تاریخ : دوشنبه, 17 اردیبهشت , 1403 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024

اخبار داغ

تحقق 98درصدی تکالیف مقرر در قانون بودجه در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانک پارسیان در جهت محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت اجتماعی آگهی دعوت از داوطلبان عضویت در هیئت مدیره شرکت اعتباری ملل ارائه طرح “پیش ‌درآمد” با هدف توانمندی‌سازی مالی جزئیات جدید از حذف چک کاغذی اعلام جزییات نحوه دریافت و میزان ارز دانشجویی چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید ابراهیمی «روز معلم» را به اساتید، مدرسان و فعالان علمی و آموزشی خانواده بزرگ بانک سپه تبریک گفت پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری همگام با برنامه های تحولی سطح فعالیت ارزی بانک توسعه تعاون ارتقا می یابد رشد قابل توجه 237درصدی درآمد تسهیلات اعطایی “وپاسار” در فروردین ماه‌1403 رشد نقدینگی تحت کنترل بانک مرکزی رشد شدید سهم بدهی بانکها در ترازنامه بانک مرکزی از ابتدای دولت بانک تجارت در فروردین 1403 جمعا 1698 فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد پروانه فعالیت رسمی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی صادر شد امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید چالش نرخ بهره بانکی ۴۰ درصدی و نبود نقدینگی بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد حذف کارت بانکی این شش بانک بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند

6

افزایش قیمت بلیت ایرلاین‌ها

  • کد خبر : 25833
  • 15 فروردین 1402 - 16:55
افزایش قیمت بلیت ایرلاین‌ها
در حالی این روزها ایرلاین ها در انتظار وعده وزیر راه و شهرسازی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند که قرار است وزارت راه با گران فروشان بلیت هواپیما برخورد و آنها را توبیخ کند.

به گزارش سرویس بازار افق سرمایه؛ با اتمام سفرهای نوروزی این احتمال می رود که ماجرای ساختگی کمبود بلیت هواپیما توسط برخی ایرلاین ها نیز به اتمام برسد اما به واقع واکنش وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری در ماجرای کمبود بلیت و گران فروشی چه خواهد بود؟

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دوم فروردین ماه جاری در نشست مشترک با مسئولان حمل و نقل هوایی به صراحت اعلام کرد که با گران فروشان بلیت هواپیما تعارف ندارد.

او با بیان اینکه تجهیزات کمک ناوبری در فرودگاه‌ها در سال جدید حتما افزایش می‌یابد و متعاقب آن تاخیر پروازها کاهش خواهد یافت گفت: در موضوع سوءاستفاده از نرخ بلیت و گران فروشی، تعارف نداریم و بعد از تعطیلات به سراغ خاطیان خواهیم رفت.

حال با توجه به اینکه تا ۲۰ فروردین ماه جاری کمتر از یک هفته فرصت باقی مانده است و قیمت بلیت هواپیما بدون تغییر و بر اساس نرخ مصوب فروخته خواهد شد ایرلاین ها لجظه شماری می کنند تا در قالب بسته پیشنهادی جدید، دولت، وزارت راه و شهرسازی و در نهایت ستاد تنظیم بازار را مجاب کنند تا قیمت ها را بر اساس تورم جدید و نوسانات نرخ ارز افزایش دهند.

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در پاسخ به این پرسش که انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است که افزایش قیمت بلیت هواپیما چند ماه پیش باید اعمال می شد و این افزایش نیافتن قیمت بلیت آنها را بیش از پیش متضرر خواهد کرد؟ گفته بود که با مدیران ایرلاین ها جلسه مهمی برگزار خواهیم کرد تا کمک هایی که وزارت راه و شهرسازی به آنها خواهد کرد ارائه شود.

این اظهارات باعث شد تا ایرلاین ها در جلسه ای که به درخواست وزارت راه و شهرسازی و شخص «بذرپاش» در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد به درخواست وزیر تن داده و موافقت کنند تا قیمت بلیت هواپیما در سفرهای نوروزی افزایش نیابد. اگر چه این موافقت از سوی شرکتهای هواپیمایی می توانست انجام نشود اما با این نیت صورت گرفت که بعد از ۲۰ فروردین ماه وزیر راه و شهرسازی از افزایش قیمت بلیت هواپیما حمایت و ستاد تنظیم بازار را مجاب به افزایش ۳۰ درصدی بلیت هواپیما کند.

شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند که این عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما اگر چه در آن روزهای پر تردد به ضرر ایرلاین ها بود اما آنچه که از محتوای این جلسه به بیرون درز کرد این بود که بعد از ۲۰ فروردین ماه جاری ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت بلیت هواپیما را مصوب و ابلاغ می کند.

بعد از این جلسه بود که گزارش های مردمی نشان می داد آژانس های هواپیمایی از قیمت های مصوب تبعیت نمی کنند و بلیت را با قیمت های آزاد و شناور به فروش می رسانند. این در حالی بود که سازمان هواپیمایی همچنان تاکید می کرد که قیمت بلیت هواپیما باید در چارچوب دامنه نرخ مصوب فروخته شود.

این وضعیت باعث شد تا مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با مسئولان حمل و نقل هوایی به صراحت اعلام کرد که با گران فروشان بلیت هواپیما تعارف ندارد و بعد از تعطیلات به سراغ گران فروشان و خاطیان خواهد رفت.

تصمیم و محول کردن تعیین قیمت بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار( پیشتر توسط شورای عالی هواپیمایی تعیین می شد) به گفته شرکتهای هواپیمایی غیر قانونی است چرا که طبق قانون برنامه پنجم نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد شده و باید تابع عرضه و تقاضا باشد.
بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و تسری آن در ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند. طبق قانون مجلس آزادسازی نرخ بلیت تکلیف دولت است و نمی‌تواند از آن عبور کند.

ایرلاین ها معتقد هستند که امسال هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت و پیشنهاد رشد ۴۰ درصدی نرخ بلیت را با ادله به شورای عالی هواپیمایی ارائه داده اند، اما در بهار امسال در شورای عالی هواپیمایی نرخ ۳۰ درصد تصویب شد که ظاهراً در ستاد تنظیم بازار هم به تصویب رسیده است.

آنطور که گزارش ها نشان می هد در حال حاضر از ۳۳۰ فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، ۱۷۵ فروند هواپیما فعال است،‌ چرا که شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی برای کمبود موتور دارند و بیش از ۹۰ درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیانده است.

حال با توجه به اینکه مدیران دولتی و خصوصی ایرلاین ها معتقد هستند درآمد شرکت‌های هواپیمایی که همان نرخ بلیت باشد، ریالی است در حالیکه باید هزینه‌هایی نظیر خدمات فرودگاهی دلاری پرداخت شود. همین موضوع موجب چالش میان وزارت راه و شهرسازی و ایرلاین ها شده و وزیر راه و شهرسازی وعده داده است در خصوص خدمات فرودگاهی با شرکتهای هواپیمایی همراهی خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفته بود برای برخی خدمات با ایرلاین ها همکاری و نهایت تلاش را خواهد کرد تا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی دولتی و خصوصی کمترین آسیب را از بابت عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما ببینند.

اگر چه بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و نوسانات نرخ ارز آنها را متضرر می کند اما سوال این است که چرا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از آذر ماه ۹۴ تاکنون از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار است و به نظر می رسد دولت و ستاد تنظیم بازار بیشتر از این نمی توانند در مقابل عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما مقاومت کنند و ناگزیر باید حمایت های خود را از ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی برای ادامه حیات بیشتر کنند.

حال با نزدیک شدن به موعد همکاری ایرلاین ها با وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری (۲۰ فروردین ماه) شرکتهای هواپیمایی انتظار دارند و لحظه شماری می کنند تا ستاد تنظیم بازار حداقل با افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت و آنرا ابلاغ کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=25833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی