تاریخ : یکشنبه, 16 اردیبهشت , 1403 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024

اخبار داغ

آگهی دعوت از داوطلبان عضویت در هیئت مدیره شرکت اعتباری ملل ارائه طرح “پیش ‌درآمد” با هدف توانمندی‌سازی مالی جزئیات جدید از حذف چک کاغذی اعلام جزییات نحوه دریافت و میزان ارز دانشجویی چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید ابراهیمی «روز معلم» را به اساتید، مدرسان و فعالان علمی و آموزشی خانواده بزرگ بانک سپه تبریک گفت پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری همگام با برنامه های تحولی سطح فعالیت ارزی بانک توسعه تعاون ارتقا می یابد رشد قابل توجه 237درصدی درآمد تسهیلات اعطایی “وپاسار” در فروردین ماه‌1403 رشد نقدینگی تحت کنترل بانک مرکزی رشد شدید سهم بدهی بانکها در ترازنامه بانک مرکزی از ابتدای دولت بانک تجارت در فروردین 1403 جمعا 1698 فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد پروانه فعالیت رسمی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی صادر شد امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید چالش نرخ بهره بانکی ۴۰ درصدی و نبود نقدینگی بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد حذف کارت بانکی این شش بانک بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند بسترسازی برای پرداخت کلیه تسهیلات خرد بانک توسعه تعاون از طریق تی تی پلاس

2

کاهش 0.9 درصدی نرخ اشتغال ناقص در زمستان 1402

  • کد خبر : 39043
  • 16 فروردین 1403 - 15:19
کاهش 0.9 درصدی نرخ اشتغال ناقص در زمستان 1402
مطابق آمارها تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون و ۸۲ هزار و ۴۸ نفر است که این تعداد در زمستان ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۵۰۲ نفر بوده است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق سرمایه؛ مطابق آمار ارائه شده در چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار زمستان 1402, سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که 8.6 درصد جمعیت شاغل 15 ساله و بیشتر، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در زمستان 1402 نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.9 درصد کاهش پیدا کرده است.

مطابق آمارها تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در زمستان 1402 حدود 2 میلیون و 82 هزار و 48 نفر است که این تعداد در زمستان 1401 حدود 2 میلیون و 229 هزار و 502 نفر بوده است؛ یعنی تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در زمستان 1402 نسبت به 1401 حدود 147 هزار و 454 نفر کمتر بوده است.

طبق تعریف آماری، افراد دارای «اشتغال ناقص» شامل تمام شاغلانی است که به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و به هر دلیل دیگری، کمتر از 44 ساعت در هفته کار می‌کنند و خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته هستند؛ به عبارتی این افراد به دلایل مختلف مجبور هستند کمتر از نُرم استاندارد در هفته کار کنند. نوع فعالیت این افراد تحت عنوان اشتغال ناقص شناخته می‌شود.

با توجه به اینکه در ماده 51 قانون کار، صراحتاً عنوان شده مجموع ساعات کار مشمول این قانون در هر هفته نباید از 44 ساعت تجاوز کند، بنابراین غالب کارفرمایان شاغلان ناقص، به این تفسیر که حداقل ساعت کار در هفته باید 44 ساعت باشد، از ارائه خدمات و مزایای قانون کار و تأمین اجتماعی به نیروی کار خود سر باز می‌زنند.

«محمود کریمی بیرانوند» معاون اشتغال وزیر کار در فضای مجازی در صفحه شخصی ویراست نوشت: نرخ بیکاری کل سال 1402 به 8.1 درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری سالانه در دهه‌های اخیر است.

وی با اشاره به خالص اشتغال ایجادی 775 هزار نفری در سال 1402 بیان کرد: افزایش 0.4 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی (41.3 درصد)، کاهش 1.2 درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، کاهش 0.8 درصدی نرخ اشتغال ناقص، کاهش 1.8 درصدی نرخ بیکاری جوانان و کاهش نرخ بیکاری در 25 استان، بیانگر رونق در بازار کار است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=39043

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی