تاریخ : دوشنبه, 10 اردیبهشت , 1403 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024

اخبار داغ

رشد نقدینگی تحت کنترل بانک مرکزی رشد شدید سهم بدهی بانکها در ترازنامه بانک مرکزی از ابتدای دولت بانک تجارت در فروردین 1403 جمعا 1698 فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد پروانه فعالیت رسمی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی صادر شد امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید چالش نرخ بهره بانکی ۴۰ درصدی و نبود نقدینگی بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد حذف کارت بانکی این شش بانک بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند بسترسازی برای پرداخت کلیه تسهیلات خرد بانک توسعه تعاون از طریق تی تی پلاس برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان مزایده عمومی املاک بانک سامان افزایش ۷۱ درصدی درآمد مالیاتی دولت در سال گذشته تداوم تأمین ارز واردات کالاهای اساسی اطلاعیه جدید بانک مرکزی درباره تخصیص ارز افزایش نرخ سود بین بانکی تکریم مدیر پیشین و معرفی سرپرست جدید مدیریت سرمایه انسانی بانک توسعه تعاون ورود ایران چک‌های ۵۰۰هزار تومانی به بازار

4

پیش بینی تورم نزولی تا پایان سال

  • کد خبر : 39230
  • 20 فروردین 1403 - 17:58
پیش بینی تورم نزولی تا پایان سال
نرخ تورم سالانه در پایان اسفند ۱۴۰۲ به ۴۰.۷ درصد رسید و انتظار می‌رود که امسال سطح عمومی قیمت‌ها در کانال ۳۰ درصد نوسان داشته باشد و اگر بانک مرکزی سیاست ضدتورمی خود را ادامه دهد رسیدن به نرخ تورم سالانه زیر ۳۰ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه به حوالی ۲۰ درصد دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش سرویس اقتصادی افق سرمایه؛ تازه‌ترین برآورد مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۵.۵ واحد درصد در ابتدای فروردین سال ۱۴۰۲ با کاهش محسوس ۲۳.۲ واحد درصدی به ۳۲.۳ واحد درصد در پایان اسفندماه رسیده که پیش‌بینی می‌شود شاخص تغییر سبد مصرفی خانوارهای ایرانی در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل در محدوده ۲۰ درصد نوسان داشته باشد.

منظومه پولی ۱۴۰۳

همشهری در خبری نوشت:رئیس کل بانک مرکزی در نخستین روز فروردین سال ۱۴۰۳ از تداوم کاهش تورم و نقدینگی تا رسیدن به نقطه مطلوب خبر داد و اظهار کرد: تحقق این اهداف قطعا با مشارکت مردم و در کنار تقویت دیپلماسی اقتصادی و سیاسی به ویژه در منطقه، دستاوردهای مهمی را در عرصه اقتصادی برای مردم رقم می‌زند.

محمدرضا فرزین با تبیین منظومه پولی بانک مرکزی در سال جدید اذعان کرد که هدف تعیین شده سال ۱۴۰۲ مبنی بر بر قرار گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان سال گذشته در کانال ۳۰ درصد محقق شد که این روند تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه دارد و سال ۱۴۰۳ را در شرایطی آغاز می‌کنیم که همچنان با وضعیت مطلوب اقتصادی مورد انتظار فاصله داریم و بر این اساس سیاست‌های گذشته را با رفع کاستی ها و اخذ بازخوردها پیگیری خواهیم کرد.

این اظهارنظر مرد شماره یک بانک مرکزی نشان می‌دهد که سیاست‌گذار پولی همچنان بر کنترل تورم تاکید دارد چه اینکه او هدف مشخصی را برای امسال ترسیم کرده است که شامل رساندن رشد نقدینگی به ۲۳ درصد با دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ درصد است با این امید که امسال نرخ تورم در پایان سال به محدوده ۳۰ درصدی برسد.

پیش بینی تورم نزولی تا پایان سال | تورم چقدر می‌شود؟

رشد تولید و مهار تورم

کاهش نرخ تورم در سالی که گذشت البته به مدد رشد ماهانه شاخص تورم در محدوده بالای ۲ درصد در ۱۱ ماه از سال بود که اگر این اتفاق در سال جدید تکرار شود، رسیدن به نرخ تورم نقطه به نقطه حدود ۲۰ درصدی محتمل خواهد بود و این یکی از اهداف بانک مرکزی می‌تواند باشد. اما سوال این است که رسیدن به چنین هدفی با توجه به شعار سال ۱۴۰۳ چگونه ممکن خواهد بود؟ جعفر مهدی‌زاده، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی با اعلام سیاست کنترل تورم نقطه به نقطه در کانال ۲۰ درصد برای پایان سال ۱۴۰۳ است می‌گوید: بانک مرکزی برنامه های متنوعی برای حمایت از تولید در دستور کار دارد که بسته تامین مالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی از طریق ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای صورت می‌گیرد که و بر حسب شرایط می‌تواند این سقف افزایش یابد.

استمرار سیاست تثبیت اقتصادی با کنترل نرخ ارز در محدوده مشخص، مدیریت تقاضا و کنترل رشد نقدینگی از جمله سیاست‌های بانک مرکزی است که به گفته اگر عوامل غیر اقتصادی و شوک های پیش بینی نشده سیاسی اتفاق نیفتد، دستیابی به کانال ۲۰ درصدی هدفگذاری شده امکان پذیر است و اقدامات دستگاه‌های دیگر همچون دستگاه‌های دیپلماسی و بهبود روابط در کشورهای منطقه و افزایش سطح تجارت خارجی هم اثر خود را در کاهش انتظارات تورمی نشان خواهد داد.

روایت مرکز آمار از کاهش تورم

مرکز آمار ایران می‌گوید: در اسفند ماه ١۴٠٢ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای ایرانی به ۴۰.۷ درصددرصد رسیده که نسبت سال گذشته ١.٨ واحد درصد کاهش یافته است. با این حساب مردم ایران به طور میانگین در سال گذشته با نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۲.۲ درصدی مواجه شده‌اند. این نهاد آماری نرخ تورم نقطه به نقطه سال ۱۴۰۲ را در مناطق شهری ۳۲.۸ و در مناطق روستایی ۲۹.۱ درصد برآورد کرده و می‌گوید: نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی و آشامیدنی به همراه دخانیات در کل کشور ۲۵.۲ درصد بوده در حالی که نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ۳۶.۱ درصد رسیده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=39230

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی