهور و تغییر مدل های کسب و کار نیز در شرکت های برتر امسال مشهود بود

درحاشیه همایش معرفی شرکت‌های برتر؛پایگاه خبری-تحلیلی “فرهنگ اقتصاد” در گفتگویی ویژه از وضعیت کلی حضور شرکت‌ها،تحلیل شاخص‌های رتبه بندی، طرح موضوع شاخص جدید مسوولیت‌های اجتماعی ومحیط زیست ودرآخر ارزیابی ازنحوه برگزاری ۲۴مین سال همایش رتبه بندی۵۰۰ را ازمدیران ارشد سازمان مدیریت صنعتی و این همایش ؛ (مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی؛ دکترابوالفضل کیانی بختیاری و مدیر مرکز رتبه بندی شرکت‌های برتر دکترمجید درویش) جویا شد که دو گفتگوی ذیل حاصل این گفت وشنود است.

-جناب آقای دکترکیانی بختیاری بفرمایید چه تحلیلی از وضعیت حضور شرکت‌ها و همچنین ارزیابی جنابعالی از همایش امسال معرفی ۵۰۰ شرکت برتر چگونه است؟لطفا تشریح نمایید.
با عرض سلام و تشکر از زحمات شما که به عنوان یک رسانه تحلیلی اقتصادی و صنعتی در ترویج و جریان سازی فعالیت های مرتبط با توسعه کشور گام برمی دارید، در خصوص سوال جنابعالی باید به عرض برسانم امسال دو نکته مهم بیشتر از سال های گذشته بارز بود. یکی اینکه شعار امسال سال تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها بود. عملکرد مطلوب این شرکت ها آن هم در شرایط پیچیده کسب و کار با توجه به تحریم های ظالمانه و مشکلات ناشی از پاندمی کرونا مبین این موضوع مهم بود که مدیران مجرب و کارکنان دلسوز این شرکت های بزرگ کار جهادی کرده و به شعار سال پاسخ مطلوب داده اند که این نکته در خور تقدیر و سپاسگزاری است. امسال شرکت های برتر از نظر درآمد زایی، اشتغال زایی و صادرات و بهره وری کل عوامل تولید نقش آفرینی موثری در رونق اقتصادی کشور داشته اند.
نکته دوم اینکه گروه های تولید محور به ویژه پتروشیمی ها، فلزات اساسی، فرآورده های نفتی، شرکت های چند رشته ای گروه وسایل نقلیه و قطعات خودرو رشد مطلوب تری داشته و از گروه های غیرمولد پیشی گرفته اند و این یعنی برای ساخت و تولید داخل در بخش های اقتصادی کشور برنامه ریزی شده است.

نکته سوم اینکه بسیاری از شرکت های فهرست ۵۰۰ شرکت برتر تلاش کرده و جایگاه خود را حفظ کرده و به مانایی و پایداری وضعیت خود اهمیت داده اند.
و نکته آخر اینکه نقش بکارگیری فناوری های نوظهور و تغییر مدل های کسب و کار نیز در شرکت های برتر امسال مشهود بود و در جمع بندی نهایی وضعیت حضور شرکتها و نحوه برگزاری همایش بحمدلله همانند سال‌های گذشته مطلوب و مقبول ارزیابی می شود.

شاخصهای مسئولیت اجتماعی و محیط زیست در رتبه بندی شرکتها مدنظر قرار خواهند گرفت


آقای دکتر درویش در ابتدا اعلام نمایید؛ چه تحلیلی ازوضعیت حضور شرکت‌هادارید وارزیابی خودتان را ازنحوه برگزاری همایش ۲۴مین سال رتبه بندی شرکت های برتر را تشریح نمایید.
همایش‌ها مبتنی به فعالیت یکساله شرکت دربخشهای مختلف صنعتی و اقتصادی است. نحوه رتبه بندی شرکتها ی برتر بدین‌گونه است که طی چندین ماه اطلاعات‌ ازشرکت ها اخذ و جمع می شود نهایتا منجر به فهرست ۵۰۰ شرکت‌ برتر می شود و آن براساس شاخص های مختلف رتبه بندی می شوند. طبق معمول در همایش شرکت‌های برتر ایران شرکت کنندگان اصلی این همایش، مدیران ارشد همین ۵۰۰شرکت هستند در تحلیل این همایش بایدگفت: این همایش نیز همانند روال سنوات گذشته امسال نیز خیلی منظم و دقیق برگزار شد.
با کمال تاسف بایدگفت که امسال و سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا ما در دعوت از مهمانان با محدودیت شدیدی مواجه بودیم و هستیم و در واقع بسیاری از مهمانان را نمی توانستیم به صورت حضوری بپذیریم تعدادی از مهمانان که از جمله مدیران ارشد این شرکت ها بودند ؛ در جمع مان نداشتیم ولی در عین حال همایش به صورت زنده پخش همیشه شده است. بحمدالله درمجموع نحوه برنامه‌های برگزاری امسال همایش نیز مانند سال‌های قبل خوشبختانه به خوبی این همایش برگزار شد.

آیا امسال از شاخص‌خاصی و یا جدیدی برای رتبه بندی داشتید!؟
این همایش  روند ۲۴ ساله را طی کرده و در سال اول صرفا با یک شاخص یعنی همین شاخص میزان فروش شرکت ها شروع شد در سال‌های بعد تعداد شاخص‌ها را اضافه کردیم و الان چندین سال است که تعداد شاخص ها به ۳۳ شاخص رسید چون در این ۳۳ شاخص تقریبا تمام جنبه های عملکردی شرکتها مورد ارزیابی قرار می گیرد بنابراین در ۳۳ شاخص مامتمرکز بودیم در واقع اعتقاد داریم که خود این ۳۳ شاخص وضعیت عملکردی شرکت‌ها را نشان می‌دهد.

دربرخی اخبار آمده بود شاخص جدیدی درخصوص بعد مسئولیتهای اجتماعی واحترام به محیط‌ زیست ؛ احتمالآ مد نظرخواهید داشت؟!توضیح بفرماییداحیانا چه زمانی این شاخص لحاظ خواهدشد!؟

در این روش رتبه بندی که معروف به IMI100 است و مشابه به روش فورچون۵۰۰ هست  و ما تاکنون به آن وفادار مانده ایم وشاخصهای آن شاخصهای کمی می باشد و این شاخص های کمی هستند که از صورتهای مالی وارقام آنها اقتباس شده است ما چون تاکنون اصرار داشتیم به همان روش فورچون وفادار بمانیم و باشاخصهای کمی باشد و سراغ شاخص‌هایی که یک مقدار کیفی هستند و نیاز به ارزیابی ارزیابی کننده دارند سراغ آن ها نرویم این بوده است که برخی شاخص‌ها را خوب نمی توانیم در این روش دخالت بدهیم. در رابطه با این موضوع جدید شاخص‌ها ی جدید خودش باید استفاده کرد.

این روش فعلی اساسا طی ۲۴ سال قبل این رتبه بندی در ایران منطبق با این روش مرسوم بوده و انجام شده است ولی باید اذعان کردکه می توان رتبه بندی را تدوین وبرنامه ریزی کرد  که با شاخصه های جدیدرتبه بندی؛ مبحث مسوولیت اجتماعی واحترام محیط زیست را هم مرتبط  باشد و جالب است که یادآور بشوم سازمان مدیریت صنعتی در برنامه آتی این مقوله را پیگر خواهد بود ودر واقع این موضوع رتبه بندی جدید دیگری است که سازمان به آن  اهتمام ویژه و  احتمالا درآینده نه چندان دوری دریک رتبه بندی مجزای دیگر  شاخص مسوؤلیت های اجتماعی و احترام به محیط‌ زیست را جزو برنامه های اجرایی خواهد داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=8107

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی