تاریخ : پنج شنبه, 20 اردیبهشت , 1403 2 ذو القعدة 1445 Thursday, 9 May , 2024

اخبار داغ

رشد ۸۱ درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی حضور فعال و پرقدرت بانک تجارت در نمایشگاه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش حضور فعال بانک صادرات ایران در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی کسب رتبه برتر بانک سپه در تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت طی فروردین ماه 1403 رشد ۸۱ درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد سرکوب نرخ بهره بین بانکی با افزایش تزریق پول بانک مرکزی هشتمین مرحله قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان برگزار شد حضور فعال بانک سامان در نمایشگاه صنعت پخش ایران تحقق 98درصدی تکالیف مقرر در قانون بودجه در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانک پارسیان در جهت محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت اجتماعی آگهی دعوت از داوطلبان عضویت در هیئت مدیره شرکت اعتباری ملل ارائه طرح “پیش ‌درآمد” با هدف توانمندی‌سازی مالی جزئیات جدید از حذف چک کاغذی اعلام جزییات نحوه دریافت و میزان ارز دانشجویی چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید ابراهیمی «روز معلم» را به اساتید، مدرسان و فعالان علمی و آموزشی خانواده بزرگ بانک سپه تبریک گفت پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری همگام با برنامه های تحولی سطح فعالیت ارزی بانک توسعه تعاون ارتقا می یابد رشد قابل توجه 237درصدی درآمد تسهیلات اعطایی “وپاسار” در فروردین ماه‌1403 رشد نقدینگی تحت کنترل بانک مرکزی رشد شدید سهم بدهی بانکها در ترازنامه بانک مرکزی از ابتدای دولت

8

بتن اکسپوز: یک روش زیبا و مقاوم برای پوشش سطوح بتنی

  • کد خبر : 33159
  • 27 مهر 1402 - 10:15
بتن اکسپوز: یک روش زیبا و مقاوم برای پوشش سطوح بتنی
برای ساخت نمای سازه از روش‌های مختلف و مصالح گوناگونی استفاده می‌شود. سنگ و آجر از متداول ترین نمونه‌ها هستند.

افق سرمایه برای ساخت نمای سازه از روش های مختلف و مصالح گوناگونی استفاده می شود. سنگ و آجر از متداول ترین نمونه ها هستند. اما استفاده از بتن برای نمای سازه، یکی از شیوه های خاص است که بیشتر در معماری مینیمال مورد استفاده قرار می گیرد. به چنین مصالحی، بتن اکسپوز گفته می شود.

برای اجرای طرح های ساخته شده با بتن اکسپوز به زیرسازی نیاز داریم. معمولا در آماده کردن این زیرساخت ها، از مقاطع فولادی استفاده می شود. اگر قصد خرید محصولات فولادی مختلف را دارید، می توانید با مراجعه به وبسایت اصفهان آهن، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

اما بتن اکسپوز و استفاده از آن در نمای بنا شرایط خاصی دارد و به چند طریق صورت می‌گیرد. در ادامه، به بررسی ساختار بتن اکسپوز، ویژگی‌ها و روش اجرای آن در ساختمان می پردازیم. اگر قصد استفاده از این نوع مصالح در ظاهر سازه را دارید، نکات بیان شده در ادامه مطلب را از دست ندهید.

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز یا exposed concrete مصالحی هستند که در نمای داخلی یا خارجی سازه به کار می روند. این محصول از نظر شکل ظاهری با سایر انواع بتن فرق دارد. برای تولید آن، سعی می شود تا سطح محصول نهایی صاف و تا حد ممکن صیقلی باشد تا جلوه و نمای کار زیبا باشد.

برای اجرای بتن اکسپوز در ساختمان، دو راهکار اساسی وجود دارد؛ تولید آن در محل اجرای پروژه یا استفاده از پنل های پیش ساخته. معمولا به کارگیری پنل های پیش ساخته روش رایج تری است. این موضوع به دلیل افزایش سهولت اجرا و بالا رفتن سرعت انجام کار است.

موضوع هزینه هم نکته دیگری است که در ساخت و ساز اهمیت دارد. سازندگان یک بنای ساختمانی سوال قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در شهرستان چقدر است را بررسی می کنند و برای کاهش آن، راهکارهای مختلف را بررسی می کنند. یکی از این راه ها، استفاده از بتن اکسپوز در نمای ساختمان است.

موضوع دیگری که در استفاده از این نوع مصالح وجود دارد، رنگ آن است. بتن با رنگ خاص خود (خاکستری) شناخته می شود. اما برای تولید بتن اکسپوز، دست مجریان پروژه باز است تا با تغییر در مواد سازنده و ترکیب آن، تنوع رنگی بیشتری ایجاد کنند.

نکته دیگری که در کار با بتن باید در نظر گرفت، وزن آن است. این ماده بیشتر با استحکام بالا و البته وزن بالای خود شناخته می شود. سنگینی مصالحی که در نمای ساختمان استفاده می شود، می تواند باعث بروز مشکلاتی جهت پایداری آن شود. این نکته، چالش هایی را برای مجریان پروژه به وجود می آورد. اما برای رفع این مسئله، ترکیبات موجود در این بتن بهبود یافته تا وزن کمتری داشته باشد. بنابراین از نظر وزنی، بتن اکسپوز برای کاربرد در نمای سازه قابل استفاده است.

فرمول ساخت بتن اکسپوز

پایه و اساس تولید بتن اکسپوز مشابه سایر انواع بتن است. برای تولید آن، از سیمان، ماسه ریزدانه و آب استفاده می‌شود. اما علاوه بر این مواد، روان‌کننده ها و پرکننده ها نیز افزوده می شوند. این کار، با هدف از بین بردن حباب های موجود در ترکیب و افزایش استحکام آن انجام می شود. البته از بین رفتن حباب ها به ایجاد ساختار پیوسته و ظاهر یکدست کمک می کند.

ماده حاصل به دستگاه ویبراتور وارد می شود تا با اعمال لرزش های مداوم، همه حباب های باقی مانده از بین برود. این کار، موجب کاهش میزان تخلخل در سطح بتن اکسپوز خواهد شد. پس از ایجاد ساختار اصلی این نوع بتن، زمان اضافه کردن رنگ به ترکیب می رسد. برای این کار، از سیمان سفید، رنگ های مختلف و رزین استفاده می شود. در نهایت، ماده حاصل بتن اکسپوزی است که وزن کمی دارد، حداقل میزان تخلخل را داشته و در رنگ های گوناگون تولید شده است.

اما برای مجریان پروژه های ساختمانی، دانستن چند نکته در مورد فرمول و ساختار بتن اکسپوز لازم است. از جمله آن ها، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ پذیری این نوع بتن بسیار مناسب است. پس برای اضافه کردن رنگ های مختلف به آن دست سازندگان باز است.
  • در کنار استحکام بالا، بتن اکسپوز وزن کمی داشته و سطحی صاف دارد.
  • روند تولید این بتن به صورتی است که حداقل اتلاف مواد سازنده رخ می دهد. در نتیجه، از نظر اقتصادی توجیه پذیر است.
  • جذب آب در بتن اکسپوز بسیار کم است. پس استفاده از آن در مناطق مرطوب بیشتر توصیه می شود.
  • یکی از نکات کار با بتن به عنوان مصالح ساختمانی، مقاومت کششی و فشاری آن است. بتن اکسپوز به دلیل نبود تخلخل در ساختار آن، از استحکام فشاری و کششی بالایی برخوردار است.
  • عمر مفید این ماده بسیار بالاست. به همین دلیل، کمتر نیاز به ترمیم خواهد داشت. اما در صورت نیاز، می توان آن را با شیوه های معمول ترمیم بتن، بهبود داد.

مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز

همان طور که گفته شد، مواد اصلی سازنده بتن اکسپوز با بتن معمولی یکسان است. تفاوت آن ها، در افزودنی هایی است که برای بهبود کارایی این محصول اضافه می شود. این مواد، همان روان کننده ها و پرکننده ها هستند.

در مجموع، استفاده از بتن اکسپوز به دلیل مزیت های گوناگون و مواد سازنده آن، می تواند به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای اجرا در نمای ساختمان باشد. کاربرد چنین مصالحی بیشتر در سازه های جدید و سبک های نوین ساخت و ساز رایج است. اگر شما قصد اجرای نما با استفاده از بتن اکسپوز را دارید، پیشنهاد می کنیم از پنل های پیش ساخته استفاده کنید. این موضوع، به افزایش سرعت، سهولت و کاهش هزینه کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghsarmaye.ir/?p=33159

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی