تاریخ : شنبه, 8 اردیبهشت , 1403 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024

اخبار داغ

اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید چالش نرخ بهره بانکی ۴۰ درصدی و نبود نقدینگی بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد حذف کارت بانکی این شش بانک بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند بسترسازی برای پرداخت کلیه تسهیلات خرد بانک توسعه تعاون از طریق تی تی پلاس برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان مزایده عمومی املاک بانک سامان افزایش ۷۱ درصدی درآمد مالیاتی دولت در سال گذشته تداوم تأمین ارز واردات کالاهای اساسی اطلاعیه جدید بانک مرکزی درباره تخصیص ارز افزایش نرخ سود بین بانکی تکریم مدیر پیشین و معرفی سرپرست جدید مدیریت سرمایه انسانی بانک توسعه تعاون ورود ایران چک‌های ۵۰۰هزار تومانی به بازار اعلام جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی جزئیات حذف کارت‌های بانکی مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد رشد ۶۰ درصدی بودجه بانک‌ها در ۱۴۰۳

1

پیش بینی وضعیت بورس در ماه‌های آینده

  • کد خبر : 38766
  • 08 فروردین 1403 - 12:37
پیش بینی وضعیت بورس در ماه‌های آینده
بازار سرمایه در سال جاری نوسات مختلفی داشت و فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد.

به گزارش سرویس بورس و اراق بهادار افق سرمایه؛ سرمایه‌گذاری در بورس به معنای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و این عمل افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا درآمد و سود از افزایش ارزش سهام یا تقاضا و عرضه در بازار بورس را بدست آورند. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً با ریسک‌هایی همراه است و نیاز به تحلیل دقیق و مطالعه بازار دارد.

بازار سرمایه در سال جاری نوسات مختلفی داشت و فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد.

با وجود اینکه در سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش شاخص کلی بورس بودیم، اما آمارها نشان می دهد طی ماه هایی همچون مرداد، دی و بهمن ماه ۱۴۰۲ نه تنها شاخص کلی رشد داشته، بلکه سهام تعدادی از شرکت های فلزات اساسی، شیمیایی و پتروشیمی که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند افزایش داشته است، حال نظر تعدادی از کارشناسان را درباره پیش بینی آنها درخصوص وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ جویا شدیم.

سوابق آماری نشان دهنده بهتر شدن وضعیت بورس است

فردین آقابزرگی – کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پیشی گرفتن شاخص کلی بورس در پنج سال منتهی به سال ۹۹، بیان کرد: در سال ۹۹ و تقریبا تا اواسط مرداد ماه ۹۹ شاهد بالاترین میزان سوددهی در بازار سرمایه و شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری بودیم.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد از مرداد ماه ۹۹ به مدت سه سال شاهد کاهش میزان سوددهی بودیم، یادآور شد: میزان سود بورس در این مدت فقط ۱۰ درصد بوده است.

آقابزرگی ادامه داد: با وجود اینکه آمارهای موجود فقط می توانند پایه ای برای پیش بینی های آینده باشند اما به نظر می رسد این سوابق آماری می تواند نشان دهنده بهتر شدن وضعیت بورس در سال جدید باشد.

به گفته این کارشناس بورس، عوامل خارجی نیز می تواند در افزایش و بهبود شاخص کلی بورس کشور تاثیر بگذارد، اما عوامل خارجی که شامل اقتصاد چین و هند هستند در حال حاضر محاسبه شده و تغییر خاصی ندارد تا قیمت نفت را بالا ببرد، البته وقوع جنگ ها در جهان و شرایطی مانند آن نیز روی تغییرات بازار سرمایه تاثیر می گذارد.

با ادامه سیاست های انقباضی دولت و بانک مرکزی، شرایط بورس بهتر نمی‌شود
همچنین حمید میرمعینی – کارشناس بورس بازار سرمایه را موتور اقتصاد هر کشور عنوان کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته تغییرات بازار سرمایه در اقتصاد تاثیرگذار است و نتیجه تنگاتنگی با اقتصاد دارد اما در ایران این گونه نیست.

وی با بیان اینکه متاسفانه جایگاه بازار سرمایه در نزد مسئولان باارزش تلقی نمی شود، ادامه داد: در کشور ما بازار بورس تحت تاثیر اقتصاد و سیاست بوده و از جنبه تاثیرپذیری اش در اقتصاد کشور استفاده نشده است.

میرمعینی اضافه کرد: در صورتی حال بورس خوب می شود که اوضاع و احوال اقتصادی خوب باشد، البته به همان نسبت که عوامل کاذب زا مانند افزایش دلار نیمایی، ارز و تورم در وضعیت خوب یا بد اقتصاد تاثیر می گذارد این عوامل بر بازار سرمایه نیز تاثیرگذار است.

به گفته این کارشناس بورس، شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری بازار سرمایه نمی تواند به تنهایی افزایش بهره وری داشته باشد.

وی افزود: اگر سیاست ها تغییر کرده، جریان بازار سرمایه را جذاب کند که نقدینگی به سمت بازار سرمایه برود، می توان امیدوار بود که وضعیت بورس در سال آینده بهتر شود اما احتمالش خیلی کم است و در واقع اگر سیاست های انقباضی دولت و بانک مرکزی ادامه یابد شرابط بورس بهبود نمی یابد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=38766

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی