تاریخ : یکشنبه, 23 اردیبهشت , 1403 5 ذو القعدة 1445 Sunday, 12 May , 2024

اخبار داغ

رشد ۸۱ درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی حضور فعال و پرقدرت بانک تجارت در نمایشگاه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش حضور فعال بانک صادرات ایران در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی کسب رتبه برتر بانک سپه در تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت طی فروردین ماه 1403 رشد ۸۱ درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد سرکوب نرخ بهره بین بانکی با افزایش تزریق پول بانک مرکزی هشتمین مرحله قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان برگزار شد حضور فعال بانک سامان در نمایشگاه صنعت پخش ایران تحقق 98درصدی تکالیف مقرر در قانون بودجه در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانک پارسیان در جهت محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت اجتماعی آگهی دعوت از داوطلبان عضویت در هیئت مدیره شرکت اعتباری ملل ارائه طرح “پیش ‌درآمد” با هدف توانمندی‌سازی مالی جزئیات جدید از حذف چک کاغذی اعلام جزییات نحوه دریافت و میزان ارز دانشجویی چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید ابراهیمی «روز معلم» را به اساتید، مدرسان و فعالان علمی و آموزشی خانواده بزرگ بانک سپه تبریک گفت پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری همگام با برنامه های تحولی سطح فعالیت ارزی بانک توسعه تعاون ارتقا می یابد رشد قابل توجه 237درصدی درآمد تسهیلات اعطایی “وپاسار” در فروردین ماه‌1403 رشد نقدینگی تحت کنترل بانک مرکزی رشد شدید سهم بدهی بانکها در ترازنامه بانک مرکزی از ابتدای دولت

7

تاخیر در انحصارشکنی

  • کد خبر : 5311
  • 23 آبان 1400 - 16:52
تاخیر در انحصارشکنی
در ابتدا باید عنوان کرد که ذکر این موضوع که سازمان بورس شرایط اعطای مجوز برای تاسیس شرکت‌‌های سبدگردانی را تسهیل می‌کند، قضاوت درستی نخواهد بود.

به گزارش سرویس اقتصاد افق سرمایه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سالیان متمادی پرونده‌های بسیار زیادی برای دریافت مجوز سبدگردانی در صف انتظار بوده‌اند و حال سازمان بورس طی یکی دو سال اخیر به بررسی و اخذ مجوزهای لازم به این شرکت‌ها، سرعت بیشتری بخشیده است. به عبارت دقیق‌تر سرعت بیشتری به بررسی پرونده‌ها داده و این به معنای تسهیل شرایط نیست‌‌.

البته باید یک کار علمی با توجه به عمق بازار سرمایه، میزان سرمایه و نقدینگی موجود در این بازار و همچنین نسبت این امر که چه میزان از اقتصاد ایران بازارمحور است و چه میزان بانک‌محور صورت گیرد. باید به یک تعداد بهینه‌ در اعداد مزبور دست یابیم تا بتوانیم به تخمین مناسبی در مورد میزان نیاز به شرکت‌‌های سبدگردان دست پیدا کنیم.

در این صورت می‌توانیم برداشت مناسبی داشته باشیم که هر کدام از شرکت‌‌های سبدگردان فعال در بازار سرمایه حداقل و حداکثر چه میزان سهم در این زمینه خواهند داشت‌‌ و چه سهمی از بازار رقابتی را بر عهده خواهند گرفت.

جدا از موارد یادشده که نیازمند بررسی‌های علمی و تخصصی است، باید نیاز کنونی بازار سرمایه به این میزان و تعداد شرکت‌‌های سبدگردان نیز سنجیده شود؛ اینکه آیا با این حجم از بازار سرمایه نیازی به این تعداد شرکت است یا خیر؟ و اینکه این تعداد شرکت چه کمکی به تعمیق و توسعه بازار سرمایه خواهند داشت؟ در پاسخ به این موارد باید عنوان کرد که هر چقدر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ما افزایش یابد و تخصصی‌تر شود، افرادی که متخصص تحلیل بازار و آنالیز متغیرهای اقتصادی هستند، چه به صورت مستقل و چه به صورت عضوی از شرکت‌‌های سبدگردانی و تامین سرمایه وارد بازار سرمایه شوند، کمک به رشد و توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه خواهند داشت.

در واقع افرادی که دانش و تخصص کافی برای تحلیل بازار ندارند، به واسطه این افراد می‌توانند به تحلیل‌های مناسب دست یابند‌‌. از سوی دیگر هر فردی که خواستار دریافت مجوز تاسیس شرکت سبدگردانی از سازمان بورس است هم با یک بیزنس پلن مشخص گام در این فعالیت گذاشته و هم از دانش، تخصص و تجربه کافی در این زمینه برخوردار است. به عبارت دقیق‌تر هر فرد به نوعی از یک شبکه و گستره روابط و کارشناسان خبره بهره‌مند است که با اخذ مجوزهای لازم و تاسیس شرکت مزبور، این افراد را به بازار سرمایه پیوند می‌‌زند.

از طرف دیگر به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افرادی که از دانش و تحلیل کمتری برخوردار هستند نیز کمک شایانی خواهند داشت. اما درباره تاثیر ورود این شرکت‌‌های جدید به بازار سرمایه نیز باید عنوان کرد که باید اجازه دهیم این شرکت‌ها در یک فضای رقابتی مناسب فعالیت داشته باشند و به نوعی سبب شوند تا یک بازار حرفه‌ای‌تر و رقابتی‌تر ترسیم شود. اینکه آیا این شرکت‌ها قادر خواهند بودند تا طی بازه زمانی بلندمدت در بازار سرمایه دوام داشته باشند یا از بازار حذف خواهند شد نیز تنها به بیزنس پلن، فعالیت و هدف شرکت‌ها بستگی دارد و نمی‌توان یک نسخه یکسان برای تمامی آنها پیچید.

در کل آنچه به نفع بازار سرمایه است، رفع انحصار به دنبال صدور مجوزهای جدید است که یک گام مهم و اساسی در راستای توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=5311

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی