تاریخ : جمعه, 7 اردیبهشت , 1403 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

اخبار داغ

اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید چالش نرخ بهره بانکی ۴۰ درصدی و نبود نقدینگی بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد حذف کارت بانکی این شش بانک بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند بسترسازی برای پرداخت کلیه تسهیلات خرد بانک توسعه تعاون از طریق تی تی پلاس برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان مزایده عمومی املاک بانک سامان افزایش ۷۱ درصدی درآمد مالیاتی دولت در سال گذشته تداوم تأمین ارز واردات کالاهای اساسی اطلاعیه جدید بانک مرکزی درباره تخصیص ارز افزایش نرخ سود بین بانکی تکریم مدیر پیشین و معرفی سرپرست جدید مدیریت سرمایه انسانی بانک توسعه تعاون ورود ایران چک‌های ۵۰۰هزار تومانی به بازار اعلام جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی جزئیات حذف کارت‌های بانکی مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد رشد ۶۰ درصدی بودجه بانک‌ها در ۱۴۰۳

5

آموزش آسان تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت‌ها

  • کد خبر : 20678
  • 08 آذر 1401 - 9:19
آموزش آسان تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت‌ها
پس از تاسیس شرکت تجاری مدیران آن می بایست در مورد تمام تصمیمات مهمی که در رابطه با اساسنامه و سرمایه شرکت گرفته می شود، صورتجلسه تنظیم نمایند

افق سرمایه؛ تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت در چه مواردی ضروری است؟

پس از تاسیس شرکت تجاری مدیران آن می بایست در مورد تمام تصمیمات مهمی که در رابطه با اساسنامه و سرمایه شرکت گرفته می‌شود، صورتجلسه تنظیم نما. در واقع تصمیمات مربوط به تغییرات شرکت باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد. صورتجلسه تغییرات شرکت سند مکتوبی است که تصمیم مجامع تصمیم گیری شرکت های تجاری در آن قید شده و به امضای اشخاص صالح می رسد. صورتجلسه تغییرات شرکت به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت به شمار می رود.

در قانون تجارت اشخاص صالح برای تصمیم گیری و نحوه تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت ذکر شده است. نحوه تنظیم صورتجلسه و افرادی که در تنظیم آن مشارکت دارند، ممکن است در انواع شرکت های تجاری مختلف، متفاوت باشد.

به طور کلی در مورد همه جلسات هیات مدیره، مجمع عمومی عادی و فوق العاده و هیات موسس باید صورتجلسه تنظیم شود. در مورد آموزش تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت موارد زیر باید قید شده و به امضای حاضرین در جلسه برسد:

  • زمان و مکان تشکیل جلسه
  • نام اعضای حاضر در جلسه
  • تصمیمات اخذ شده مطابق با دستور جلسه
  • نام مدیر یا بازرسی که تغییر یافته و مسئولیت های او به دیگری واگذار می شود.
  • میزان سرمایه کاهش یا افزایش یافته
  • طرح، نشان تجاری یا برندی که استفاده آن برای شرکت تصویب می شود.
  • طرح صنعتی یا تجاری که تصویب می شود.
  • هرگونه انحلال شرکت یا پایان یافتن اختیاری آن
  • هرگونه تغییر نام افراد دارای حق امضاء

ثبت تغییرات شرکت

(چگونگی تغییرات شرکت)

چگونگی ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت

صورتجلسه تغییرات شرکت باید حداقل به امضای افرادی که حد نصاب آنها برای اعتبار تصمیمات ضروری است برسد. همانطور که اشاره شد اغلب تغییرات شرکت یا در مورد اعضای آن انجام می گیرد و یا در مورد موضوعات مندرج در اساسنامه. در هر دو صورت تغییرات مذکور می بایست به ثبت برسد. با توجه به این که چگونه تغییراتی مد نظر مدیران شرکت باشد، مرجع ثبت تصمیمات متفاوت است. در مورد برخی از تصمیمات مثل تغییر اعضای شرکت و تغییر اسامی دارندگان حق امضاء، صورتجلسه تغییرات باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد. لیکن در مورد برخی از تغییرات دیگر مثل تغییر لوگو یا برند شرکت، تغییرات شرکت باید در اداره مالکیت صنعتی ثبت شود.

امضا کنندگان و تصمیم گیرندگان در مورد تغییرات شرکت بر حسب این که چگونه تغییراتی مد نظر باشد متفاوت است. برای مثال از آنجا که در شرکت های سهامی مدیر عامل توسط هیات مدیره انتخاب می شود، صورتجلسه تغییرات شرکت نیز باید به امضای اعضای هیات مدیره برسد. همینطور است در مورد تغییر اعضای بازرس، صورتجلسه تغییر نام اسامی بازرس می بایست به امضای حاضرین مجمع عمومی عادی برسد، چرا که طبق قانون تجارت انتخاب اعضای بازرس در شرکت های سهامی با مجمع عمومی عادی است.

انجام هرگونه تغییرات در اساسنامه شرکت ممکن است در صلاحیت مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده باشد. بنابراین در صورتی که در مجامع مذکور تصمیماتی در خصوص تغییر اساسنامه اتخاذ شد، صورتجلسه تغییرات باید به امضای حاضرین مجامع عمومی شرکت که حد نصاب را تشکیل می دهند برسد. اگر تصمیم مدیران شرکت مبنی بر انحلال شرکت باشد، تصویب آن باید با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده باشد. بنابراین با رعایت مقررات قانونی مربوط به انحلال شرکت صورتجلسه انحلال شرکت باید به امضای حاضرین مجمع عمومی فوق العاده برسد.

مقررات قانونی در مورد صورتجلسه تغییرات

در مواردی که به موجب قانون تجارت در مورد تغییرات شرکت باید صورتجلسه تنظیم شود، ارتکاب تخلفات متعددی قابل تصور است. برهمین مبنا قانون تجارت مقررات کیفری خاصی در ارتباط با ثبت تصمیمات مدیران، بازرسان و سایر اعضای شرکت تعیین نموده است. از آن جمله می توان به مجازات زندان تعزیری و جریمه نقدی اشاره کرد که در مورد مدیران یا اعضای هیات مدیره به عنوان کلاهبردار در مواقعی تحمیل می شود که مرتکب عملیات متقلبانه در مورد تنظیم صورتجلسه گردند.

صورتجلسه تغییرات شرکت باید به مهر شرکت و امضای افراد حاضر در جلسه برسد. پس از این صورتجلسه به عنوان سند رسمی به شمار می رود. بنابراین انجام هر نوع دستکاری بر روی آن نوشته جعل محسوب می شود. در صورتی که با انجام هر یک از عناوین مجرمانه فوق خسارتی به شرکت، شرکاء، یا اشخاص ثالث وارد شود، دادگاه حکم به پرداخت خسارت را بر علیه مدیران و مسئولین متخلف صادر می نماید.

در صورتی که بازرس یا بازرسان شرکت از تخلفات قانونی مدیر یا مدیران در رابطه با تنظیم صورتجلسه تغییرات مطلع شوند، موضوع را بلافاصله می بایست به اطلاع مقامات صالح برسانند و دستور تشکیل مجمع رسیدگی به تخلف را صادر کنند. اگر بازرسان خود مرتکب تخلف شده باشند نیز هر کدام از شرکا یا اعضای هیات مدیره که از موضوع آگاهی یابد می بایست گزارش آن را به هیات مدیره یا مدیرعامل تحویل دهد.

ثبت صورتجلسه تغییرات به شیوه غیر حضوری

علاوه بر شیوه حضوری ثبت صورتجلسه تغییرات، این کار را می توان به شیوه غیر حضوری و با مراجعه به سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت ها و اداره مالکیت معنوی نسبت به ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت اقدام نمود. در شیوه غیر حضوری ثبت صورتجلسه باید فایل اسکن شده مدارک مورد نیاز در درگاه اینترنتی سازمان ثبت اسناد و احوال بارگذاری شود. پس از بارگذاری مدارک و تکمیل اظهارنامه به صورت اینترنتی، درخواست متقاضی بررسی شده و نتیجه ثبت به او اعلام می گردد. فرایند ثبت صورتجلسه تنها در مورد آن دسته از شرکت های تجاری قابل اجراء است که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و شماره ثبت داشته باشند.

صورتجلسه تغییرات شرکت

(سازمان ثبت اسناد و املاک کشور)

پرداخت حق الثبت

خواه در شیوه حضوری و خواه در شیوه غیر حضوری، ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت مستلزم پرداخت هزینه ای با نام حق الثبت است. در شیوه حضوری گواهی بانکی یا رسید پرداخت از طریق خودپرداز مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که در شیوه غیر حضوری حق الثبت باید با استفاده از کارت های بانکی عضو شبکه شتاب و وارد نمودن رمز دوم یا رمز پویا پرداخت شود.

در مورد آن دسته از تغییرات شرکت که ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها ضروری نیست، نیازی به ثبت تغییر و پرداخت حق الثبت نیست.   مورد هیات مدیره یا مدیرعامل تحویل دهد. ام از شرکا یا اعضای هیات مدیره که از موضوع  تخلف را صادر کنند. ند شتاب و رمز پویا پردا

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=20678

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی