تاریخ : جمعه, 21 اردیبهشت , 1403 3 ذو القعدة 1445 Friday, 10 May , 2024

اخبار داغ

رشد ۸۱ درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی حضور فعال و پرقدرت بانک تجارت در نمایشگاه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش حضور فعال بانک صادرات ایران در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی کسب رتبه برتر بانک سپه در تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت طی فروردین ماه 1403 رشد ۸۱ درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد سرکوب نرخ بهره بین بانکی با افزایش تزریق پول بانک مرکزی هشتمین مرحله قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان برگزار شد حضور فعال بانک سامان در نمایشگاه صنعت پخش ایران تحقق 98درصدی تکالیف مقرر در قانون بودجه در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانک پارسیان در جهت محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت اجتماعی آگهی دعوت از داوطلبان عضویت در هیئت مدیره شرکت اعتباری ملل ارائه طرح “پیش ‌درآمد” با هدف توانمندی‌سازی مالی جزئیات جدید از حذف چک کاغذی اعلام جزییات نحوه دریافت و میزان ارز دانشجویی چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید ابراهیمی «روز معلم» را به اساتید، مدرسان و فعالان علمی و آموزشی خانواده بزرگ بانک سپه تبریک گفت پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری همگام با برنامه های تحولی سطح فعالیت ارزی بانک توسعه تعاون ارتقا می یابد رشد قابل توجه 237درصدی درآمد تسهیلات اعطایی “وپاسار” در فروردین ماه‌1403 رشد نقدینگی تحت کنترل بانک مرکزی رشد شدید سهم بدهی بانکها در ترازنامه بانک مرکزی از ابتدای دولت

3

فناوری جدید برای جذب کمتر قند در بدن

  • کد خبر : 38170
  • 17 اسفند 1402 - 19:56
فناوری جدید برای جذب کمتر قند در بدن
شرکت فناوری غذایی بریتانیایی زیا آنزیمی ساخته است که قند را به فیبر تبدیل می‌کند و این آنزیم بعد از غذا خوردن، قند را در دستگاه گوارش به فیبر تبدیل می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری افق سرمایه؛ همه‌ی ما می‌دانیم که مصرف قند زیاد برایمان مضر است. قند بالا می‌تواند به افزایش وزن، چاقی، دیابت نوع دو و بیماری قلبی منجر شود، اما قطع‌کردن مصرف قند خیلی سخت است و ما ایرانی‌ها ازجمله مصرف‌کنندگان سرسخت این ماده هستیم. به‌گزارش ایرنا، سرانه‌ی مصرف روزانه‌ی قند و شکر ایرانیان فراتر از استانداردهای جهانی و آمار دیابت در کشورمان در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بالا است.

سه‌چهارم از مواد غذایی سوپرمارکتی، شکر دارد و حتی مواد غذایی سالمی مانند ماست نیز حاوی قند است؛ بدین معنی که قند مصرف‌شده توسط یک فرد بالغ به طور میانگین دو تا سه برابر بیشتر از نیاز بدن است. اما راه‌حل این مشکل چیست؟

اکنون، یک استارت‌آپ فناوری غذایی بریتانیایی به نام «Zya» با درک سختی تغییر عادت‌های غذایی، راه‌حلی یافته است که غذاهای شیرین را بدون دستکاری در طعم، سالم‌تر می‌کند. این شرکت مستقر در لندن می‌گوید آنزیمی ساخته است که قند را به فیبر تبدیل می‌کند. این آنزیم بعد از غذا خوردن، قند را در دستگاه گوارش به فیبر تبدیل می‌کند.

جاشوا سائر، مدیر عامل و هم‌بنیانگذار زیا به ‌نقل از وایرد می‌گوید: «می‌خواهیم از قدرت آنزیم‌ها برای تغییر نحوه‌ی استفاده‌ی بدنمان از غذا استفاده کنیم.»

آنزیم شرکت زیا قند را بدون تغییر طعم و بعد از مصرف، در دستگاه گوارش به فیبر تبدیل می‌کند

آنزیم‌ها کاتالیزورهای بیولوژیکی هستند که واکنش‌های شیمیایی بدن را تسریع می‌کنند. بدن آنزیم‌های خاصی برای هضم غذا می‌سازد، اما برخی افراد آنزیم‌های کافی ندارند و برای تسریع این فرآیند از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند. اما زیا مکمل‌های غذایی نمی‌فروشد. در عوض، امیدوار است که تولیدکنندگان مواد غذایی این آنزیم را به طور مستقیم به محصولات غذایی شیرینی مانند غلات، تنقلات و نوشیدنی‌ها اضافه کنند.

مولکول‌های قند کربوهیدرات‌هایی هستند که بدن آن‌ها را به قند خون یا گلوکز تجزیه می‌کند. گلوکز منبع اصلی انرژی سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن است. قند طبیعی میوه‌ها دارای فیبر و سایر مواد مغذی است. اما قند افزودنی در نوشیدنی‌ها و دسرها با این موارد همراه نیست و بدن اغلب به آن نیازی ندارد. مصرف بیش‌ از‌ حد قند افزودنی، سطح گلوکز خون، فشار خون و التهاب مزمن را افزایش می‌دهد.

درمقابل، آنچه بدنمان به آن نیاز دارد، فیبر است. فیبر در سبزیجات، غلات کامل و حبوبات یافت می‌شود و به بهبود عملکرد روده و کاهش سطح کلسترول و گلوکز خون کمک می‌کند. آنزیم در دست ساخت شرکت زیا از خانواده‌ی آنزیم‌هایی به نام «اینولوسوکراز» است و به طور طبیعی توسط سویه‌ای از باکتری‌های موجود در میکروبیوم انسان ساخته می‌شود.

آنزیم زیا پیش از تجزیه و جذب قند در روده، مولکول‌های قند را به فیبر اینولین (نوعی فیبر که رشد باکتری‌های مفید روده را تقویت می‌کند) تبدیل می‌کند. در روده‌ی انسان، آنزیم در مقادیری که مفید باشد، بیان نمی‌شود. زیا علاوه بر افزایش این تولید، پایداری و بهبود عملکرد آنزیم در دستگاه گوارش را نیز اصلاح کرده است.

پودر کانورو، پودر حاوی آنزیم تبدیل قند به فیبر در روده
محصول شرکت زیا پودر کانورو نام دارد که به مواد غذایی اضافه می‌شود و حاوی آنزیمی است که قند را در روده به فیبر تبدیل می‌کند.

محققان در تجربه‌ی آزمایشگاهی، آنزیم را به قند مدل‌های روده‌ی انسان اضافه و محصولات غذایی واقعی را با آنزیم موجود در این سیستم‌ها آزمایش کردند. آن‌ها نتیجه گرفتند که این آنزیم می تواند تا ۳۰ درصد از قند را به فیبر تبدیل کند. همچنین، محققان این آنزیم را با غذا مخلوط و روی خوک‌هایی با دستگاه گوارش مشابه انسان آزمایش کردند.

نتیجه‌ی آزمایش سطوح چشمگیری از تبدیل قند به فیبر را در روده‌ی خوک‌ها نشان داد. اما محققان همچنان در حال انجام آزمایش‌های بیشتر هستند، شرکت قصد دارد تأثیر این آنزیم را در انسان نیز آزمایش کند. به گفته‌ی کارشناسان آزمایش خوک‌ها برای شروع کار مناسب است، اما نتایج همیشه برای انسان تعمیم‌پذیر نیست.

سائر امیدوار است که محصول شرکت زیا با نام «کانوِرو» را در سال ۲۰۲۶ در ایالات متحده عرضه کند. او می‌گوید تولیدکنندگان مواد غذایی به استفاده از این ماده‌ی افزودنی علاقه نشان داده‌اند، اما این محصول در ابتدا باید تأییدیه‌ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را دریافت کند.

البته زیا تنها شرکتی نیست که این نوع فناوری را دنبال می‌کند. شرکت آمریکایی کرافت هاینتس نیز با همکاری مؤسسه‌ی ویس در دانشگاه هاروارد، در حال ساخت آنزیم‌های مشابه است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=38170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی